Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Berget43 skrev:
sewen skrev:Saxat. Hoppas man får en bild av artikeln:

Blinkers i otakt på ny Volvo – ingen lösning i sikte
Tick-tick, tick-tick-tick, tick, tick-tick, tick. Så kan det låta när Daniel Ferm använder blinkersen på sin V90. Volvo lovade först att fixa problemet men säger nu att ägarna får leva med ljudet.

Problemet med blinkersljudet är fortfarande olöst och innebär att blinkersljudet inte synkroniserar med instrumentklustrets blinkerssymbol. Daniel Ferm tar fram mobiltelefonen och spelar upp en video där blinkersljudet inne i bilen kommer och går med olika intervall. Därefter tystnar ljudet en stund för att sedan fortsätta i otakt.

Magnus Holst, pressansvarig på Volvo, bekräftar att Volvoägare som stör sig på blinkersljudet får leva med det.
– Vi konstaterar att bilen uppfyller gällande lagkrav och något arbete med att justera detta symptom kommer inte att genomföras, säger han

Vid flera tillfällen har Jonas Helander intygat per mejl till Daniel Ferm att ärendet är prioriterat hos Volvo och att alla inblandade gör allt vad de kan för att lösa situationen. ”Bilen kommer bokas in för åtgärd när en lösning finns och kunden ska kompenseras när felet är avhjälpt”. Fagra löften utan värde visar det sig när vi frågar om hur kompensationen kommer att se ut? Att ämnet är svårhanterat blir tydligt när Vi Bilägare kontaktar Jonas Helander som är kundrelationsansvarig hos Volvo Car Retail och ansvarar för Daniel Ferms ärende.
– Det där är inget som vi kommunicerar och vi har kommunicerat med kunden vad som gäller, jag kommer inte svara på några frågor, säger Jonas Helander och trycker bort samtalet.

Men det värsta i den här soppan är hur min återförsäljare har skött ärendet. Volvo Car Retail har envist hävdat att de arbetar på en lösning och kommer att kompensera mig när felet är åtgärdat. Ett märkligt löfte när Volvo bevisligen inte arbetar på någon lösning. Jag har redan synat de lögner Volvo kommer med och förstod ganska snart att det inte fanns någon plan för åtgärd. Det hade varit ärligare att erkänna felet från start eftersom både Volvo och deras tekniker kände till att detta är ett vanligt problem som vi Volvoägare får leva med, säger han.
Jag tycker det är riktigt illa att du olovligt har kopierat Vi Bilägares låsta artikel som betalande kunder som jag kan läsa. Man får inte ta text hur som helst och använda.
Nu är du faktiskt ute och cyklar, åtminstone juridiskt. Det är tillåtet att mångfaldiga/sprida en text som publicerats i en papperstidning och är tillgänglig för prenumeranter i nätupplagan, om källa anges och texten används i en argumentation. Hade TS lagt ut alla ViB sen 1978 på en webbsida hade det inte varit tillåtet...
Berget43 skrev:Jag har aldrig tidigare ägt en Volvo. Har aldrig tilltalat mig vare sig design, image, värde för pengarna osv. Men jag blev imponerad initialt av Google A systemet och komforten i förarstolen. Nu sitter jag med en bil som levererades 24/11 med en trasig drivaxel till den främre elmotorn och Volvo har ingen lösning på problemet, är noga reservdelar eller någon kompensation. Så här säger de sammanlagt:

-Bilen är inte olaglig och går att köra med. Så du får köra så till vi vet vad man kan göra. Bilen kostar 750+ kkr. Hela 10 månaders väntan och ny-bils-upplevelsen är förstörd. Jag vill egentligen bara se dem misslyckas med att laga den så jag kan lämna tillbaka den och få pengarna åter.

Enligt konsumentköplagen så har ju en återförsäljare rätt att laga produkten 2 gånger innan köpet återgår. Hur lång tid är jag tvungen att vänta på lagningen? Kan jag kräva att köpet återgår? Det är en Care by Volvo bil. Kan jag kräva att det avtalet avbryts?
Reparation skall ske inom skälig tid (normalt pratar vi för bilar 2-3 veckor).
Så bara börja bestrida nu då. Börja hos verkstadschefen. Inget gehör? Gå på företagets chef. Inget gehör? ARN.
Ha allt skriftligt (e-post funkar bra).

Så det är bara att kräva en lagning nu. Du har även rätt till ersättning för alla omkostnader du har på grund av detta så som resor till och från verkstaden, du har rätt till lånebil när du inte har din bil tillgänglig (när den repareras till exempel) med mera. Läs på i Konsumentköplagen (se till att du tar den nya) samt Hallå konsument samt Konsumentverket.

Stå på dig.

ARN tar tid så bra att få svart på vitt nu att du kontaktat de olika delarna för att sedan få in en anmälan pronto.
av least
Berget43 skrev: tis 24 jan 2023, 20:36 Jag har aldrig tidigare ägt en Volvo. Har aldrig tilltalat mig vare sig design, image, värde för pengarna osv. Men jag blev imponerad initialt av Google A systemet och komforten i förarstolen. Nu sitter jag med en bil som levererades 24/11 med en trasig drivaxel till den främre elmotorn och Volvo har ingen lösning på problemet, är noga reservdelar eller någon kompensation. Så här säger de sammanlagt:

-Bilen är inte olaglig och går att köra med. Så du får köra så till vi vet vad man kan göra. Bilen kostar 750+ kkr. Hela 10 månaders väntan och ny-bils-upplevelsen är förstörd. Jag vill egentligen bara se dem misslyckas med att laga den så jag kan lämna tillbaka den och få pengarna åter.

Enligt konsumentköplagen så har ju en återförsäljare rätt att laga produkten 2 gånger innan köpet återgår. Hur lång tid är jag tvungen att vänta på lagningen? Kan jag kräva att köpet återgår? Det är en Care by Volvo bil. Kan jag kräva att det avtalet avbryts?
Har inte du en bil via Care by Volvo?
Då är det inte du som är ägare till bilen, endast brukare.

Fel av denna typen ska du rapportera till Care by Volvo, så får de ta diskussionen med verkstaden.
av Lockis
least skrev:Sett till att Sensus är EOL/legacy, och uppdateras mycket begränsat.
Sensus är inte EOL, det utvecklas och släpps nya uppdateringar fortfarande. Det används bara inte i nya volvo bilar. Det är dock skillnad.
En produkt som gått EOL supporteras/uppdateras inte längre.
Om Sensus inte är End Of Life så bör Volvo kunna klämma till med en release plan om vad som är på gång, helt normalt på flera företag, speciellt i deras storlek.

Men icke, upplever mer att saker tystas än tas om hand.

Deras mångfaldsplan med "känslor å tårar" är bättre kommunicerad än Sensus livscykel, releaser och annan utveckling (https://www.tng.se/mangfald/medlemstraf ... hora-till/). Detta säger mer vad man bryr sig om där kunden kommer i andra eller tredje hand.
Senast redigerad av 1 RallyRolle, redigerad totalt 0 gånger.
Instämmer med Sensus. Appen Glympse försvann ju till exempel. utan ett ljud annat än att den slutade fungera.
Inga andra har tillkommit. Inte ens våra stora parkeringsappar i detta land.
Bara, dött.
Kartor är allt som verkar trilla in.

Det känns verkligen fullständigt övergivet tyvärr.
av Lövet
Lockis skrev:Sensus är inte EOL, det utvecklas och släpps nya uppdateringar fortfarande. Det används bara inte i nya volvo bilar. Det är dock skillnad.
En produkt som gått EOL supporteras/uppdateras inte längre.
Vi kan kalla det Hospice då istället för EOL, för mycket mer är det inte ;)
Bromsbelägg

Skulle också köpa ate, erkänt bra.

Motorbyte Volvo 240

Underdelen på en kontorsstol fungerar bra so[…]

Vad intervallen är vet jag inte men som Erik […]

Sitter fjädrarna rätt. Hade samma prob[…]