Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
MartinS skrev:First edition lär ju säljas med T6 eller D5, MEN på olika marknader. I Sverige säljs säkert bara D5, som för övrigt ser riktigt tråkig ut, snacka om att den totaldör vid 4krpm. 225hk i en sådan stor och tung bil är ju ingen höjdare. Vill man konkurrera med X5, Q7 etc i Europa behöver man ordentligare dieselmotorer.

T6 motorn ser ju också rätt trist ut, helt platt vridmomement från 2krpm och uppåt, lär ju inte kännas allt för upphetsande... Rätt stor skillnad i effekt i mellanregistret om man jämför mot de gamla sexcylindriga motorerna.
Köper man den största suven och är villig att släpa på 2,5 ton är det nog rätt få som förväntar sig den sportighet som yttrar sig i ett spetsigt register. Det skall naturligtvis gå så fort till 100 som möjligt, när så behövs, men att man skall behöva varva ur på traditionellt vis känns inte prio 1. Stark motor hör till konceptet men då är det botten som skall vara stark för avslappnad och säker körning. Vem köper en SUV för att jaga långt upp i varv på växlarna? Det går bortom mitt förstånd.

Volvo är en relativt liten aktör som inte kan stå med ett ben i det gamla konceptet med stor fet motor (om än effektiv) och morgondagens nya teknik där många hästkrafter skapas genom kombination el och otto/diesel. Volvo måste välja framtiden, även om det kanske kommer drabba dem kortsiktigt.
Användarvisningsbild
av MartinS
StringerBell skrev:Det skall naturligtvis gå så fort till 100 som möjligt, när så behövs, men att man skall behöva varva ur på traditionellt vis känns inte prio 1. Stark motor hör till konceptet men då är det botten som skall vara stark för avslappnad och säker körning. Vem köper en SUV för att jaga långt upp i varv på växlarna? Det går bortom mitt förstånd.
Jag? :oops:

Grejen är ju att man inte behöver, men man kan om man vill. Den gamla 6-cyl T6:an är ju i princip lika stark som D5:an upp till 3000rpm (give or take 10hk hit eller dit) men sedan sticker T6:an iväg som en raket i jämförelse. För att vända på det, varför skulle jag inte vilja ha ordentligt klipp i bilen bara för att den är en SUV/CUV? Det är ju nästan än mer underhållande att ha bra klipp i en bil som inte "borde gå så bra" än en som ser ut som värsta sportbilen, det blir lite surrealistiskt på något sätt.

Om nya XC90 har en väghållning likt XC60 finns det ingen anledning att inte ha bra klipp i motorn. Jag brände av många mil i 180-200km/h i somras och det förvånar mig fortfarande hur fantastiskt fint XC60'n låg på vägen i dom hastigheterna, och att den fortfarande accelererade ordentligt om man stämplade i 180km/h. Min brorsas S80 D5 MY11 är ju helt stendöd över 170km/h, känns som en V70N 140hk i dom hastigheterna ungefär.

/Martin
Användarvisningsbild
av StringerBell
MartinS skrev:
StringerBell skrev:Det skall naturligtvis gå så fort till 100 som möjligt, när så behövs, men att man skall behöva varva ur på traditionellt vis känns inte prio 1. Stark motor hör till konceptet men då är det botten som skall vara stark för avslappnad och säker körning. Vem köper en SUV för att jaga långt upp i varv på växlarna? Det går bortom mitt förstånd.
Jag? :oops:

Grejen är ju att man inte behöver, men man kan om man vill. Den gamla 6-cyl T6:an är ju i princip lika stark som D5:an upp till 3000rpm (give or take 10hk hit eller dit) men sedan sticker T6:an iväg som en raket i jämförelse.
För att den har 100hk mer än D5:an?

Givet att det är samma HK är det ju bara hur kraften levereras som skiljer. På en turbodiesel har du ju klippet vid betydligt lägre varv än hos en bensinare.
av Linqid
Jag var och kikade in nya XC90 idag på NK i Göteborg och måste säga att den ser om möjligt ännu bättre ut i verkligheten. Fina proportioner, snyggt detaljarbete och ett riktigt maffigt intryck. Man fick tyvärr inte provsitta men väl titta in genom rutorna, och interiören ser ut att ha en detaljnivå som ligger i nivå med S-klass. Om Volvo lyckas få in köparna i USA och Kina in i bilhallen tror jag det kan bli succé.
av rojo8515
På Svenska marknaden borde ju D5 räcka bra. Vi har ju egentligen ingen användning av starka motorer här.

Ska de fläskas på Tyska motorvägar i 180 km/h och man vill ha goda omkörningsprestanda i de farterna är nog XC 90 helt fel bilval.

Möjligen att T8 blir potent, fast de kunderna väljer nog gärna en V8 eller V12 motor i sin SUV.
av Amli
Är det någon som sett hur ljusen ser ut i mörker? Hur hel- och halvljus ser ut? Är blinkers och bromsljus LED osv...
av PFA
Linqid skrev:Jag var och kikade in nya XC90 idag på NK i Göteborg och måste säga att den ser om möjligt ännu bättre ut i verkligheten. Fina proportioner, snyggt detaljarbete och ett riktigt maffigt intryck. Man fick tyvärr inte provsitta men väl titta in genom rutorna, och interiören ser ut att ha en detaljnivå som ligger i nivå med S-klass. Om Volvo lyckas få in köparna i USA och Kina in i bilhallen tror jag det kan bli succé.
Låter ju helt underbart!
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]

Är det någon som har monterat nyare bak[…]

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]