Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Det spelar dock ingen roll vad som skadats, eller hur det lagas.
Kundens bil skall återställas till det skick den var innan krocken.

Att börja diskutera olika mått med verkstaden kommer inte leda till en lyckad lösning.
I teorin ska bilen återställas. Då det i praktiken är i det närmaste omöjligt att få den precis exakt likadan som den var innan krocken så brukar ägaren få acceptera en viss förändring.

En krockad bil kommer alltid att ha varit krockad. Det är inte helt ovanligt att:
- Lacken är sämre. Det kan vara små nyansskillnader, det kan hålla sämre än fabrikslack, och den kan blekas annorlunda med tiden.
- Rostskyddet försämrats. Även om bilen lagats på rätt sätt är det svårt att fullt ut ersätta originalskicket.
- Andrahandsvärdet blir sämre.

Ovanstående får ägare normalt sett acceptera. Jag är inte medveten om någon som fått ersättning för lägre andrahandsvärde, även om de flesta vill betala mindre för en krockad bil.

I slutändan blir det en bedömningsfråga. Om du TS inte är nöjd -- klaga och se om det blir bättre. Personligen skulle jag alvarligt funderat på att byta bil om reparationen inte motsvarar mina förväntningar. Det kan kosta en del extra, men jag betalar hellre för något jag är nöjd med, istället för något som gör mig irriterad varje gång jag ser bilen.
Hasse53 skrev: fre 12 feb 2021, 09:43 Hoppas bara att Dekra har uppgifter på vilka mått i millimeter som gäller. Man kommer inte långt med att bara titta på bilen...
Enligt uppgifter på nätet skall hjulbasen vara 2941 mm och toleransen är troligtvis +/- 1 mm så någon variation mellan olika exemplar kan man glömma! I Volvos egen reparationshandbok för gamla 760 (för 40 år sedan) anges toleransen till +/- 2 mm och sedan dess har säkert toleranserna stramats åt.

På TS bilder ser man hur karossen bulat ut över bakhjulet och att dörrspalten har försvunnit vid C-stolpen. Detta innebär att bilens bakdel börjat vika sej och bilen blivit kortare.
Bifogar länk till video som visar reparation av bil med samma skadebild vid C-stolpen(balken riktas vid 8:00):

Vad står dessa mått nånstans så jag kan visa det för Dekra, Bilia och Volvia?
Alldeles för många konstigheter och man kan inte lita på dem...
De +/- 1 mm gäller det det avståndet mellan hjulhuskanten och själva hjulet? Om inte vad hittar man den tillåtna diffen?
Var:
https://www.car.info/
Du får ange regnummer sedan klicka på "Visa alla biluppgifter" och sedan "Dimensioner & vikt"

Sen tror jag att hjulbasen finns angiven i bilens handbok.

Med hjulbas menas avstånd mellan framaxel och bakaxel. På din bil är detta avstånd troligtvis mindre än specifierat på vänster sida, tack vare krocken, med påföljd att hjulet hamnar nära skärmkanten. Hjulbasen är det enda som är lätt tillgängligt för allmänheten, men Bilia har naturligtvis tillgång till alla mått på bilen!
Du söker avstånd mellan däck och skärmkant men detta mått tror jag inte finns angivet någonstans.
Så kräv uppmätning av hjulbasen på vänster och höger sida. Diffar det mer än 1 mm så kräv förklaring och åtgärd.
av least
Dessa mått är ingen hemlighet för verkstaden.
SPA-plattformsdata finns till för att användas vid reparationer och olika bedömningar.

Det är bland annat därför som jag undrar varför det är kunden som ska berätta för verkstaden hur bilens mått skall vara vid en korrekt reparation?
Man får även som kund vara beredd på att ge sig om verkstaden kan påvisa att bilen uppfyller de krav som tillverkaren ställer på en reparation.
s90.jpg
s90.jpg (39.8 KiB) Visad 580 gånger
least skrev: fre 12 feb 2021, 15:11 Dessa mått är ingen hemlighet för verkstaden.
SPA-plattformsdata finns till för att användas vid reparationer och olika bedömningar.

Det är bland annat därför som jag undrar varför det är kunden som ska berätta för verkstaden hur bilens mått skall vara vid en korrekt reparation?
Man får även som kund vara beredd på att ge sig om verkstaden kan påvisa att bilen uppfyller de krav som tillverkaren ställer på en reparation.

s90.jpg
Ok det har jag inte kollat däremot det avståndet mellan hjulhuskanten och hjulet som jag hela tiden klagar på.
Kan det speglas av på dessa mått som du skickat?
Förmodligen är fenomenet kopplat till karossen/plåten. Jag är övertygad att det har med dörr/bagage problemet att göra. Men kan inte vara säker på ngt.
Riktigt irriterad efter dagens samtal med Bilia.
Det är killen som har jobbat med min bil. Han påstår att jag får lämna in min bil utan att säga min mening till Dekras "oberoende kontroll". Det är tvärtemot allt annat som man sagt hittills. Hans kollegor har tidigare sagt att allt jag har att anmärka ska först säga till Dekra (den centimetern som diffar i karossen, dörren, bagageluckan, elinfällbara nackkudden, BLIS och t.o.m. den lilla plastbiten).
Nu säger han att jag inte ska vara med överhuvudtaget. Han säger att Bilia anlitar Dekra för att sätta punkt på det hela. Med andra ord vill Bilia få det godkänt av Dekra så jag inte kan klaga på alla fenomen och fel som återstår på bilen.
Därefter ringde jag till Dekras konkurrent, KBV och får information att man brukar samla in åsikt, information m.m. från båda partner och därefter jobbar de med detta helt själva och eget beslut. KBV tycker att Dekra borde ha samma regler.

Dessvärre säger den killen från Bilia att det är Bilia som beställt jobbet. Han säger flera gånger att om jag vill att Dekra ska få höra min mening då måste jag själv boka och betala Dekra. Hur kan Dekras oberoende bero på det vem som betalar?

Nu tycker jag att det är väldigt konstigt att Bilia bokat Dekra själva. Från ingenstans. Först lagar de bilen i 7 månader då jag inte stressat dem en enda sekund, sedan bokar man Dekra kontrollanter för snabbt för "bli av med mig". Det luktar en BESTÄLLNINGS JOBB.
Undrar om någon ringer till dem man känner och på så sätt försvårar ytterligare min situation.
Som jag tidigare sagt ska Dekra komma den 23e och jag skulle lämna in bilen dagen innan.
Ursäkta om frågan redan tagits upp (jag läste igenom tråden som hastigast) men vad säger ditt försäkringsbolag? I normalfallet blir bilen bra och alla är nöjda. Men i ditt fall så borde väl rimligtvis ditt dom vara intresserade av ärendet. Dom har ju investerat en himla massa pengar i detta men det enda dom fått är en jättebesviken kund. Jag förstår inte varför du måste dra i allt detta.
Sen detta med Dekra. Låt dom göra sin undersökning oavsett om den kan anses vara beroende/oberoende . I princip blir det ju intressant först när du får resultatet. Om notering saknas för exempelvis bagageluckan så får du fråga om det betyder att den anses OK alternativt att dom inte ens testat.
Nåväl, lite snabba tankar från min sida. Jag skulle nog se till ha ha försäkringsbolaget som speaking partner.
poscarjr skrev: mån 15 feb 2021, 21:13 Ursäkta om frågan redan tagits upp (jag läste igenom tråden som hastigast) men vad säger ditt försäkringsbolag? I normalfallet blir bilen bra och alla är nöjda. Men i ditt fall så borde väl rimligtvis ditt dom vara intresserade av ärendet. Dom har ju investerat en himla massa pengar i detta men det enda dom fått är en jättebesviken kund. Jag förstår inte varför du måste dra i allt detta.
Sen detta med Dekra. Låt dom göra sin undersökning oavsett om den kan anses vara beroende/oberoende . I princip blir det ju intressant först när du får resultatet. Om notering saknas för exempelvis bagageluckan så får du fråga om det betyder att den anses OK alternativt att dom inte ens testat.
Nåväl, lite snabba tankar från min sida. Jag skulle nog se till ha ha försäkringsbolaget som speaking partner.
Volvia ska vara på min sida, jag är inte vållande då min bil stått parkerad på en 30 väg och så kommer det en mindre bil I full fart.
MEN de har ju beslutat att laga bilen och bilen har inte blivit bra än. De har förbrukat sin budget och vissa av de bara vill att jag ska acceptera alla fel och skit. Vållandes försäkring kan inte ersätta kostnader som Volvia och Bilia har ursakat.

Vad det gäller Dekra litar jag inte på detta efter alla omständigheter som händer nu. Bagageluckan fastnar i kylan liksom dörren som blir värre vid kylan. Bilia kommer att ha min bil inomhus för att den ska bli varm när de ska montera en vinge som släpt efter ett dygn. Under sådana förhållande kommer det kanske fungera och risken är att de får godkänt och jag får inte bilen lagad.
Dessvärre, som sagt, de har lagat bilen i 7 månader och jag har inte stressat någon.
Nu har de själva kontaktat Dekra för att "sätta punkt på detta". Utan att ens försöka laga bilen ordentligt.
Låter som "beställnings jobb". Precis som någon planerar något med några man känner...
Användarvisningsbild
av GLIZ
Va vänlig och bestämd när du talar med dom och upplys dom om att saker som inte är ok måste vara ok. Bilen va inte sned när vilden körde in i din bil och då ska den inte va det när den lämnar verkstaden heller. Att börja tumma på vad som ska göras och inte göras är inte att rekommendera för ger du dom ett finger tar dom hela handen och börjar lägga till saker dom inte tycker är viktigt/nödvändigt. Har du redan börjat tumma lite på det som ska vara som det va före smällen så upplys om att du funderat på det hela och att du inte accepterar ett hafsjobb och se till att få den lagning din VOLVO förkänar. Att ta hjälp av en jurist är inte helt fel. (Slog ett "elbolag" i huvudet med en för många år sedan.) Dom blir lätt lite vrångt inställda så det är sista utvägen. Bodde i lägenhet på den tiden och dom ville ha dubbelt betalt så det rörde sig inte om mer än 512kr men "klappadd" dom i huvudet med en advokat för 3000kr och upplyste om att dom skulle räkna på kwh sedan jag blev deras kund, vad jag betalat fram till datumet. Sedan betalade jag vad jag skulle. Saken va den att jag höll på att flytta också men har inte hört ett pip. Gör något liknande. Lämna in bilen för bedömning på en egen verkstad och låt dom tro att allt är lungt och klappa dom i huvudet med en advokat och lite papper. I värsta fall gör ett enskillt åtal. Kostar dig inget om du har rejält på "fötterna" dom får stå för rättegångskostnaderna när du vinner.

Stå på dig.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

• 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 40

Jag kommer att köra min etanol drivna 745-a t[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Viktigast för däcken är Toe-in. Cam[…]