Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Dex skrev: Man köper inte en T6 för att snigla fram på 0,95l/mil inte jag i alla fall.
Så för att spara någon dl/mil valde jag D5 så kan man gasa på rätt bra utan att vara vid bensinstationen så ofta.
vill man spara bränsle så är det D4/D5 och T8 som gäller.
Detta är min uppfattning men det finns de som har en annan.
Håller helt med. Att köpa en T6 och sedan lägga "allt krut" på minimal förbrukning är bara att kasta bort de extra pengarna, eller så gör man det bara för att visa sin ekonomiska status :wink: Ok, vissa har ett mycket stort bilintresse och väljer att lägga vissa pengar på det vilket är helt Ok som motiv.
Men att välja största bensinmotorn och ondgöra sig över dess förbrukning får mig att småle över hur vi egentligen tänker.
Personligen skulle jag inte orka med alla tankningar man måste göra med en bil som drar en bit över litern vid normal körning och 60L tank.
Användarvisningsbild
av grillchips
Bensinare är roligare än diesel? Inte svårare än så, men också högst individuellt. ;)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Walkmann skrev:Vad är anledningen att köra T5 med dessa siffror när man kan köra diesel..? :shock: för mig ofattbart.
Vad är anledningen att köra fuskwagen när dom fuskar med utsläppen..? :shock: för mig ofattbart. :wink:
av Linqid
Walkmann skrev:Vad är anledningen att köra T5 med dessa siffror när man kan köra diesel..? :shock: för mig ofattbart.
För att bensinmotorer är så mycket trevligare... :)
av codesid
Hämtade min t4 med 20 tum nyss och den drar 1,1 L/mil och känns som något är fel för kört som en gubbe mest i ecoläge också?
Användarvisningsbild
av Fisch
Om jag är ute efter en pigg, stark och bränslekostnadseffektiv motor så är D4/D5 det givna valet. Det var just anledningen till att jag valde en D5 med power pulse. Enligt färddatorn och appen drar min bil 0,69. Kör värmaren varje morgon och tyvärr alldeles för högt motorvägstempo lejonparten av mina mil.

Skulle aldrig falla mig in att köpa en bensinare just idag med dagens utbud. Aldrig. Jag lider mer er som köpt törstiga bensinare med 55 liters tank.
av kmi
Nu blir alle jmf. subjektive, da vi alle har forskillige kørstil.
Jeg har under nogle uger testet både D5 og T5 og jeg oplevede kun at D5'eren brugte marginal mindre brændstof end T5'eren
Så det er egentlig ret let:

På en T5'er får du lavere indkøbspris samt en mere sportig motor. Regn med at hvis du har en tung højrefod så ligger man i snit på 1l/10 km

D5'eren har en noget højere indkøbspris, den er mere snåll med stadskørning, men på min pendeltur til jobbet drog den også 1l/10 km
Diesel er billigere at købe pr. liter

Jeg er ret sikker på at det hele udligner sig i slut enden, udanset hvad du køber. Jeg har aldrig fået dårligere end bedre inbytespris om det var en dielsel eller bensin motor. (Nej jeg har ikke haft en 3.2l motor :)

Efter at have kørt D5 i en XC70 og XC60 valgte jeg denne gang en V90 CC T5. Prisen var 35.000 SEK billigere end en modsvarende D5 og så fik jeg utroligt stærk og harmonisk motor.

Jeg er egentlig ligeglad med brændstofs forbrug, så længe den går omkring 1l, det er småpenge i forhold til at udgiften til at eje en bil til omkring en halv mil.

Fisch skrev:Om jag är ute efter en pigg, stark och bränslekostnadseffektiv motor så är D4/D5 det givna valet. Det var just anledningen till att jag valde en D5 med power pulse. Enligt färddatorn och appen drar min bil 0,69. Kör värmaren varje morgon och tyvärr alldeles för högt motorvägstempo lejonparten av mina mil.

Skulle aldrig falla mig in att köpa en bensinare just idag med dagens utbud. Aldrig. Jag lider mer er som köpt törstiga bensinare med 55 liters tank.
Användarvisningsbild
av Volvordesign89
Måste bara flika in med lite offtipic, T5an är en otroligt harmonisk motor! Har testkört en hel drös med motoralternativ och jag måste verkligen ge T5an kred, den går fruktansvärt fint i XC60 (kan inte yttra mig om huruvida den är i V90CC, därav offtopic) och den går att köra relativt snålt om man vill, jag bryr mig varken om förbrukningen eller hur ofta jag får tanka bara jag får en körkänsla som passar MIG och inte något eller någon annan. Jag testade D5an med, den går fint visst men fan vad skönt det ska bli att åka bensinare igen!!! :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 17

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]