- tor 04 feb 2021, 23:20
En lång tråd med många tvära kast mellan det ena eller andra. Jag har en "komplett DEFA-anläggning" i min bil, motorvärmare, kupéuttag med fläkt, batteriladdare, fjärrkontroll. På batteriladdaren, som också fungerar som en sorts elcentral sitter en lysdiod som lyser i olika färger* beroende på i vilken fas batteriladdningen är just då, inklusive larm (röd blink) om något är fel. Har man en nyare Androidtelefon eller nyare I-Phone så kan man styra alla funktioner efter eget tycke, hemifrån med Bluetooth. Där får man alla dom här diodfunktionerna men på en bildskärm med siffror och text i stället. Det enda man behöver göra handgripligen är att komma ihåg att koppla in bilen med elkabeln när man lämnar den.
Det finns två varianter till på den här fjärrkontrollen, den ena heter Link-Hub och den andra heter Smart-Start. Vad som skiljer dom här tre från varandra är jag dessvärre inte helt säker på. Möjligen är det så att den sistnämnda programmeras och styrs inifrån bilens kommunikationssystem? (GPS och Audiobildsärmen m.m.) Jag har som sagt den förstnämnda Bluetooth-kontrollen och har inte behövt fundera på dom två andra.
*Den här batteriladdaren är dock monterad så att man ser inte lysdioden om man inte vet att den finns där så att man vet var man skall leta. Den lyser rakt in i karossplåten just nu. Ett tag funderade jag på om det kunde gå att sätta en optofiber med en lins i grillen så att man ser laddningsstatusen utifrån. Men jag har inte kommit längre än till funderingar om detta. Och en mobiltelefon ger ju mer upplysningar och fakta om man väljer det i stället.