Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Robbi skrev:
Gorban skrev:Jag blir bara mer och mer förtjust i D5:an ju mer jag kör. Är snart uppe i 300 mil. Den är helt överlägsen min gamla motor i BMW 520d på 184 hk. Tyst och gör inte mycket väsen av sig. Kraften finns där från start tack vare Power Pulse. Den lirar fint med växellådan som man inte ens behöver tänka på. Den har faktiskt en karaktär som ibland påminner om en sexa.
Fantastisk säkert, förutom miljöaspekten som inte många pratar om här. För mig är det nog, vad gör jag med alla de hästkrafterna? Det känns lite som man eldar åt kråkorna och räcker verkligen inte en D4? Vill inte vara miljökämpe här men jag ser att de flesta antagligen har beställt T5 eller D5. Visst är en stor motor kul men det går ju inte använda fullt ut ändå. Inte i Sverige i alla fall.
Att det ser ut som om de flesta har beställt T5 eller D5 beror på att det var de motorerna man kunde beställa först tidigt i våras. D3 och D4 är de motorer som kommer att säljas mest av i Sverige.

Visst går det att använda en stor motor fullt ut i Sverige. Det är inte hastighet det handlar om. Även en D3:a kommer till slut upp i närmare 200 km/h. Det är acceleration det handlar om. Acceleration som i att köra om en timmerbil på landsvägen. Visst, en D4:a räcker helt klart men det är roligare med en D5:a och bilar handlar fortfarande om minst lika mycket känslor som rationella val. Miljöaspekterna får våra politiker lägga på ovanifrån och vi får anpassa oss efter det. Så fort elbilarna kommer ner lite till i pris så ska en av familjens bilar bli en elbil.
av Amli
800serien skrev:Hur man kan köpa en helt ny Kia övergår mitt förstånd, åker bättre i 850 från -92. Åker fan bättre i 740 från -84 också. :D Fattigmansasiater som Kia, Hyundai, och Toyota m.m. är inget man åker speciellt skönt i överhuvudtaget. Träbänkar.

Däremot vet jag inte heller om en V90 är värd sina pengar i komfort, jag måste ju jämföra med min 855 som man åker ohyggligt bra i för att vara så gammal. 700 tusen spänn extra för V90is komfort? Nja tack, det får vara.

Nu kanske man inte köper V90 bara för det komfortmässiga dock. :wink: Säkerheten och all teknik är ju självklart lite roligare än i 800-serien. :P

Men jag har iaf två saker som är bättre och det är en legendarisk motor med ljud som ingen modern bil kan mäta sig med och ett riktigt lastutrymme. vol:-)
Låt mig gissa. Du är även en jävel på att backa med släp?
Robbi skrev:
Gorban skrev:Jag blir bara mer och mer förtjust i D5:an ju mer jag kör. Är snart uppe i 300 mil. Den är helt överlägsen min gamla motor i BMW 520d på 184 hk. Tyst och gör inte mycket väsen av sig. Kraften finns där från start tack vare Power Pulse. Den lirar fint med växellådan som man inte ens behöver tänka på. Den har faktiskt en karaktär som ibland påminner om en sexa.
Fantastisk säkert, förutom miljöaspekten som inte många pratar om här. För mig är det nog, vad gör jag med alla de hästkrafterna? Det känns lite som man eldar åt kråkorna och räcker verkligen inte en D4? Vill inte vara miljökämpe här men jag ser att de flesta antagligen har beställt T5 eller D5. Visst är en stor motor kul men det går ju inte använda fullt ut ändå. Inte i Sverige i alla fall.
??? Jag som tycker min XC70 Polestar D5 med 230 hk/470 Nm är en rätt trött skapelse. För mig är två saker prio, Kraftfull motor och bra rostskydd. Det går ljusår före crome-bling-bling i fronten, lutande bakrutor och apple-integration med touch-skärm. Mobil byter man ju lika ofta som kalsonger och där passar all multimedia, internet o navigation så de hänger med i den blixtsnabba utvecklingen av elektronik och tjänster.
Amli skrev:
800serien skrev:Hur man kan köpa en helt ny Kia övergår mitt förstånd, åker bättre i 850 från -92. Åker fan bättre i 740 från -84 också. :D Fattigmansasiater som Kia, Hyundai, och Toyota m.m. är inget man åker speciellt skönt i överhuvudtaget. Träbänkar.

Däremot vet jag inte heller om en V90 är värd sina pengar i komfort, jag måste ju jämföra med min 855 som man åker ohyggligt bra i för att vara så gammal. 700 tusen spänn extra för V90is komfort? Nja tack, det får vara.

Nu kanske man inte köper V90 bara för det komfortmässiga dock. :wink: Säkerheten och all teknik är ju självklart lite roligare än i 800-serien. :P

Men jag har iaf två saker som är bättre och det är en legendarisk motor med ljud som ingen modern bil kan mäta sig med och ett riktigt lastutrymme. vol:-)
Låt mig gissa. Du är även en jävel på att backa med släp?
Varför tror du det?
Jag har idag en V70 awd D4.
Den är något seg i starten såklart men jag skulle inte kalla den slö. Bara man har kommit ifrån de första 10kmh är den riktigt pigg.
Vet dock inte hur skillnaden i V90 och V70 ligger med vikt, driv osv men tvivlar starkt på att de som köper D3 eller D4 blir missnöjda i alla fall.
Jag inväntar en XC90 i januari, hade jag inte behövt sju säten hade jag nog gått på V90.
Har genom jobbet kontakt med flera på Volvo som är både högt upp och en bit ner i organisationen, jag märker en otrolig stolthet i vad dom gemensamt åstakommit. Grattis!
Givetvis är inte det skäl nog att köpa men när man hittat en Volvo man tycker om och kan ha råd med är det en bra känsla.
Ser fram emot att ta få hem T8an så man får se hur den klarar det dagliga!
Ja, tänk vad olika det är. Jag tycker min A6 Allroad är ok upp till 130-140, sen ganska seg (den gör 0-100 på ca 6,7). XC90 D5 tycker jag är riktigt seg i högre farter. Det ska till mycket effekt innan jag slutar att vara nöjd. Men är man en sån som inte haft gasen i botten på flera veckor så kanske en D4 räcker...
Ja, tänk vad olika det är. Jag tycker min A6 Allroad är ok upp till 130-140, sen ganska seg (den gör 0-100 på ca 6,7). XC90 D5 tycker jag är riktigt seg i högre farter. Det ska till mycket effekt innan jag slutar att vara nöjd. Men är man en sån som inte haft gasen i botten på flera veckor så kanske en D4 räcker...
av Mwi
perhall skrev:Men är man en sån som inte haft gasen i botten på flera veckor så kanske en D4 räcker...
Tja har man aldrig haft en snitt förbrukning över 2,0l/mil så har man aldrig förstått glädjen med hög effekt, då är ju körningen mer som en kommunalutryckning.
perhall skrev:Ja, tänk vad olika det är. Jag tycker min A6 Allroad är ok upp till 130-140, sen ganska seg (den gör 0-100 på ca 6,7). XC90 D5 tycker jag är riktigt seg i högre farter. Det ska till mycket effekt innan jag slutar att vara nöjd. Men är man en sån som inte haft gasen i botten på flera veckor så kanske en D4 räcker...
Du behöver lite extra från BSR, för att få fart på den över 140, låter det som :wink: http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3089
Har själv till & från funderat på A6 Tdi 218 (för att få åka sexa igen) och komplettera med detta. Borde rulla på bra på Autobahn...
OT !
Förlorar man inte mycke i in byte på sådan bil ?
Jag menar Polestar Bsr o Rica mm o alla dessa trim undviker jag personligen när jag letar beg bil !
För vem av dessa ägare har vart snälla med bilarna ? :D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]