Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JohanNilsson
Xanthopteryx skrev:
JohanNilsson skrev:Ny på forumet och lånar tråden lite för att slippa starta en ny.
Jag har också lite konstiga problem med min start/stop funktion. Jag har haft bilen i ca 6 veckor /v90 som har gått 2500km. När jag hämtade ut bilen larmade den för låg batterinivå vid första turen så jag laddade den när vi kom hem. Efter detta fungerade start/stop funktionen i ett par veckor för att sluta fungera. Vet inte hur länge då jag slår av funktionen manuellt och min fru som använder funktionen visste inte när det slutade fungera. Inga felmeddelande. Eftersom vi kör ganska mycket kortare sträckor så antog jag att batteriet behövde laddas. Tog en lite längre tur med bilen ca 8 mil och ca 14 grader ute utan att att det men det hjälpte inte.
Min fråga är skulle det inte ha laddat batteriet tillräckligt?
Sedan undrar jag följande, när jag stannar bilen och skall parkera stoppas motorn korrekt men när jag för växelväljaren till P så startar motorn igen utan att jag släpper bromsen. Detta känns mycket onödigt och jag undrar om era bilar gör samma sak innan jag tar upp det med säljaren.
Tack på förhand /Johan Nilsson
Jag skulle bara åka tillbaka och be de fixa. Kan vara dåligt batteri t.ex.
Har också varit med om att P drar igång motorn. Testa stänga av innan du väljer p nästa gång.
Det stämmer, kommer jag (läs frun) ihåg att vrida startvredet innan jag ändrar växelspaken så startar inte motorn men att få frun att lära sig detta
ser jag svårigheter med. Så jag hade hoppats att bilen inte skulle bete sig så.
Användarvisningsbild
av joel80
Eftersom du nyss köpt bilen har du ju reklamationsrätt på alla problem som uppstår första 6 månaderna (samt att bilen kanske har garanti kvar ett tag till också...).

Jag skulle åka in och be dem fixa det. Begär lånebil om du behöver det...
av latmasken
Är det någon som har lyckats få bort denna meningslösa funktion permanent genom någon form av inställning?
Min XC90 -17 är superbra men motorn stannar när man NÄSTAN stannat, vilket innebär att det blir "tvärstopp". Ruggigt obekvämt. Dessutom stannar den ideligen vid kökörning när man vill "smårulla".
Blir galen på sådana idiotfunktioner.
S/S bör aktiveras med att föraren trycker ner bromsen ordentligt och tidigast vid 0 km/Tim.
Snälla, hjälp!
Användarvisningsbild
av joel80
Tvärstopp? Hur då? Den bromsar väl inte åt dig?

Hade du inte haft funktionen alltid på när man startar bilen hade du haft betydligt högre skatt på bilen. Funktionen ger överdrivet bra resultat i NEDC testcykel, så minskningen av utsläpp med den funktionen (som skatten baseras på) är betydande.

Jag hade det på min tidigare V70 och älskade funktionen.. hatade när det t.ex var för kallt så att den stod och vibrerade och brummade när man stod stilla.
Nu hade jag lättare att styra över den i t.ex kökörning eftersom jag hade manuell växellåda.
Vissa här har sagt att den inte stänger av om du vrider ratten lite precis innan du stannar.. och sen i kötrafik så stänger den väl inte av flera gånger på rad om man kör under 10km/h eller nått sånt.
av latmasken
Jo, tvärstopp blir det. Eftersom den stannar motorn strax innan bilen stannar. Jag gillar att åka mjukt och bromsar därefter men när motorn stannar blir det ett knyck som känns väldigt amatörmässigt. I kökörning stannas motorn om och om igen. Senast i fredags 3 gånger på raken.
Om det bara gick att justera så att bilen stannar före motorn skulle jag vara nöjd.
Användarvisningsbild
av joel80
Men bilen rullar väl även när motorn stannar? Jag har kört hyrbilar med S/S och automatlåda, och jag håller med om att det känns lite när den stänger av, men inte mer än det känns när bilen växlar, och för mig stannar den inte tvärt. Finns ju ingen broms som ju sätter in bara för att S/S blir aktiverat? Jag kunde glida många meter med motorn avstängd.

Testa med en liten rörelse av ratten i rätt tillfälle precis innan du stannar. Behöver inte vara ett ryck eller så utan bara en liten justering åt nått håll. Vissa har sagt att man då inte får bilen att stanna. Om det var att den stannar sen när man väl står stilla eller att den hoppar över det helt kommer jag inte ihåg. (Funktionen är där för att man inte ska få bilen avstängd när man t.ex ska parkera tror jag.)
av latmasken
Med all respekt för det du säger Joel80, men om man köper en sk. Premium bil ska det inte kännas som att man är ute och övningskör varje gång man ska stanna. Eller rättare sagt försöka bromsa så mjukt att man inte behöver stanna helt.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Måste hålla med, det är mycket svårare att stanna mjukt med S/S än vad det var med min förra V60.
På V60n kunde jag släppa upp bromsen en aning när motorn stannade vilket gjorde att stoppet blev väldigt mjukt, funkade varje gång.
Däremot på XC90 så är dels den upplevda retardationen som uppstår när motorn slås av mycket kraftigare, samt om man lyfter bromsen är risken för mig 50/50 att den startar igen, försöker träna men har fortfarande inte lyckats få till det bra.
Användarvisningsbild
av joel80
Förstår.. Jag har ingen erfarenhet från s/s i XC90 utan endast I V70 och V60 hyrbilar. Trist om Det funkar så dåligt. :/
av Fatsug
Jag tycker att motorn stängs av helt perfekt. Ungefär en sekund efter jag har stannat. Så oftast blir det inget motorstopp när jag kort stannar vid ett stopp.
Men är det rött ljus eller längre kö så stängs motorn av på väldigt mjukt sätt.
Och skönt med automatisk broms så man inte behöver hålla foten på bromspedalen.

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]