Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Tempmätare har inte funnits på V70 på ett tag heller väl? Jag hade ingen på min V70 MY13.
Den återuppstod på MY15. Folket jublade och Volvo stängde öronen inför MY17.
Oldman99 skrev:Mitt bidrag till listan på i-lands problem. (Jag har egentligen en fantastisk bil)
Det mesta i bilen känns långsamt.Jag retar mig mest på att spärren till växelväljaren (automat) är så seg, man måste trycka in knappen och vänta 0.2 sek innan man kan dra i den. Nyckellös upplåsning, vänta 0.2 sek öppna. "fotspark" för öppning av baklucka 1,5 sek innan svar.Fälla ner dragkrok.(man hinner trycka 5 gånger)
Det har jag oxå retat mig på, bilen känns efterbliven på nåt sätt - eftersom allt är segt och man måste vänta. Öppna bakluckan med knappen på luckan, innan jag förstod att allt var segt trodde jag det var fel på bilen och jag han trycka flera gånger, till följd att ex bakluckan hackade upp stegvis, bilen trodde att jag öppnade och stoppade...

Växelväljaren är en annan irriterande sak, man kan inte som i andra bilar, hålla handen framför växelväljaren och dra bakåt - man måste stanna, trycka in knappen, vänta innan man kan dra bak växelväljaren.

Samma sak när man ska låsa upp, gör man som på XC70, in med handen och dra så låses bilen upp och dörren öppnas, gör så av gammal vana och får rycka två gånger i handtaget. Första gången låses bilen upp men dörren öppnas inte, segt och irriterande.
perhall skrev:
jcartel skrev:Det enda jag anser vara en ordentlig och oförsvarlig designmiss av Volvo är att varvmätare saknas på 8" förardisplay och den manuella lådan (finns på automat så det handlar inte om platsbrist).
Kan inte förstå hur de tänkt där.

(Däremot har jag tempmätare till skillnad från 12"...)
Det har jag svårt att tro - testat alla driving modes?
I så fall samma som när jag köpte en fullmatad V70II MY08, det fanns inget armstöd i baksätet när bilen kom, vilket varit standard i evigheter (sedan 245 nån gång, och definitivt har alla 745 som kom MY86 det)...
Visst är det märkligt? Men så är det.

Har inga drive mode settings, bara standard (Comfort) och Eco. På Eco får man upp den där drive performance-mätaren, men ingenstans finns en varvmätare.
Har för mig att man fick varvräknare på 8" om man valde momentum utan business-paket med drive-mode som tillval. Kan inte tänka mig att det rullar 5 sådana bilar i Sverige. Är det någon som sett en S/V90 med halogenlampor?
Robbi skrev:Hej,
Tänkte vi kunde starta en tråd med små irriterande försämringar som har skett med V90 jämfört med V70-serien. Jag börjar så får vi se om det uppkommer fler iaktagelser. Detta inte för att jag vill klaga men uppmärksamma och kanske få tips om saker jag inte upptäckt ännu som skiljer.

1. Lastnätet tar onödig mycket plats. På V70 satt den fast i själva baksidan av ryggstödet och var mer diskret.

2. Tillbehöret med en extra flik för shoppingskassar har ett gummiband som knappt går att dra runt en kasse. I V70 var den töjbar och kunder dras runt minst 4 kassar.

3. Bakvindrutetorkaren, den gick igång när man backade och hade läget med automatisk torkning. På V90 fungerar det endast när man sätter på framtorkarna i manuellt läge. Helt ologiskt och irriterande.

4. Svårt att se i Navin hur många mil man har till destination. Man måste först maximera, dra i en flik och sedan kan man se den siffran. Krångligt och inte användvänligt.

5. Ingen tempmätare så man kan se när motorn har kommit i upp i värme. Det kan tyckas onödigt på nya bilar men jag såg i alla fall till att inte köra så korta sträckor att bilen inte hann bli varm utan tog ett extra varv ibland.

6. Endast en trippmätare? Det var ju guld att ha en extra fristående att sätta på sträckor man ville mäta av.

Det var vad jag kom på nu.
4. Det där ju helt värdelöst, hur tänkte de? Jag vill ha beräknad tid för ankomst OCH sträcka kvar till målet synligt hela tiden. Hoppas att det kommer en uppdatering med ändring på det...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av AndS
Ska man se det krasst, borde vara en och samma display i alla bilarna. Lite larvigt att ha två modeller på bilar i den här prisklassen. Gör en display där ägaren själv kan göra flera förändringar utifrån vad man önskar och sedan vissa funktioner som är låsta och inte kan förändras t.ex. varningsmeddelanden.
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
Hållaren för kassar är inte särskilt bra för just kassar. Men hittade ett nytt användningsområde idag. Perfekt för dom som vill använda sin V90CC för pizzatransporter :)

Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Spoiler »
Ha ha jag har köpt en bra pizzabil!
Spoiler »
Trodde man köpte BMW ifall man ville ha en pizzaräser? Bild Bild

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5