Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80_140HK
Jag tycker inte det är ett dugg konstigt att rostskyddet är sämre på S/V/XC90-serien än tidigare modeller. Samhället idag har en inställning där allt ska vara slit och släng och det återspeglar sig såklart även i bilindustrin. Bilarna byggas för att vara schyssta under garantitiden, sen är det skitsamma.

Någon jämförde dagens bilar med en smartphone och lite så är det ju. Om några år så kommer X90-serien vara hopplöst omodern och folk börjar sukta efter nytt. Då är man inte så brydd i det halvdåliga rostskyddet längre. Huvudsaken för Volvo är ju att nybilsköparen är nöjd, resten av ägarna spelar inte så stor roll.
av JohanGBG
S80_140HK skrev:Huvudsaken för Volvo är ju att nybilsköparen är nöjd, resten av ägarna spelar inte så stor roll.
Där tror jag personligen att du är helt fel ute. Självklart bryr sig Volvo om andrahandsägare, hur bilen håller i längden spelar en otroligt stor roll för företagets image, och är minst lika viktigt som att nybilsköparna är nöjda!
Användarvisningsbild
av Funk
JohanGBG skrev:
S80_140HK skrev:Huvudsaken för Volvo är ju att nybilsköparen är nöjd, resten av ägarna spelar inte så stor roll.
Där tror jag personligen att du är helt fel ute. Självklart bryr sig Volvo om andrahandsägare, hur bilen håller i längden spelar en otroligt stor roll för företagets image, och är minst lika viktigt som att nybilsköparna är nöjda!
Inte att förglömma att det är viktigt för företagen att kunna sälja service och reservdelar under relativt lång tid...det fixar man inte med hjälp av dålig livslängd på karosser..

/Thomas
av dissonans
Om ingen vill köpa Volvobilar som är 3-6 år gamla går andra/tredjehandsvärdena ner otroligt mycket, vilket leder till att leasingbolagen vägrar hantera bilarna. Det leder till att nybilsförsäljningen sjunker drastiskt. Gäller såklart även privatköparna men mtp att så dyra bilar som 90-serien har en överväldigande andel juridiska personer som nybilsköpare så påverkar privatköparna inte lika mycket.

Så att Volvo medvetet skulle göra rostskyddet väldigt mycket sämre tror jag inte på. Time will tell här, vi får se hur bilarna mår om ett antal år - innan dess kan vi bara spekulera.
av PeterAdd
soderb skrev:se svar från Volvo i senaste nummer av Vi Bilägare angående rostskydd av S90/V90
Jag har letat men kan inte hitta något svar från Volvo.
Var kan jag hitta det?
Kan någon kopiera in det här på forumet?

"Mycket intresserad"
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JohanGBG skrev:
Det vet i sjutton. Mercedes lyckas ju ligga kvar i toppen som Premiummärke trots att man rullat ut mängder med böldpest-rostburks modeller på löpande band, och som kronan på verket tvärvägra åtgärd eftersom det inte är hål rakt igenom (genomrostningsgarantin) även om bilen sett ut som rena rödrosten.

Inget som nybilsköparen bryr sig ett skvatt om tydligen, jag känner ett antal som glada stegade iväg och köpte ny Merca när den gamla blev vrak på 5 år.

Det är nya tider nu och gamla sanningar gäller inte längre.

Dessutom tror jag man satsar på nya marknader där man inte har samma klimat som här och toksaltar, där kommer rosten ändå inte vara ett problem.
av troubleshooter
Själv väljer jag att tro att volvo inte på något sätt försöker fuska när det gäller rostskydd, de applicerar vad de tycker är ett fullvärdigt rostskydd, de har säkert kört tester som visar att det fungerar, jag hoppas att vi inte behöver vara de som visar att de har haft fel ! :roll:
Användarvisningsbild
av TommyP86
Å andra sidan har vi en fiat scudo 2010 på jobbet där huven är rena hemmameket, som ändå inte rostar, trots en det italienska hantverket och en misshandel utöver det vanliga.

Mycket liv om ingenting, tror jag. (Fortfarande). Vill man betala för en underredsbehandling, så gör man en. För 15 år sen betalade man också för den, fast ihopbakat i köpesumman. Inte alls nån kioskvältare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Volvos konstruktörer lever ju inte på en annan planet utan lever ju med samma krav som alla andra som pressas att sänka kostnader och spara i produktionen.

Att skippa hålrumsbehandling spara ju pengar, plockar bort ett moment på monteringslinan och sänker produktionstiden, det blir mycket pengar i längden.

Men ibland går man för långt...tex

När man tog bort ena defrostermunstycket på MY-10 så imman i kanterna på vindrutan nästan gjorde bilen trafikfarlig.

När man sparade bort Instant Traction på Hadex Gen 5

När man tog bort det suveräna 40-20-40 baksätet.

När man sparade bort oljetryckgivaren så man inte får någon varning utan hela motorn skär ihop.

När man sparade in på kamremskåpan så ett bagatellartat brott på "fläktremmen" gör att den far in i kamremmen med totalt motorras som följd.

Vi får väl se om man sparat för hårt denna gången också, men ofelbara är man verkligen inte när man sparar....
Användarvisningsbild
av Funk
Det paradoxala är att trots alla dessa fel så slog företaget försäljningsrekord nyligen, och värdet på de begagnade bilarna är rätt stabilt..
Även JD-powers kvalitetsindex och ett par andra mätningar har förbättrats om jag minns rätt.

/Thomas
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 35

Jag skulle ta bort minus på batteriet innan

Hjälp med Vida

Hej, Har en kod ( motorstyrning service erfordras[…]

Det var läckage i den gamla styrväxeln p[…]