Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1127829
Funk skrev:Det paradoxala är att trots alla dessa fel så slog företaget försäljningsrekord nyligen, och värdet på de begagnade bilarna är rätt stabilt..
Även JD-powers kvalitetsindex och ett par andra mätningar har förbättrats om jag minns rätt.
/Thomas
Tror inte det är pardoxalt alls, det är nya tider nu, det jag räknade upp var nog sådant som köpare prioriterade i en förgången tid men ingen bryr sig om idag, Volvo gör nog helrätt om man prioriterar ned rostskyddet, det är väl max 1% av köparna som bryr sig om det.
av agb007
#1127888
Svaret från Volvo till Vivi bilägare
Hur kan Volvo S90 ha så dåligt rostskydd?
-Jag blev väldigt konfundeI när jag läste testet av nya Volvo S90 i nr 12. Hur kan man utveckla en ny så kalllad premiumbil med så dåligt rostskydd (3:a) som denna fick
i VIB:s test? Första S80 hade en
femma medan andra S80 hade en fyra. Kan man förmoda att nästa nya "premiumbil" från
Volvo får en tvåa? JANNE

l Vi Bilägares rostbesiktning anmärktes bland annat på endast delvis limmade bakdörrar, otätade skarvar under bilen och
bristfällig behandling inuti balkärna, bakluckan och motorhuven
(som är av aluminium). Så här svarar Volvos rostskyddsexpert:
•Vi har aldrig haft någon
invändig vax-behandling i huv pä någon modell och heller aldrig
haft några korrosionsproblem.
Med aluminiumhuv är det helt obehövligt.
•Nar det gäller baklucka har vi
inte använt invändigt rostskydd och heller aldrig haft korrosionsproblem eftersom den inre päkänningen är obefintlig
•Vi har lim i huvens plätomvikningar. Det finns inget som
process- eller materialmässigt skiljer mot tidigare 580 generation l och 2.
•Bakdörrarna är inte bara delvis limmade. De har den mest robusta limläggningen i branschen,
baserat på Korrosionsinstitutets
(Swerea-KIMAB) återkommande undersökningar av bildelar från
återvinningsanläggningar.
•Vi har inga öppna skarvar under bakre innerskämnar som
inte är tillräckligt skyddade av
just innerskärmen.
•Tröskellådornas bottenskarv utgör förband mellan två aluminium-kisel-belagda borstäl, som
är mycket resistenta mot rost.
Plasttröskeln skyddar mot direkt sprut från framhjulen.
•Frågan om hälrumsbehandling
har avhandlats i och med introduktionen av nya XC90. Belagt
borsta! i hela bottenstrukturen ger mycket gott rostskydd i sig i varje skarv. Kompletterande vaxbehandling av hålrum är då obehövligt och ger heller inte fullständigt skydd (åtkomst) i alla skarvar.
•Vi har slitageskydd där det
behövs, baserat pä lång erfarenhet från fäittester och provning.
av andersuw
#1127930
ogren skrev:Går det rostskyddsbehandla bilen själv för en rimlig peng?
Visst går det att förbättra rostskyddet men det kostar en slant, särskilt om det skall göras riktigt väl. Har just lämnat in min V70 -15 (som också den med tiden fått betyget 3 av Vi Bilägare även om den först landade på 4) för behandling hos Rostskyddsspecialisten utanför Uppsala, som såvitt jag kan bedöma erbjuder bland det allra mest gedigna ifråga om rostskyddsbehandling som finns att få. Notan landar på 12800 kr varav 8000 kr för själva behandlingen och 4800 för demontering/återmontering som på just den modellen behöver plockas bort för att komma åt att behandla på alla relevanta ställen (avgasröret och aluminiumplåten ovanför det, plasthöljet till bakre stötfångaren, sidokjolarna).
av perhall
#1127971
@B20- det där varierar nog en del. Pappan till en kompis till mig köpte en begagnad delvis krockskadad E280 i Tyskland, MY01, uttagen 2003. Han fick så sent som för några år sedan delar utbytta gratis på garantin eftersom bilen var fullservad...
av perhall
#1127972
andersuw skrev:
ogren skrev:Går det rostskyddsbehandla bilen själv för en rimlig peng?
Visst går det att förbättra rostskyddet men det kostar en slant, särskilt om det skall göras riktigt väl. Har just lämnat in min V70 -15 (som också den med tiden fått betyget 3 av Vi Bilägare även om den först landade på 4) för behandling hos Rostskyddsspecialisten utanför Uppsala, som såvitt jag kan bedöma erbjuder bland det allra mest gedigna ifråga om rostskyddsbehandling som finns att få. Notan landar på 12800 kr varav 8000 kr för själva behandlingen och 4800 för demontering/återmontering som på just den modellen behöver plockas bort för att komma åt att behandla på alla relevanta ställen (avgasröret och aluminiumplåten ovanför det, plasthöljet till bakre stötfångaren, sidokjolarna).
Oj, har det blivit så dyrt.... ja, det blir säkert riktigt bra. Ska du ha bilen länge är det nog en bra sak, men man får inte mycket för sånt om bilen säljs... som relativt ny...
av AndS
#1127995
Är det värt pengarna? Ett exempel:
Vår nuvarande -08 inköpt ny och passerat 20000 mil, metalliclack. Det finns ingen ytrost på något ställe och vid årets besiktning bad jag dem ge mig ett omdöme runt rost i underrede, lite ytrost på vissa ställen men inga problem.
Skötsel som en bruksbil, dvs max 3-4 maskintvättar med vaxprogram vintertid och kanske 4-5 resten av året.
Sedan så skäms jag över att erkänna att den aldrig har vaxats eller fått någon annan behandling, men den är fortfarande fin i lacken efter en tvätt och vill man ge den en vax/lackbehandling blir den nästan som i nyskick.
Så nu när ev. det är dags för ett byte så får man kanske 45-50" som inbyte.
Ger det mig något mervärde med en rostskyddsbehandling för 10-15kkr vid inbytet eller är gissningen nu att V90 är så mycket sämre?
Eller är det så att det stora problemet med dagens bilar när de blir äldre är att det blir en massa elektronikproblem som gör att de körs till skroten?
av phantomblot
#1128005
Min 2012 V70 måtte lakkere om tak etter rust i kant over frontrute. Se på V70II biler på parkeringsplasser, så ser du mange som har slike rustroser i kanten over frontvinduet.

Min 2001 V70 hadde ingen rust når jeg solgte den i '12
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1128015
AndS skrev:Är det värt pengarna? Ett exempel:
Vår nuvarande -08 inköpt ny och passerat 20000 mil, metalliclack. Det finns ingen ytrost på något ställe och vid årets besiktning bad jag dem ge mig ett omdöme runt rost i underrede, lite ytrost på vissa ställen men inga problem.
Skötsel som en bruksbil, dvs max 3-4 maskintvättar med vaxprogram vintertid och kanske 4-5 resten av året.
Sedan så skäms jag över att erkänna att den aldrig har vaxats eller fått någon annan behandling, men den är fortfarande fin i lacken efter en tvätt och vill man ge den en vax/lackbehandling blir den nästan som i nyskick.
Så nu när ev. det är dags för ett byte så får man kanske 45-50" som inbyte.
Ger det mig något mervärde med en rostskyddsbehandling för 10-15kkr vid inbytet eller är gissningen nu att V90 är så mycket sämre?
Eller är det så att det stora problemet med dagens bilar när de blir äldre är att det blir en massa elektronikproblem som gör att de körs till skroten?

Det är ju för att du har en V70II som har bra roskskydd från fabrik. Kollegan har just rostlagat sin 5-6 år gamla Passat för 40.000 kr. :-O)

Om det är värt att bilen från början har ett bra rostskydd från fabrik så man slipper sådant får väl var och en avgöra.
av AndS
#1128017
VolvoB20 skrev:
AndS skrev:Är det värt pengarna? Ett exempel:
Vår nuvarande -08 inköpt ny och passerat 20000 mil, metalliclack. Det finns ingen ytrost på något ställe och vid årets besiktning bad jag dem ge mig ett omdöme runt rost i underrede, lite ytrost på vissa ställen men inga problem.
Skötsel som en bruksbil, dvs max 3-4 maskintvättar med vaxprogram vintertid och kanske 4-5 resten av året.
Sedan så skäms jag över att erkänna att den aldrig har vaxats eller fått någon annan behandling, men den är fortfarande fin i lacken efter en tvätt och vill man ge den en vax/lackbehandling blir den nästan som i nyskick.
Så nu när ev. det är dags för ett byte så får man kanske 45-50" som inbyte.
Ger det mig något mervärde med en rostskyddsbehandling för 10-15kkr vid inbytet eller är gissningen nu att V90 är så mycket sämre?
Eller är det så att det stora problemet med dagens bilar när de blir äldre är att det blir en massa elektronikproblem som gör att de körs till skroten?

Det är ju för att du har en V70II som har bra roskskydd från fabrik. Kollegan har just rostlagat sin 5-6 år gamla Passat för 40.000 kr. :-O)

Om det är värt att bilen från början har ett bra rostskydd från fabrik så man slipper sådant får väl var och en avgöra.
Vad är det som säger att V90 har sämre rostskydd? Känns som det just nu bara är spekulationer och gissningar utifrån ViB bedömning där de svamlar om att huv/baklucka saknar skydd som åtminstone hos mig ger en del frågetecken på deras bedömning. Men som sagt här får var och en göra sin bedömning.
av andersuw
#1128094
perhall skrev:Oj, har det blivit så dyrt.... ja, det blir säkert riktigt bra. Ska du ha bilen länge är det nog en bra sak, men man får inte mycket för sånt om bilen säljs... som relativt ny...
Man kan med all säkerhet komma billigare undan, dock sannolikt inte med fullt lika bra resultat. Och ja, jag räknar med att ha bilen ett bra tag, annars hade jag aldrig övervägt detta. Som alltid är det svårt att säga i förväg om det verkligen är nödvändigt samtidigt som det gäller att få dit rostskyddet tidigt om det skall vara någon riktig vits med det.

Min V70 -02 har inte fått någon annan rostskyddsbehandling än vad den hade från fabrik och har trots det klarat sig väldigt väl. Men enligt samstämmiga uppgifter är ju rostskyddet på de bilarna i en annan klass än i följande generationer. Vi bilägare har uppenbarligen inte varit helt nöjda med vad de hittat i exemplar av V70 II som varit med ett tag:

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 2011-34066

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a#p956575
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 35

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]