Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev: I mina ögon finns det inte en enda sak som Volvo gör på dessa modeller som inte någon av de tyska konkurrenterna gör långt bättre.
Rostskydd.
Användarvisningsbild
av Vojje
VolvoB20 skrev:
Amli skrev: I mina ögon finns det inte en enda sak som Volvo gör på dessa modeller som inte någon av de tyska konkurrenterna gör långt bättre.
Rostskydd.
upps, en uppercut rakt i nyllet på de förnäma tyskarna. Det skulle inte förvåna mig om t.o.m. italienarna har bättre plåt än tyskarna.
Så blir det när man ska återvinna och återvinna och återvinna ... osv.
av Sharkbait
Jag hoppas inte Volvo går samma öde som tex BMW eller Audi. Att folk vill köpa märket och sedan har man inte råd med utrustning till bilen men man har iallafall en BMW eller Audi.
Användarvisningsbild
av GustavE
Amli skrev:I mina ögon finns det inte en enda sak som Volvo gör på dessa modeller som inte någon av de tyska konkurrenterna gör långt bättre.
Ljudnivå i kupén

Det är väl en premiumegenskap om något. V70 har i ett flertal tidningar vunnit över Passat, A6, 5-serien och E-klass. Både i mätningar med instrument och upplevd ljudnivå. Man kan fråga sig vilka premiumegenskaper som är viktigast.
1 ljudnivå och fjädringskomfort
eller
2 känslan i knappar, reglage och handtag.
Vilka egenskaper berörs man av längst tid under bilturen? Den ena kategorien i ett fåtal sekunder och den andra precis hela tiden bilen är i rörelse.

OnT:
Såg i utforskaren på Instagram att Carolina Gynning hade tittat på XC90 och även beställt en i samband med premiärvisningen. Verkar enligt Volvos hemsida som att dom första 1927 bilarna enbart ska kunna beställas online och dessutom först om 4 dagar.
Är det någon läsare av detta forum som kommer beställa direkt om 4 dagar?
av Amli
VolvoB20 skrev:
Rostskydd.
Haha, sant. Märkligt att detta inte togs upp när det pratades premium vid lanseringen ;-//
Sharkbait skrev:Jag hoppas inte Volvo går samma öde som tex BMW eller Audi. Att folk vill köpa märket och sedan har man inte råd med utrustning till bilen men man har iallafall en BMW eller Audi.
Jag skulle säga precis tvärtom. Då har man lyckats bygga ett stark varumärke.
GustavE skrev: Ljudnivå i kupén

Det är väl en premiumegenskap om något. V70 har i ett flertal tidningar vunnit över Passat, A6, 5-serien och E-klass. Både i mätningar med instrument och upplevd ljudnivå. Man kan fråga sig vilka premiumegenskaper som är viktigast.
1 ljudnivå och fjädringskomfort
eller
2 känslan i knappar, reglage och handtag.
Vilka egenskaper berörs man av längst tid under bilturen? Den ena kategorien i ett fåtal sekunder och den andra precis hela tiden bilen är i rörelse.
Där har du en sak som jag håller med om att Volvo gör bra i fallet V70! Ljudnivå.
Fjädringskomfort på V70? Knappast... Såväl BMW, Mercedes och Audi (sistnämnda med luftfjärdring) har långt mycket bättre fjädringskomfort än Volvo. Har man kört en något sålunda välutrustad modell över en längre sträcka (hit räknas inte en standardutrustad 520, E220 osv) så blir det ohört tydligt.
Men om man jämför alla modeller snikutrustade, så står sig en V70 bra i sällskapet. Ta en sväng i en fullmatad A6 Allroad 313hk och sätt dig sedan i en XC70 D5. Ta en BMW M5 och sätt dig sedan i en V70 T6. Har man inte kört någon av dessa modeller kan man omöjligt uttala sig om skillnaden.

En sak gör dock Volvo världsledande och det är säkerhet! Verkligen synd att det inte är tillräckligt "sexigt" som t ex känsla i interiör och körkänsla när det ska raljeras premium.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:
Rostskydd.
Haha, sant. Märkligt att detta inte togs upp när det pratades premium vid lanseringen ;-//
Rostskydd är inte premium. En Premium kund är en kapitalatark kund som kör något år med bilen innan han dumpar den och köper nytt. Då är rostskydd ointressant.
av Amli
Exakt B20. En premiumbil är inte nödvändigtvis den bästa bilen kvalitetsmässigt. Förra Range Rover är ett lysande exempel på detta.
Användarvisningsbild
av Allinug
Volvo kommer ju att tappa en målgrupp som köpt Volvo just pga kvaliteten om premium visar sig ha den innebörden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:Exakt B20. En premiumbil är inte nödvändigtvis den bästa bilen kvalitetsmässigt. Förra Range Rover är ett lysande exempel på detta.
Sitter just och läser i vibilägare där Mercedes själva verkar tycka att det är helt naturligt att kundens Mercedsbil har rostat upp så den är värd 0 kr efter 8 år och 14.000 mil.

Min granne hade en E-klasse 320 merca som var rostig ända upp på taket efter 4 år :-O) :-O) :-O) Tungt på en bil för 600.000

Om volvo har som mål att bli en sådan premiumbil så kommer jag i alla fall att byta märke.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]

Är det någon som har monterat nyare bak[…]

Okej så Polestar engineered är inte s[…]

Kom över en helt ny ratt, nu är jag n&ou[…]