Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
Lagom liten Juldagstur. Överlevde och bränsleförbrukningen vart hyffsd :-)
Bilagor
3B60A40C-B9D5-41F1-97A8-FC4EFEA96511.jpeg
3B60A40C-B9D5-41F1-97A8-FC4EFEA96511.jpeg (124.12 KiB) Visad 647 gånger
Användarvisningsbild
av fjohan82
mojja skrev: ons 25 dec 2019, 14:08 Lagom liten Juldagstur. Överlevde och bränsleförbrukningen vart hyffsd :-)
Så ska det se ut :-)
av fkullberg
Fjonsson skrev: ons 25 dec 2019, 13:52
fkullberg skrev: ons 25 dec 2019, 13:01
Fjonsson skrev: ons 25 dec 2019, 12:41 Det som kännetecknar en bra, säker och erfaren förare är förmågan/viljan att kompensera för oerfarna/korkade medtrafikanternas misstag. Inte förstärka konsekvenserna av dom. Tänk på det ibland. Vilken grupp tillhör ni?
Det handlar inte om oerfarna förare, folk är allmänt stressande, aggressiva och tänker bara på sig själva i trafiken.
En erfaren förare känner igen dessa förare, deras brister och hjälper dom undvika tråkiga konsekvenser. Ett exempel.
Ligger någon väldigt nära bakom mig försöker jag underlätta så dom kommer om säkert. I andra änden av skalan finns förare som försöker bromstesta eller gör sig lite bredare än nödvändigt.
Eller släppa fram förare som kommer från vänster men inte tänkt stanna.
Kompensera helt enkelt. För många är det svårt. Tror det kan ha med mentaöitet att göra.
Alltså det du skriver låter jätte bra och fint, men det fungerar inte alltid i praktiken. Tycker du inte själva att många förare är farliga och utsätter dig och din familj för onödiga och farliga situationer ?
av mojja
fjohan82 skrev: ons 25 dec 2019, 14:37
mojja skrev: ons 25 dec 2019, 14:08 Lagom liten Juldagstur. Överlevde och bränsleförbrukningen vart hyffsd :-)
Så ska det se ut :-)
Hehehe. Hyffsad medelhastighet och ok bränsleförbrukning. Men hade fortfarande gärna haft 10-15L mer i tanken då man åker på jobb 😏
Användarvisningsbild
av Fjonsson
fkullberg skrev: ons 25 dec 2019, 17:47
fkullberg skrev: ons 25 dec 2019, 13:01

Det handlar inte om oerfarna förare, folk är allmänt stressande, aggressiva och tänker bara på sig själva i trafiken.
En erfaren förare känner igen dessa förare, deras brister och hjälper dom undvika tråkiga konsekvenser. Ett exempel.
Ligger någon väldigt nära bakom mig försöker jag underlätta så dom kommer om säkert. I andra änden av skalan finns förare som försöker bromstesta eller gör sig lite bredare än nödvändigt.
Kompensera helt enkelt. För många är det svårt. Tror det kan ha med mentaöitet att göra.
Alltså det du skriver låter jätte bra och fint, men det fungerar inte alltid i praktiken. Tycker du inte själva att många förare är farliga och utsätter dig och din familj för onödiga och farliga situationer ?
Jo. Men lägger mig då inte ivägen och försöker uppfostra dom utan håller mig undan så risken för mig och min familj minskar. Förbluffad över att du tycker det är konstigt. Så många nötter där ute.
av fkullberg
Fjonsson skrev: ons 25 dec 2019, 18:02

Jo. Men lägger mig då inte ivägen och försöker uppfostra dom utan håller mig undan så risken för mig och min familj minskar. Förbluffad över att du tycker det är konstigt. Så många nötter där ute.
Är inte heller ivägen för folk, men tänker inte vara någon marvel karaktär och rädda hela världen på vägarna. Om du nu är så duktig och lugn som du framstår så hatten av för dig :-D
Användarvisningsbild
av Fjonsson
fkullberg skrev: tor 26 dec 2019, 09:55

Är inte heller ivägen för folk, men tänker inte vara någon marvel karaktär och rädda hela världen på vägarna. Om du nu är så duktig och lugn som du framstår så hatten av för dig :-D
Jag skiter fullständigt i om dom kör ihjäl sig så länge det inte beror på mig. Någon värld på vägarna har jag inte lust att rädda.
Jag gör det av 100% självbevarelsedrift.
av fkullberg
Fjonsson skrev: tor 26 dec 2019, 10:29
fkullberg skrev: tor 26 dec 2019, 09:55

Jag skiter fullständigt i om dom kör ihjäl sig så länge det inte beror på mig. Någon värld på vägarna har jag inte lust att rädda.
Jag gör det av 100% självbevarelsedrift.
Håller med dig, är bara så trött på folk i trafiken därav min negativa inställning. Läste någonstans för många år sedan att man skulle tänka att alla i trafiken är idioter och du är den enda som kan köra bil 8-)
av AndS
fkullberg skrev: tor 26 dec 2019, 09:55 Är inte heller ivägen för folk, men tänker inte vara någon marvel karaktär och rädda hela världen på vägarna. Om du nu är så duktig och lugn som du framstår så hatten av för dig :-D
Och hatten av även för mig då. Gör vad jag kan för underlätta, flyttar hellre lite åt sidan om jag kan när det dyker upp snabbare trafik bakifrån än att sänka hastighet, trixa med bromsljus eller försvåra en omkörning. :-)
Alla vill vi fram i trafiken och gör det på olika sätt.

Och kontentan utifrån trådnamnet blir nog att för mig som är "smidig" genom att kanske underlätta för snabbare trafik är tankstorleken tillräcklig, men visst hade jag accepterat större.
Och för de som kör mycket i jobbet och kanske lite längre resor så behöver man ändå ta en paus efter 50-60 mil. Jag gjorde det åtminstone när jag tidigare gjorde liknande arbetsresor och brukade då tanka upp även om det fanns 20-25L kvar i tanken. man är ju inte låst till att tanka när mätaren visar låg nivå och tanklampan lyser. ;-)
"Se möjligheter och inte problem", livet blir så mycket enklare.
av fkullberg
AndS skrev: tor 26 dec 2019, 11:06
fkullberg skrev: tor 26 dec 2019, 09:55 Är inte heller ivägen för folk, men tänker inte vara någon marvel karaktär och rädda hela världen på vägarna. Om du nu är så duktig och lugn som du framstår så hatten av för dig :-D
Och hatten av även för mig då. Gör vad jag kan för underlätta, flyttar hellre lite åt sidan om jag kan när det dyker upp snabbare trafik bakifrån än att sänka hastighet, trixa med bromsljus eller försvåra en omkörning. :-)
Alla vill vi fram i trafiken och gör det på olika sätt.

Och kontentan utifrån trådnamnet blir nog att för mig som är "smidig" genom att kanske underlätta för snabbare trafik är tankstorleken tillräcklig, men visst hade jag accepterat större.
Och för de som kör mycket i jobbet och kanske lite längre resor så behöver man ändå ta en paus efter 50-60 mil. Jag gjorde det åtminstone när jag tidigare gjorde liknande arbetsresor och brukade då tanka upp även om det fanns 20-25L kvar i tanken. man är ju inte låst till att tanka när mätaren visar låg nivå och tanklampan lyser. ;-)
"Se möjligheter och inte problem", livet blir så mycket enklare.
Har aldrig sagt att jag bromsar och trixar, håller min fart och slänger mig inte in framför bilen jag kör om. Håller min fart och svänger in framför bilen jag kör med ett säkert avstånd. Sen får bilen bakom blinka, peka finger och stressa bäst den vill. :-D
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Om det var min bil hade jag bytt batteri. Det bruk[…]

@Micce1980, stämmer väl troligtvis. Vi &[…]

Hård Bromspedal

Hej allesammans, Jag har ett skumt problem med min[…]

Hubbes2010, härlig och tacksam färg at[…]