SundanceKid skrev: ↑lör 21 dec 2019, 10:22
v90 t5 r-design med det mesta i och på. i dagsläget 1900 mil men har fria mil till 2900mil sen blir det avdrag på mil
Då kostar dig bilbytet idag 260.000 i mycket förenklad kostnadsberäkning och det är de pengar som ska betalas.
Så för att få fram verklig bilkostnad ska man jämföra med identisk V90 T5 R. Sedan kan man räkna på drift, service, etc, men det skippar vi nu utan fokuserar på bilbytet.
Tre år gammal bil och 1900 mil vid inbyte så totalt 260. 000 måste läggas till för den nya bilen och med min slarviga beräkning 87.000/år eller 137:-/mil
Det är därför jag inte bryr mig om % även om det används som begrepp när handlare rabatterar utan tittar bara på beloppet.
Ett annat exempel när vi bytte. Hade senaste V70 inköpt ny i 9 år och kört dryga 23000 mil.
Ny V90 CC i feb 2017 och 335.000 blev vad jag fick betala i pengar efter inbytet. Liknande kalkylberäkning som jag gjorde med din bil men lägger till 35.000 i service/reparation. Så totalt 370. 000 med min slarviga beräkning 40.000/år eller 16:-/mil.
Vi ska kanske inte ta så allvarligt på mina kalkyler men kan vara ett enkelt sätt att se vad privat bilägande och byte kostar i pengar. Var och en får sen göra sin kalkyl och utifrån sina egna förutsättningar och modeller.
I mitt fall ska jag även ta hänsyn till att x tusen mil rullat med ersättning så kalkylen i verkligheten är betydligt bättre, men jag tog den bara som enkelt exempel bara rakt av.
Och framför allt hur vi värderar bilägandet, det kan vara ett intresse, viktigt att ha en ny bil, etc, så vad som är bra bilaffär är enbart som man själv uppfattar det.