Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
VolvoB20 skrev:Precis, för mig är prestanda och funktion viktigare än image. Men som jag skrev ovan, jag är ju en konstig typ och tänker inte som andra. Volvo kommer säkert att sälja grymt bra med nya inriktningen.
Hmm. Helt ensam är du nu inte om att tänka så. Aftonbladet gjorde en liten opinionsundersökning på nätet om huruvida Volvo gjorde rätt när det gäller den kraftigt sluttande bakluckan på V90. Den slutade i stort sett oavgjort. Ca hälften tyckte Volvo gjort rätt i att låta form gå före funktion och den andra hälften tyckte motsatsen. Detta trots att den designskiss på V90 med rak lucka som man visade upp var en ovanligt ful sådan. Jag har sett flera som är mycket bättre.

http://www.aftonbladet.se/bil/article22295341.ab

Man kan förstås diskutera representativiteten hos den här typen av undersökningar. Men jag skulle sätta en slant på att den opinion som kommer till uttryck i ABs undersökning är mer representativ för vad den potentiella kundkretsen för bilen tycker än den vi kan se detta forum, i alla fall i trådarna på den här forumdelen.

För egen del är jag inte så säker på att det kommer att gå så bra försäljningsmässigt heller. Säkert kommer Volvo att dra till sig en del nya kunder. Men gissningsvis kommer man också att förlora en del av de gamla som tidigare föredragit Volvo just på grund av bilens praktiska utformning men nu inte längre finner skäl att göra det. Det kan vara vanskligt för en biltillverkare att ge upp vissa kärnvärden.
av Lövet
Jag är inte så orolig för Volvos del. Om man tittar på försäljningen av tjänstebilar (80%+ av försäljningen) så lär en betydligt större del av den förklaras av att man har fått mer utrustning och motor till samma pris (7.5pbb) än BMW, Audi, Mercedes än att bakluckan är rakare. Det ska mycket till för någon att titta på en Audi A6 eller E-klass och tänka - "nä den här är för trång".
av MartinGunnang
Kollade nu också den holländska prislistan. Även i den så är D3 automat 6-stegad. Tyckte det kändes som ett alternativ med d3 innan, men 6 växlad låda känns lite sådär, den 8 stegade går ju så fint.
image.jpeg
image.jpeg (222.35 KiB) Visad 903 gånger
av Gorban
MartinGunnang skrev:Kollade nu också den holländska prislistan. Även i den så är D3 automat 6-stegad. Tyckte det kändes som ett alternativ med d3 innan, men 6 växlad låda känns lite sådär, den 8 stegade går ju så fint.
image.jpeg
Oj vilka priser. 680.000 kr för en D5 AWD Inscription.
av Linqid
D2/D3 samt T2/T3/T4 har väl samtliga haft 6-stegad även i VEA? Inte samma som den gamla 6-stegade, utan en ny. Gjord för motorsvagare varianter än den 8-stegade.
av Lövet
Märkligt att man väljer färre växlingssteg för en svagare motor. Dessa är ju mer hjälpta av fler växlar än tvärtom...
Användarvisningsbild
av fjohan82
Linqid skrev:D2/D3 samt T2/T3/T4 har väl samtliga haft 6-stegad även i VEA? Inte samma som den gamla 6-stegade, utan en ny. Gjord för motorsvagare varianter än den 8-stegade.
S/V60 CC D3 VEA med aut. är 8-stegad...
Användarvisningsbild
av GustavE
150 hästar och 6 växlar som det är i D3 skulle duga fint åt mig. Problemet är bara att jag vill ha Automat och Momentum också.

De holländska priserna (Netto catalogusprijs) verkar rätt lika de svenska om man räknar 10 kr/euro.

Men lägger man på Automat och Momentum på D3 kostar den bara ca 100 euro mindre än T5 (som har Automat och Momentum i original). Och för ca 1000 kr tar jag gärna 104 hästar till :D
av andersuw
Lövet skrev:Jag är inte så orolig för Volvos del. Om man tittar på försäljningen av tjänstebilar (80%+ av försäljningen) så lär en betydligt större del av den förklaras av att man har fått mer utrustning och motor till samma pris (7.5pbb) än BMW, Audi, Mercedes än att bakluckan är rakare. Det ska mycket till för någon att titta på en Audi A6 eller E-klass och tänka - "nä den här är för trång".
Näh. Det är inte det. Såväl i Sverige som utomlands har folk köpt Volvo av motsatta skäl. Inte att den är för trång utan att för att den är bredare och längre (däruppe). Volvo har sålt på funktion, inte form. Nu försöker man motsatt strategi. Ett äventyrligt projekt. Man riskerar att alienera sin gamla kundkrets. Frågan är om nya kunder räcker för att kompensera vad man förlorar.
Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]