Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av classeboy
Längst ner på den sidan där man kan följa sin leverans står det följande.

Vad kul att du har beställt en Volvo! Snart öppnar vi produktionsplatser i fabrik för bilar med modellår 2023. Vi räknar med att detta kommer ske i mitten av mars. Därefter kommer du kunna se leveransinformation för din nya Volvo.
av hiff
hiff skrev: mån 14 feb 2022, 13:52
hiff skrev: tis 23 nov 2021, 15:23 V90 RECHARGE T8 II R-DESIGN PRO EDITION

La ordern 2021-11-09 och fick uppdatering av leveransinfo 2021-11-19 med beräknad leveransvecka v11

Så 19 veckors leveranstid från beställning.

Längtar! :-)
Fick ändrad leveransvecka till v.12 idag. En vecka senare mao
Fick just reda på, via samtal från säljare, att bilen är byggd och påväg till ÅF!
Tidigast möjliga tid för upphämtning är om ca 2 veckor men väntar ändå med att hämta ut den tills den 1 april eftersom att vi annars skulle behöva "betala" för hela mars trots att den vi inte utnyttjar den mer än 1-2 veckor i mars. (Förmånsbil)
av Byggnissen
någon som vet hur länge dom kan skjuta på leveranser egentligen? Ville makulera min förra bil som jag beställde för att dom sa preliminär leverans tid var feb. Sen blev det framskjutet ända till oktober? Till sist fick jag ju byta till en annan modell som skulle ha tidigare leverans tid men att makulera kom inte på fragan utan att behöva betala 7%. Har bara köpt bilar som har funnits i "hallen" innan så har inte haft dilemmat innan? Någon som har koll vad som gäller?
av Kingcool
bem skrev: mån 07 mar 2022, 11:54
Kingcool skrev: sön 06 mar 2022, 21:27 ...
Hörde bla att för att aktivera pilot assist så behövde man in och böka i huvud displayen på MY23, alltså inte via ratten som innan. Stämmer det? Tänker på xc90 då..
På bilar med Google Android Automotive infotainment (XC60, S/V90 och andra Volvobilar som har detta) så måste man in i centerdisplayens inställningar, Körlägen och där kan man aktivera/inaktivera Pilot Assist (och Lane Keeping Aid samt "Styrhjälp"). Går inte styra nåt av detta via knappar vid ratten på Google-bil.
På XC90 tror jag de går över till Google infotainment på MY23, så då får Du lov gå in i displayens inställningar för att komma åt Pilot Assist. Jag har en "Google-Volvo" (V90) så jag är bekant med problematiken. Man vänjer sig dock att gå in i displayens inställningar men jag hade helt klart föredragit man kunde via rattknappar styra sånt här av/på istället. Det är samma problematik som när man skall välja körlägen och där är det lika på Volvos Sensus och Google bilar numera (sen MY22 då man tog bort det fysiska rullreglaget för val av körlägen): man måste in i centerdisplayen och där välja Körlägen och sen välja ett Körläge (och en del annat, om bilen har körlägen vill säga). Jag har vant mig nu (har haft min Google-bil i 6 mån) att behöva dyka in i centerdisplayens inställningar titt som tätt men det tog ett tag innan jag sluta irritera mig på att behöva gå in där för att aktivera/inaktivera olika saker (som t.ex. Pilot Assist, Lane Keeping Aid, Styrhjälp, Körlägen).
Riktigt dåligt av Volvo ur en säkerhetssynpunkt att behöva knappa på en display mitt under färd..
av PatrickLu
Kingcool skrev:
PatrickLu skrev: sön 06 mar 2022, 16:52 Pratade med min säljare för min XC40 P6, beställd 28 December. Han sa att MY23 ska läggas in för produktion i Mars, så han trodde att det är därför ordernr inte hittas, men borde dyka upp inom kort. :-D
Gällde Mars för MY23 endast XC40? Eller det sa han inte?
Hörde bla att för att aktivera pilot assist så behövde man in och böka i huvud displayen på MY23, alltså inte via ratten som innan. Stämmer det? Tänker på xc90 då..
Jag frågade bara om min bil så de vet jag tyvärr inte.
Användarvisningsbild
av volvoamatören
bem skrev:
Kingcool skrev: sön 06 mar 2022, 21:27 ...
På bilar med Google Android Automotive infotainment (XC60, S/V90 och andra Volvobilar som har detta) så måste man in i centerdisplayens inställningar, Körlägen och där kan man aktivera/inaktivera Pilot Assist (och Lane Keeping Aid samt "Styrhjälp"). Går inte styra nåt av detta via knappar vid ratten på Google-bil.
På XC90 tror jag de går över till Google infotainment på MY23, så då får Du lov gå in i displayens inställningar för att komma åt Pilot Assist. Jag har en "Google-Volvo" (V90) så jag är bekant med problematiken. Man vänjer sig dock att gå in i displayens inställningar men jag hade helt klart föredragit man kunde via rattknappar styra sånt här av/på istället. Det är samma problematik som när man skall välja körlägen och där är det lika på Volvos Sensus och Google bilar numera (sen MY22 då man tog bort det fysiska rullreglaget för val av körlägen): man måste in i centerdisplayen och där välja Körlägen och sen välja ett Körläge (och en del annat, om bilen har körlägen vill säga). Jag har vant mig nu (har haft min Google-bil i 6 mån) att behöva dyka in i centerdisplayens inställningar titt som tätt men det tog ett tag innan jag sluta irritera mig på att behöva gå in där för att aktivera/inaktivera olika saker (som t.ex. Pilot Assist, Lane Keeping Aid, Styrhjälp, Körlägen).
Läser man i manualen för bilen ser det ut som att man först slår på dessa grejer på displayen, men att man sedan kan sätta av och på Pilot Assist, t ex, på ratten. Stämmer det? Och det i så fall något man måste göra varje gång man startar bilen?
av Lockis
Byggnissen skrev:någon som vet hur länge dom kan skjuta på leveranser egentligen? Ville makulera min förra bil som jag beställde för att dom sa preliminär leverans tid var feb. Sen blev det framskjutet ända till oktober? Till sist fick jag ju byta till en annan modell som skulle ha tidigare leverans tid men att makulera kom inte på fragan utan att behöva betala 7%. Har bara köpt bilar som har funnits i "hallen" innan så har inte haft dilemmat innan? Någon som har koll vad som gäller?
Beror på. Har du fått leveranstid februari i skrift? Finns det inte i skrift kan det vara svårt. Finns det så kan det vara godkänt att avbeställa bilen pga betytande förseningar.

Låter dock väldigt konstigt om du fått preliminär leverans i februari (år?) som sedan skjutits fram till oktober (år?).
Användarvisningsbild
av bem
volvoamatören,
Pilot Assist är flera delkomponenter men enklast är kanske tänka:
Aktivera delkomponenterna i inställningarna så det sen går slå av/på huvuddelen med adaptiva farthållaren (Adapativ Cruise Control). Utom Lane Keeping Aid som man aktiverar eller inaktiverar i inställningar och ingen knapp på ratten kan sen sätta den på/av.
Då håller sig bilen dels i vägbanans mitt (om den hittar de vita sidolinjerna) med Styrhjälpen och håller vald hastighet med avstånd till framförvarande som man kan ställa in med två knappar på ratten (en för längre avstånd till framförvarande fordon som är den nedre och en för kortare avstånd som är den övre).
Adaptiva farthållaren har en egen knapp på ratten, knappsatsen till vänster på ratten, mittenknappen. Med knapparna ovan/under ökar eller minskar du farten stegvis manuellt vid behov.
Om man inte har "Styrhjälp" aktiverad i inställningarna är rattsymbolen nedgråad i förardisplayens nedre del, om Styrhjälp är aktiverad är ratten färgad så den syns tydligare. Man måste hålla händerna på ratten för att Styrhälpen skall fortsätta vara aktiv. Och så ser du på adaptiva farthållaren med horisontella streck (max 5) hur långt avstånd bilen håller till framförvarande fordon. Avståndet hålls även i låga hastigheter, funkar väldigt smidigt. Om man har Lane Keeping Aid (Körfältsassistenten) aktiverad i inställningar så visas lite snedställda streck i förardisplayen, de kan visas som aktiva eller inaktiva beroende på om bilen hittar sidolinjer (funkar nog bäst på motorväg och liknande, jag användar nästan aldrig Lane Keeping Aid själv).
Det ger sig lite själv allteftersom man använder systemen hur bra de är och vilka man kanske tycker man inte behöver ha aktiva. Men adaptiva farthållaren är nog den bästa jag använt, den som är i min V90 T6 Rescharge MY22. Jag har även HUD (Head Up Display) i frontrutan i min bil och där syns Pilot Assist infon också.
Senast redigerad av 3 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av volvoamatören
@bem, jag har en XC90 med ACC och Pilot Assist och allt annat idag. För att slå på detta när jag startat bilen och kommit upp i rätt hastighet tycker jag bara på rätt knappar på ratten. Kan man alltså inte göra så med nya XC90? Måste man alltid - varje gång man startar bilen - först aktivera Pilot Assist i inställningarna innan man sedan kan sköta den via ratten? Eller räcker det med att aktivera den en gång i inställningarna och sedan (även efter man stängt av och satt på bilen) sätta på/stänga av via ratten?

Heter Pilot Assist "Styrhjälp" nuförtiden?
Användarvisningsbild
av bem
volvoamatören skrev: tis 08 mar 2022, 14:36 @bem, jag har en XC90 med ACC och Pilot Assist och allt annat idag. För att slå på detta när jag startat bilen och kommit upp i rätt hastighet tycker jag bara på rätt knappar på ratten. Kan man alltså inte göra så med nya XC90? Måste man alltid - varje gång man startar bilen - först aktivera Pilot Assist i inställningarna innan man sedan kan sköta den via ratten? Eller räcker det med att aktivera den en gång i inställningarna och sedan (även efter man stängt av och satt på bilen) sätta på/stänga av via ratten?

Heter Pilot Assist "Styrhjälp" nuförtiden?
Styrhjälp är en delkomponent i det mer övergripande Pilot Assist kan man nog säga.
Det beror helt på om man har Senus infotainment eller Google infotainment i bilen vad man kan göra med rattknapparna. På Volvo Google-bil är det som jag beskrev (jag har Google-bil). På Sensus-bil går det göra mer med rattknapparna men det har jag inte haft anledning att sätta mig in i. Det som står i användarmanualen till din Volvo och årsmodell är det som gäller. Har du XC90 MY22 så har den Sensus fortfarande och då kan du göra mer med rattknapparna. Det är först på XC90 MY23 som den bilmodellen får Google infotainment och det blir såsom jag beskrev (såsom min V90 Reharge MY22 och senare).
Alltså:
Du aktiverar såsom du behagar Pilot Assist (utan Styrhjälp), Styrhjälp (om du vill ha det i tillägg) och Lane Keeping Aid (Körfältsassistenten) i inställningar, och bilen kommer ihåg detta även när du stänger av bilen och sätter på den senare. Men om du har Sensus infotainment jobbar du sen under körning för att aktivera de olika funktionerna såsom det står i handboken till din bil. Det är med adaptiva farthållaren säcken sys ihop och du ser hur allt verkar tillsammans. Jag använder knappt manuell gasning på landsväg och liknande, i med adaptiva farthållaren så snart som möjligt, och så har jag Pilot Assist på samt Styrhjälp i inställningar på men väldigt sällan Lane Keeping Aid på. Är det snöiga vägar är det ingen idé ha Styrhjälp på såvitt jag erfarit.
  • 1
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 100

Jag gillar EV9 :-) men de behåller vä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Jag får alltid brottas med Circle Ks laddare[…]

Är MAP-sensorn rengjord? Tycker i övrigt[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klima[…]