Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av insnöad
XC90_Executive skrev:T8an är ljusår trevligare än D5!! Nästan så det inte är jämförbart. Känns som en mycket exklusivare bil. Drivlinan är helt underbar! :-)-)
Instämmer helt och hållet.
av Amli
Det kan jag tänka mig! D5 drivlinan gör absolut inte XC90 rättvisa, det har jag sagt hela tiden. Grattis till era fina bilar :-)-)
Användarvisningsbild
av joel80
Det där med laddning.. Bara för att man kan ha en kabel för typ2-uttag (vilket man kan köpa till för ca 2000kr) behöver inte betyda att man kan ladda snabbt. Av vad jag har läst mig till så är tyvärr snabbaste laddhastigheten på T8 samma som på V60 D5 TE/D6 TE. Alltså 16A enfas (230v). Det är alltså 3.7kw/h.
Det betyder att det är rätt meningslöst (läs dyrt) att använda (semi)snabbladdare även om det skulle gå, om det kostar per minut. CSS-uttag går inte att använda utan typ2. De snabbladdare som finns brukar kunna leverera 50kwh.. Då är 2.5kr/min inte så farligt. (Även om det är 3ggr billigare att ladda hemma.)
Jag stod och laddade min V60 i centrala uppsala idag. Vid stadshuset har dom en station med 22kw-uttag. (3-fas 32A) men Volvon laddar alltså bara o 3.7kw (16A enfas). Det funkar fint att använda laddstationerna men man får inte mer kräm än bilen kan ta emot. Laddplatsen jag stod vid i Uppsala var gratis... Inte bara strömmen utan jag slapp även betala p-avgift. :)

Skulle önska att Volvo sett till att man i allafall kunde trycka i 16A trefas (11kw). Då kunde man typ fylla batteriet på strax under timmen.. En lunch så hade man 4-5 mil till (eller 2-3 för xc90).

Som jämförelse snabbladdar Tesla med ca 400v 300A ... Allså kring 120kW.
Lite skillnad där.. :)

Edit: Jag köpte min typ2-kabel här: http://evconnect.se/collections/laddsla ... s-230v-16a
(Med rabattkod EVC10special så fick jag 10%, vet inte hur länge den är aktiv.. men jag testade och den funkar fortfarande)
Borde vara samma kontakt i bilen på XC90 T8 som V60 TE.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag köpte en extra kabel (typ2) av återförsäljaren så det går att ladda på fler ställen. 8 meter dessutom vilket är trevligt! :D
av wolv
XC90_Executive skrev:Jag köpte en extra kabel (typ2) av återförsäljaren så det går att ladda på fler ställen. 8 meter dessutom vilket är trevligt! :D
Vad kostar en sådan, tro?
Användarvisningsbild
av City69
Hur lång är sladden som levereras med T8:an?

Har bearbetat vår hyresvärd som äger fastigheten där vi har vårt kontor. Förhoppningsvis kommer P-Platser med laddstolpar(nån form av snabbladdning) innan våra T8:or levereras efter sommaren :-)
Användarvisningsbild
av joel80
Synd då att inte T8an kan snabbladda.. Det är 16A enfas som är snabbaste laddningen.. Som i Volvos V60-hybrider. Tar då ca 2.5h.
Men så länge det är typ2-uttag kan man använda uttagen.. Även om strömstyrkan blir lägre.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag vet faktiskt inte vad den kostar :lol: Det är nog bäst att inte veta :wink:

Jag har för mig att kabeln som man får med bilen är 4,5 meter. Men har faktiskt aldrig använt den så jag vet inte säkert :)

Du har rätt vad det gäller laddningstiden Joel. Brukar ta ca 2,5 timmar när jag laddar.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag kollade upp typ2-kabeln på Volvo.. Kostar ca 3500kr..
Köpte då istället från evconnect. Den kabeln var 7m och kostade kring 1800kr efter rabatten ovan. Exakt samma slags kabel... Volvo tar bra betalt... Som vanligt. :)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
2 veckor sedan leverans och bilen rullar på helt underbart! :-)-)

Bränslemätaren har i princip inte rört sig alls och medelförbrukningen är 0,8l/100km. Ja det är rätt, per 100km!! :lol:

En annan stor skillnad mot D5an är hur tyst denna är. Även i motorvägsfart är T8 betydligt tystare. Vet att det är active noise cancellation på T8 och det verkar tydligen funka bra! :wink:

En märklig sak är att räckvidden på bensin minskar helatiden enligt färddatorn, trots att det knappt har gått någon bensin alls. Den startade på 470km till tom tank för två veckor sedan och nu visar den 310.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]