- tor 13 dec 2018, 16:15
Så, nu har jag fått uppgraderingen, och lite annan information. Efter samtal med både tekniker och verkstadschef har jag fått reda på följande. Verkstaden kan enligt dem inte bestämma eller se vad som skall uppgraderas i bilen vid en ordinarie service, bilen bestämmer detta, allt beroende på vad som fanns i bilen vid leverans från fabrik och vilka uppdateringar man gjort i efterhand.
Vi har nu fått fyra nya eller uppgraderade funktioner i bilen efter att de installerade Intellisafe Support Uppgrade. De som vi har fått är:
Run-off road Mitigation
Ska förbättra funktionen Lane keeping aid, funktionen som gör att bilen varnar och styr om man passerar utan för linjerna. Förbättringen skall vara att den ska klara detta även om höger linje försvinner, då använder den sig av räcken och diken, och styr då in mot vänstra linjen.
BLIS med Steer Assist och Cross Traffic Alert
Förbättrad/utökad funktion på BLIS, om det är en bil i döda vinkel så inte bara varnar BLIS utan styr även tillbaka om jag försöker att köra över linjen in mot bilen i döda vinkeln. Cross Traffic Alert har fått utökad funktion, tidigare så varande bilen enbart om någon var bakom den, nu bromsar och stannar den också.
Oncoming Lane Mitigation
Ny funktion på vår bil. Om ett fordon kommer in i mitt körfält och kör mot mig, eller om jag kör om och får möte så ska ge styrhjälp för att förhindra kollision.
Oncoming Mitigation by Braking
Även detta ny funktion på vår bil, motsvarar ovanstående, men om det inte finns möjlighet att undvika en kollision genom att styra så bromsar bilen ner farten så mycket som det går för att minska hastigheten och på så sätt minska krockvåldet.
Notera att ovanstående gäller för vår bil (XC90 D5 -17) och är förklaringen jag fick av verkstadschefen av innehållet. Nyare modeller kan ha ett eller flera av dessa system redan vid leverans, har för mig att bland annat nya V60 har dessa, men jag är inte säker.
Nu
XC90 D5 R-Design -17
Tidigare
XC70 D4 AWD -16
XC90 V8 -07
V70N T5 -00 (BSR)
855 T5R -95 (BSR)
740 turbo -87