joel80 skrev:Xanthopteryx skrev:Jag kom på en sak som jag faktiskt inte sett i någon diskussion ännu:
Hur laddar du bilen vid strömavbrott?
"Ledsen jag inte kommer till jobbet i dag. Det var strömavbrott i natt när bilen skulle laddas"
Hur tankar du bilen vid strömavbrott? ;)
Ingen större skillnad... Är väl sällan man kommer hem med helt tom tank.. eller batteri. Och det är extremt ovanligt (i allafall där jag bor strax utanför Gävle) att ett strömavbrott håller i sig mer än nån enstaka timme.
Elbilarna var faktiskt de första som kom igång efter katastrofen i Japan för några år sen. Man fick inte fram bränsle, men elen kom igång rätt snabbt.
http://www.nytimes.com/2011/05/08/autom ... JAPAN.html
Funderar man lite är ju distrubutionen av bränsle rätt sårbart, det går inte ens dagar utan påfyllning på alla stationer innan det börjar bli problem. När folk skulle evakuera från Florida förra månaden var det ju slut på bensin och diesel på väldigt många mackar, och de få som hade fick man vänta i timmar för att få tanka.
Elbilarna klarade sig rätt bra. Teslas stationer var öppna till stormen slog ut elen... då var det redan för sent att evakuera om man inte redan gett sig av....
Sen kan man ju göra så här också om man har en elbil. :D
[youtube]ADqk4IjzjXs?t=1m30s[/youtube]
Jag är dock lite skeptisk till hennes elsladdsdragningar!! Men själva grejen att man har ett stort batteri i garaget som man skulle kunna (om det iallafall är halvfullt när man får strömavbrottet) kunna driva husets basförbrukning i nått dygn är inte helt fel! Så vill jag ha det! :)
Jag kan lätt ta mig i allafall 80 mil, eller mer, på full tank. Inget ovanligt även på billigare förbränningsbilar.
En elbil av normalt snitt pratar vi kanske 20-30 mil. En kollega har 10 mil till jobbet. Han kan ta sig dit och hem men sedan är han ju helt beroende av laddning.
Bränslebilen kan åka längre sträcka för att tanka.
Elkvaliteten är generellt sett god i sverige ja, men finns flera ställen där det är mer regel än undantag att strömavbrott kommer i kortare och längre sekvenser. Får vi ett scenario likt Kistahändelsen blir det genast problem om många har elbilar. Bränslebilarna berördes inte alls av det bortfallet.
Gudrun likaså - där var initiallt problemet med farbara vägar men i takt med att det löstes så var ju bränsletillförseln inget problem.
Kommer vi in i att det blir elransoneringar (inte alls otroligt scenario) så kommer valda delar rullande att släckas ner under perioder.
Nu bor jag i en typ förort till stockholm och där har det förvisso blivit bättre på senaste året men tidigare hade vi i snitt minst ett avbrott i månaden. Från tiotalet minuter till som mest fem timmar.
Observera, jag är INTE emot elbilar i någon form, men tror att rena batteribilar kan få svårt att klara sig i verkligheten när fler och fler använder det. Jag tror däremot på någon kombination, laddhybridvariant, med annat bränsle. Främst tänker jag på bränsleceller (som drivs av något, men om det är alkohol eller någon form av gas eller annat bränsle låter jag vara osagt).
Jag tycker även diskussionerna som kommer kan vara väldigt givande och jag gillar alla som kommer olika funderingar, allt ifrån just förluster i elnät och påverkan av det till hur man löser återvinningen av batterierna.