Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kingcool
bem skrev: tis 08 mar 2022, 14:43
volvoamatören skrev: tis 08 mar 2022, 14:36 @bem, jag har en XC90 med ACC och Pilot Assist och allt annat idag. För att slå på detta när jag startat bilen och kommit upp i rätt hastighet tycker jag bara på rätt knappar på ratten. Kan man alltså inte göra så med nya XC90? Måste man alltid - varje gång man startar bilen - först aktivera Pilot Assist i inställningarna innan man sedan kan sköta den via ratten? Eller räcker det med att aktivera den en gång i inställningarna och sedan (även efter man stängt av och satt på bilen) sätta på/stänga av via ratten?

Heter Pilot Assist "Styrhjälp" nuförtiden?
Styrhjälp är en delkomponent i det mer övergripande Pilot Assist kan man nog säga.
Det beror helt på om man har Senus infotainment eller Google infotainment i bilen vad man kan göra med rattknapparna. På Volvo Google-bil är det som jag beskrev (jag har Google-bil). På Sensus-bil går det göra mer med rattknapparna men det har jag inte haft anledning att sätta mig in i. Det som står i användarmanualen till din Volvo och årsmodell är det som gäller. Har du XC90 MY22 så har den Sensus fortfarande och då kan du göra mer med rattknapparna. Det är först på XC90 MY23 som den bilmodellen får Google infotainment och det blir såsom jag beskrev (såsom min V90 Reharge MY22 och senare).
Alltså:
Du aktiverar såsom du behagar Pilot Assist (utan Styrhjälp), Styrhjälp (om du vill ha det i tillägg) och Lane Keeping Aid (Körfältsassistenten) i inställningar, och bilen kommer ihåg detta även när du stänger av bilen och sätter på den senare. Men om du har Sensus infotainment jobbar du sen under körning för att aktivera de olika funktionerna såsom det står i handboken till din bil. Det är med adaptiva farthållaren säcken sys ihop och du ser hur allt verkar tillsammans. Jag använder knappt manuell gasning på landsväg och liknande, i med adaptiva farthållaren så snart som möjligt, och så har jag Pilot Assist på samt Styrhjälp i inställningar på men väldigt sällan Lane Keeping Aid på. Är det snöiga vägar är det ingen idé ha Styrhjälp på såvitt jag erfarit.
Ligger valen kvar efter att bilen varit avstängd? Du behöver inte sätta igång pilot assist varje gång du sätter dig i bilen menar jag :)
Användarvisningsbild
av bem
Kingcool,
Ja valda inställningar för Pilot Assist, Styrhjälp och Lane Keeping Aid i Centerdisplayens inställningar ligger kvar även när du stänger av bilen och senare sätter dig i bilen och aktiverar bilen samt skall köra iväg.
av Kingcool
bem skrev: tis 08 mar 2022, 15:34 Kingcool,
Ja valda inställningar för Pilot Assist, Styrhjälp och Lane Keeping Aid i Centerdisplayens inställningar ligger kvar även när du stänger av bilen och senare sätter dig i bilen och aktiverar bilen samt skall köra iväg.
Okej, trodde man var tvungen att gå in där och rota varje gång.
Men om det är som du beskriver så gör det ju inget att behöva göra det en gång :)
Användarvisningsbild
av bem
Kingcool,
Man kan vilja aktivera eller inaktivera t.ex. Styrhjälp under körning och då är det inget bra att behöva vara inne i inställningarna och rota runt. Uppmärksamheten skall vara på vägen. Samma argument för ändring körlägen via inställningar, körlägen, inge bra det heller om man behöver göra det under körning.
av Kingcool
bem skrev: tis 08 mar 2022, 22:06 Kingcool,
Man kan vilja aktivera eller inaktivera t.ex. Styrhjälp under körning och då är det inget bra att behöva vara inne i inställningarna och rota runt. Uppmärksamheten skall vara på vägen. Samma argument för ändring körlägen via inställningar, körlägen, inge bra det heller om man behöver göra det under körning.
Instämmer!
av limerose1891
På min V90 med google kan jag aktivera "hela" pilot assist på rattknapparna. Men man kan inte skifta mellan att ha styrhjälp på eller av via rattknapparna.
Användarvisningsbild
av bem
limerose1891 skrev: ons 09 mar 2022, 09:16 På min V90 med google kan jag aktivera "hela" pilot assist på rattknapparna. Men man kan inte skifta mellan att ha styrhjälp på eller av via rattknapparna.
Men du kan bara använda vänstra mittenknappen vid ratten. Inte sidopilarna bredvid den knappen? Jag har för mig att det på min V90 MY22 early (google-bil) de två sidopilarna inte används till nåt alls på vänster sida ratten.
av Lockis
Nu är ni way off topic ;-)
Borde kanske skapas en egen tråd på detta ämne.
av C40
Byggnissen skrev: ons 02 mar 2022, 12:32 Beställde precis en C40 Recharge twin ultimate. Fick juli 2022 som preliminär leverans. Har min säljare blåst mig är frågan?
Också beställt en full utrustad twin. Som att vänta på julafton. Min säljare uppskattade leverans i augusti eller oktober men bättre det än december. Någon som vet om Volvo har en tendens att leverera i förtid?
av Lockis
C40 skrev:
Byggnissen skrev: ons 02 mar 2022, 12:32 Beställde precis en C40 Recharge twin ultimate. Fick juli 2022 som preliminär leverans. Har min säljare blåst mig är frågan?
Också beställt en full utrustad twin. Som att vänta på julafton. Min säljare uppskattade leverans i augusti eller oktober men bättre det än december. Någon som vet om Volvo har en tendens att leverera i förtid?
Det är brist på material. pga Pandemi och nu kanske även pga Rysslands invasion av Ukraina. Leverera i förtid sker väl aldrig. Inte så det märks åtminstone. Kanske en vecka eller så. Har bara upplevt att volvo varit jäkla bra på att estimera leveranstid tidigare. Och även bra på att uppdatera vid förseningar osv.
  • 1
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 88
  • 100
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]