Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Knatch skrev: Efter några år med p2 plattformen så vill jag bara spy. När kom p2 ut? Snart 20 år senare så känns fortfarande varenda brunslock och broskarv som en smäll. Ok inte riktigt en smäll, men jag kan ana att om några år när bussningarna inte är lika fräscha längre så kommer det att smälla ordentligt.
P2 är ju en 1990-tals plattform ??? Rätt långt tillbaka i tiden.

P3 är det i i V70II och XC70II, den tycker jag är extremt komfortabel (inte sportig), körde precis 650 mil på semestern runt östeuropa och balkan med det vägnät som är där. Tror inte det finns en bil som är så komfortabel på dessa dåliga vägar, suverän på att hantera ojämnheter. En stumt satt BMW, AUDI eller Mercedes på de vägarna känns kan jag lova.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Som Knatch skriver så finns det väl en viss tendens att i vilken Volvo som helst uppleva en något försämrad komfort vid ex brunnslock o broskarvar o annat tvärgående.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kör mycket motorväg och landsväg. En S/V90 går lugnt och komfortabelt där även med 20". En BMW 5-serie känns mycket mer nervös, trots 19".
av Amli
VolvoB20 skrev:P3 är det i i V70II och XC70II, den tycker jag är extremt komfortabel (inte sportig), körde precis 650 mil på semestern runt östeuropa och balkan med det vägnät som är där.
XC70 II är garanterat en väldigt komfortabel bil för många. Jag skulle aldrig klara riva av 650 mil över semestern i en dock. Jag hade en XC70 II som var i mångt och mycket en bra bil men jag satt verkligen inte bra i den. Jag kunde inte få ner stolen tillräckligt långt, alldeles för kort sittdyna för mina långa ben och trots Four-C chassi tyckte jag den var alldeles för svampig på längre motorvägsetapper. Chassisättningen och stolarna t ex XC60 är ljusår bättre enligt mig.
Men om komfort endast mäts i mjuk fjädring, då är XC70 kung.
XC90_Executive skrev:Jag kör mycket motorväg och landsväg. En S/V90 går lugnt och komfortabelt där även med 20". En BMW 5-serie känns mycket mer nervös, trots 19".
Det gör jag också och håller helt med om 5-serie, speciellt med M-sport. Men mycket av det kan nog ofta tillskrivas de hemska RFT-däcken. Jag har även kört 5-serien med vanliga däck och då beter den sig annorlunda. Men styrningen är fortfarande mer nervös än vissa konkurrenter helt klart. Det lilla jag kört S90 så tror jag det är en milslukare av rang.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Blev väldigt positivt överraskad av tygstolarna i momentum utförande som var bekväma inte alls lika hårda som i inscription med nappa. Skillnaden mellan momentum till inscription på 90-serien tycker jag inte är så stor då v90 håller vädigt fin finish även i enkla utrustningsvarianter. På V70 momentum till Summum/Inscription upplevs skillnaden större. Riktigt bra baksäte i V90 jämfört med V70 och sämre baksäte i S90 än S80 där känslan b.la är mer instängd i S90. Överlag känns det som Volvo tagit mycket inspiration från BMW 5-serie i proportionerna både utvändigt men också invändigt i interiören i bilen. I vissa avseenden hade ja önskat att Volvo hade gått mer sin egen väg, nu har det blivit lite mer kopiera tyskarna. Hur som helst tror jag de blir bra med de nya 90-programmet, tidigare utrymmeseffektiva/praktiska 70/80 har ju sålt ganska dåligt globalt jämfört med 60-serien.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev: Det gör jag också och håller helt med om 5-serie, speciellt med M-sport. Men mycket av det kan nog ofta tillskrivas de hemska RFT-däcken. Jag har även kört 5-serien med vanliga däck och då beter den sig annorlunda. Men styrningen är fortfarande mer nervös än vissa konkurrenter helt klart. Det lilla jag kört S90 så tror jag det är en milslukare av rang.
Som vanligt är det ju ofta omöjligt att få allt.

Milslukare och körglädje är ju ofta motsatser.

Milslukare: Tung motor långt fram, superstabilt uppträdande rakt fram utan att man behöver passa bilen, fjädring som isolerar bort vägen osv gör ju en milslukare som man kan köra oändligt långt med utan att bli trött, många stora Audi, Mercedes o Volvo kvalar in här.

En körglad bil är ju ofta "nervösare", man känner vägen, vrider man på ratten sticker den direkt iväg i den riktningen, bilen är liksom "på" av bara den hela tiden. Många BMW kvalar in här, speciellt men M-chassi.

Vad man sen gillar är ju högst personligt.
av es335
Djungelbrand skrev:
Blir lite orolig nu då jag beställt en momentum i stället för inscription endast pga att slippa allt krom. Vad skiljer på stolarna? Körde vanligt amberskinn då jag inte tycket det var värt 30k till för nappa och allt vad det innebär. Jag tror mig ha valt till det mesta från Inscription, vad missar jag?

Har valt till:
- 12,3" displayen
- Skinn, som jag förstått det är även dörrsidorna i skinn
- Interiört belysningspaket
- Drive mode settings
- Iron ore inlägg (hade ändå inte valt trä i bilen)

Sen med stylekit och 21" tror jag den står ut lite ändå :)

Det enda jag ser att jag missar är dekor på jalusierna till facken och läderklädd nyckel...
Elmanövrerad förarstol med minne.
av SundanceKid
Elmanövrerade stolar med minne är ju självklart på en sån här bil. Finns det nån som inte beställer det på båda sidor fram?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Typ alla tjänstebilar...
av filippb
Brukar man köra själv så är det inte så ofta att man behöver justera stolen. Kan tänka mig att elstol med minne är ett måste där flera kör bilen regelbundet
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 12
Klonkande ljud

Ok tack. Får kolla upp detta.

Är det helt torrt under damaskens anlägg[…]

Yes vi har haft det nu i runt 14 dagar varje dag.

B230fk banjoanslutningar

Har ett svagt minne av att det kan vara M12*1,25