Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dex skrev:Vet inte om jag håller med att bensinmotorn har roligare karaktär i alla lägen.
Vridmomentet vid låga varv gentemot accelerationstiden med höga varvtal.
Beror på vad man gillar bäst.
Jag har kört mycket gamla T5 5cyl även med trim "ganska kul".(300hk)
På autobahnfarter >200km/h så är det roligast med t ex en kraftfull T6. :-)
T5 är lite för svag enligt OBS!"min mening" med den vikten.(mindre bil typ XC40 kanske passar bättre)
Men här hemma med våra låga hastigheter typ 0-130km/h så gör sig en diesel bättre.
Mer okänslig för tunglast i och med kraftigare vridmoment redan vid låga varvtal,mindre bränsleförbrukning m.m.
Gillar man vridmomentet så får det vara rätt många bensinhästar i motorn och lite lättare bil.
Det är lite som två läger med olika uppfattning.
Bägge är kul om motorn är tillräckligt kraftig.
Snåljåpen kör diesel :-) typ mig.
Bränslet börjar närma sig 16kr/l redan så det är inte så långt till 20kr/l längre.
Har du verkligen provat T5 VEA? Den har både och, grymt bottenvrid, och man tjänar även på att varva!
grillchips skrev: mån 07 maj 2018, 11:56 Varför jag köpte en bensinare? För att jag ogillar karaktären hos en diesel, sambon vägrar diesel och jag ville helt enkelt ha en bensinare (hybriderna är för dyra i dagsläget). Framtiden? Spelar ingen roll, bilköpet är pengar i sjön oavsett och det kommer nya pengar med jämna mellanrum. Och så vidare...
Vi hade "turen" att kunna köpa en ny bil och då även välja den bilen vi ville ha. Det var inte svårare än så.
Du kan väl inte mena att andrahandsvärdet inte spelar roll? Bilköp är alltid pengar i sjön, men kvantiteten kan skilja sig.
least skrev: mån 07 maj 2018, 12:15 Att förespråka en diesel i dagsläget är även det kortsiktigt. HVO kommer aldrig produceras i sådan mängd att den kan ersätta all diesel på marknaden. Priset kommer att rusa uppåt i takt med att transportsektorn (lastbilar) beläggs med krav på fossilfrihet för att vinna transportkontrakt. Även bensin kan tillverkas syntetiskt ifall behov skulle uppstå. Så varför skulle man inte våga köpa en bensin-bil idag?
Vad grundar du det på? Det finns enorma mängder restprodukter som består av kolväte. HVO har redan ersatt kanske 25% av all diesel i Sverige.

Bensin kan tillverkas syntetiskt i labb i liten skala. Men det går inte att göra i stor skala med lönsamthet. Hade det gått så hade det redan gjorts.
Massabrassan skrev: Du kan väl inte mena att andrahandsvärdet inte spelar roll? Bilköp är alltid pengar i sjön, men kvantiteten kan skilja sig.
Andrahandsvärdet för oss är ingen avgörande faktor, snarare en bonus. Däremot räknar vi med att behålla V90n ett tag, dvs inte byta ut den om 2-3 år.
Massabrassan skrev: Bensin kan tillverkas syntetiskt i labb i liten skala. Men det går inte att göra i stor skala med lönsamthet. Hade det gått så hade det redan gjorts.
Tror du får kika närmare på det påståendet. Ja, Audis lilla försök till e-bensin var lite pluttigt. Men Preems prov med att omvandla lignin till syntetisk bensin fungerar i stor skala redan idag. Men, de avvaktar politiska beslut i frågan innan de eventuellt påbörjar en produktion. Och nej, det blir ingen billig bensin, men det är en annan fråga.
Vad gäller HVO, så är den beroende av råvaror som i stor skala inte kommer att räcka till. Exempelvis palmolja och slaktavfall är saker som inte direkt finns i överflöd.

Nackdelen med HVO-produkten är att den kan tillverkas av vanliga vegetabiliska oljor med tillsats av extra väte för en färdig produkt. Odlingen av oljeväxter för drivmedelsproduktion sker på bekostnad av areal som kan användas för matproduktion.

Syntetisk bensin av lignin har inte detta problemet, lignin är en ren restprodukt som i dagsläget inte används till mycket annat än bränsle i värmeverk.

Vad jag kan se kostar en liter HVO 5 kr mer än 1 liter fossil-diesel, så att köra på 100% HVO kommer inte få det genomslag som vissa tror...
En av orsakerna till av att utsläppen från drivmedel inte sjönk under 2017 är att andelen HVO och andra fossilfria drivmedel inte ökat så mycket. Mängden som (kan?) produceras börjar plana ut.

Att börja odla för drivmedel verkar lite jobbigt.. Varje bil som kör normalt 1250 mil kommer nästan behöva sin egen åker...

Jämför vi med vad man behöver för yta för att täcka samma miltal för en elbil är det 20-25m2 solceller.
Nu behöver man också kunna producera eller lagra på vintern. Men med solceller har du löst ca 70% av året med 20-25 kvadrat. Det blir nog svårt att match om man ska odla. (om restprodukterna inte räcker till så mycket mer alltså)
least skrev: mån 07 maj 2018, 14:11 Vad gäller HVO, så är den beroende av råvaror som i stor skala inte kommer att räcka till. Exempelvis palmolja och slaktavfall är saker som inte direkt finns i överflöd.

Nackdelen med HVO-produkten är att den kan tillverkas av vanliga vegetabiliska oljor med tillsats av extra väte för en färdig produkt. Odlingen av oljeväxter för drivmedelsproduktion sker på bekostnad av areal som kan användas för matproduktion.

Syntetisk bensin av lignin har inte detta problemet, lignin är en ren restprodukt som i dagsläget inte används till mycket annat än bränsle i värmeverk.

Vad jag kan se kostar en liter HVO 5 kr mer än 1 liter fossil-diesel, så att köra på 100% HVO kommer inte få det genomslag som vissa tror...
Bensin av lignin låter ju klart lovande. Den processen ger även diesel för övrigt.

Men man kan ju konstatera att syntetisk bensin inte finns på marknaden. Syntetisk diesel har funnits i decennier. Det är ju oskrivet om det någonsin kommer.

Om man nu skulle lyckas med ligninbensinen så är ju diesel ändå säkrare eftersom det kan tillverkas av så många fler råvaror.

HVO kostar inte 5 kr mer per liter. Det är liknande pris som vanlig diesel på en bemannad station. Fossil diesel på en lågprisstation kan man dock få något billigare. Jag vet för jag tankar det kanske varannan tank (Har en PSA-bil som är godkänd för HVO).
Att sälja HVO till samma pris som vanlig diesel är ett val av bränsleföretaget. Det är inte detsamma som att båda bränslen har samma inpris.
Affärsmodellen tål inte att sälja endast HVO, till samma pris som fossil diesel.

Syntetisk bensin finns inte av den enkla anledningen att fossil bensin är oslagbart billig att producera.
Och det behövs heller inte i dagsläget, då all bensin i dagsläget innehåller (maximalt) 5% "grön" etanol.
Var tjugonde bensin-bil är redan i dagsläget helt fossilfri, helt automatiskt.
Max 5% ja... Lägre vintertid så det är nog snarare var 25-30 bil i så fall. För diesel är andelen högre eftersom det tillåts upp till 7% biodiesel och upp till 50% syntetisk diesel (HVO). Och samtliga dieselmotorer kan köras på MINST 50% syntetisk diesel, utan några modifikationer eller övriga hittepåkrav från tillverkare och så.
Alltså kan mer än varannan dieselbil köras fossilfritt i dag (hela PSA har ju godkänt HVO100 till alla deras lite nyare modeller).
Oslagbart, eller hur?

Att tillverka av lignin är bra, men det är nog mest effektivt att göra dieselolja av det eftersom att processen mynnar ut i en rådiesel. Dessutom drar dieselmotorer generellt sett mindre än bensinmotorer så frågan är om det inte är bättre att även av den anledningen använda diesel, för att spara på resurserna.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]