Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1025814
jmk skrev:Liknar den inte Skoda Superb? Inget fel i det men.
https://www.google.se/search?q=skoda+su ... 0r9doxM%3A
Jo det var ju en tidig tanke när man såg bakluckan.
Jag gillar verkligen sedaner, men som svensk har man ju svårt att se existensberättigandet i denna bilen. Hoppas de kan hitta köpare på en överfylld marknad.
#1025827
W.A.P.E. skrev: Jo det var ju en tidig tanke när man såg bakluckan.
Jag gillar verkligen sedaner, men som svensk har man ju svårt att se existensberättigandet i denna bilen. Hoppas de kan hitta köpare på en överfylld marknad.
Volvo säljer i princip bara sedaner och SUV i Kina och USA. Som är betydligt större marknader än Sverige. Så vad menar du med att den saknar existensberättigande? Snarare är det väl V90 som först skulle dömas som överflödig då kombimodellen bara säljer bra i Europa. Och visst, man säljer en del kombibilar i Sverige, men utan en stor sedan är man borta på den internationella marknaden om man inte aspirerar på att konkurrera med Kia och Dacia på världsmarknaden. Skall man konkurrera med Mercedes, BMW, Audi och Jaguar, då gäller sedan.

---

Tyvärr kan jag inte riktigt dela förtjusningen. Snygg från sidan, okej från fronten sett (den där stora "blaffan" till grill är ohygglig fortfarande), men hemsk bakifrån. Hur fan tänkte man med baklyktorna? Nej, man skulle fortsatt lite på traditionen med lyktorna som man gjorde på XC90. Den faller verkligen på bakpartiet. Och så ogillar jag fortfarande att det inte finns manuella reglage i bilen ens som tillval. Den där inbyggda surfplattan kommer behöva bytas ut efter några år och det kommer inte bli billigt. Visserligen är det för mycket teknik i alla nya bilar, men man kunde i alla fall låta mig betala extra för att slippa ha en såndär ipad i instrumentpanelen. Positivt är dock att bakdelen verkar vara ganska fyrkantig, det borgar för gott lastutrymme.

Baserat på detta intryck så vet jag inte riktigt hur Volvo kommer vara något jag kör i framtiden. Visserligen börjar alla göra fula bilar numera. Mercedes nya modeller är horribla, Range Rover har inte sett bra ut på många år, Audi har jag aldrig gillat. Det börjar bli svårt att hitta en bil som är båda praktisk, komfortabel och konservativt designad. Land Rover Defender hade varit ett alternativ om det inte vore för att den har absolut noll komfort.

Men det är kanske en fråga om att vänja sig. Jag tyckte S80 generation 1 var hemsk bakifrån när den kom också. Idag äger jag en sådan och har inga synpunkter. Det är nog en fråga om att vänja sig.
#1025876
HVTH skrev:Intressant att tanken rymmer 55 liter med FWD och 60 liter med AWD (enligt teknikens värld). Borde det inte vara tvärt om?
Hur tänker du nu? Jag tycker det är med logiskt att AWD som drar mer får större tank!

Nåt jag däremot tycker är förvånande är att S90 får dra upp till 2200kg! Kul att se att Volvo slutar med sina blygsamma dragvikter!
#1025888
GustavB skrev:
HVTH skrev:Intressant att tanken rymmer 55 liter med FWD och 60 liter med AWD (enligt teknikens värld). Borde det inte vara tvärt om?
Hur tänker du nu? Jag tycker det är med logiskt att AWD som drar mer får större tank!

Nåt jag däremot tycker är förvånande är att S90 får dra upp till 2200kg! Kul att se att Volvo slutar med sina blygsamma dragvikter!
Båda är för små! 70 eller 80 liter hade varit mer passande för en bil av den här storleken.
#1025899
Jag tycker det är en riktigt j*vla schysst bil, designen tycker jag ser väldigt modern ut och inkluderar även bakdelen i det omdömet. Härligt Volvo och grattis Sverige! Ska bli intressant med kommande V90, hoppas den inte blir för lite kombi :D
#1025909
GustavB skrev:
HVTH skrev:Intressant att tanken rymmer 55 liter med FWD och 60 liter med AWD (enligt teknikens värld). Borde det inte vara tvärt om?
Hur tänker du nu? Jag tycker det är med logiskt att AWD som drar mer får större tank!

Nåt jag däremot tycker är förvånande är att S90 får dra upp till 2200kg! Kul att se att Volvo slutar med sina blygsamma dragvikter!
Jag tänker som så att tanken sitter bak, så rimligtvis bör man ha fått kompromissa med tankstorleken om man skall få in en kardan, haldexsystemet och två drivaxlar till på bakaxeln. Annars är det ju en stor förlust att inte ha 60 liter på båda bilarna om det finns plats (ur produktions och utvecklingskostnader). 5 liter är ju ingen enorm skillnad, så varför lägga energi på att göra en mindre tank när det finns plats för en 60l? Annars hade det varit logiskt att ha en mindre tank med AWD ur ett paketerings- och utrymmesperspektiv (om en större tank inte hade rymts).
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

aj då, autostavning som spökar :-) &quo[…]

USB uttag

Hej Jag letar efter ett USB uttag för att mo[…]

Var själv på Euromaster igår och […]

Elpriset

.. att man måste bygga reservkraft som kan[…]