Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
XC90_Executive skrev:Finns iallafall på R-design, men den kan man inte få med rattvärme.
Intressant det här med konfigurationer. Audin kunde man inte få med rattvärme utan paddlar:(
Så jag borde ha köpt en Volvo XC90...
Undrar när XC90 Executive lanseras :)
Läste nu på morgonen en test i AutoBild. XC90 D5 mot X5 25d. Volvon har mycket bättre kvalitetskänsla och bättre material (ja, de tyckte det var två olika saker) samt är tystare, särskilt i Autobahn-fart. Volvon känns nätt med liten ratt och direkt styrning. Automaten ok men BMW:s bättre och den motorn är också mer varvvillig.
Inget dåligt betyg åt Volvon.
PH
Det är ett bra betyg! Men jag undrar, vem köper en X5 25d? Jag har aldrig ens sett en sådan. Även om den på pappret är klart bäst att jämföra med XC90 tycker jag nog ändå att XC90 ska jämföras med 30d, en modell som folk faktiskt köper.
bjornw skrev:
Amli skrev:Jo, säg! Vad säger dom? Bättre? Sämre?
XC90 väger över på familj, framtid och energi. X5 väger över på förare och prestanda.
Stjärnbetyget blir lika mellan dem. D5 får däremot högre betyg och ren T6 lägre.

Det är en subjektivt skriven artikel, ingen regelrätt test. Mer resonerande text med många formuleringar som "jag tycker", "anser jag att" å liknande. Han tycker pekskärmen blir kladdig fort, är för liten och att solen gör instrumenten svårlästa. Han säger sig föredra X5s instrumentering och liggande skärm. Sedan några saker som verkar ha att göra med att T8an är lite ofärdig. Det är inte nedslående läsning men inte WOW heller. D5 får högre omdöme ur alla aspekter utom kraften i högre fart, troligen kommer T8 nå minst samma nivå när den är klar.
Det intressanta var att artikeln var mer kritiskt granskande av vissa detaljer än vad jag tidigare läst om nya XC90. Men trots belysande av vad som inte är perfekt i XC90 så verkar den stå sig riktigt bra mot Bmw X5. Det var i princip bara själva köregenskaperna som var vassare i BMW:n, och det är ju också bmw:s stora fokus. Så ingen förvåning med det.
Resten verkade vara bättre totalt sett i Volvon :-)-)

Sedan är det tydligt att de hade med en X5 och gjorde en snabb jämförelse på plats vid Xc90-lanseringen och det är inget djupgående test på hemmaplan. Hoppas de kör ett fullfjädrat test snart med riktig förbrukningsmätning etc!
Amli skrev:Det är ett bra betyg! Men jag undrar, vem köper en X5 25d? Jag har aldrig ens sett en sådan. Även om den på pappret är klart bäst att jämföra med XC90 tycker jag nog ändå att XC90 ska jämföras med 30d, en modell som folk faktiskt köper.
Det kan jag hålla med om. 25d har jag aldrig sett någon i Sverige och liksom MB ML250CDI får den kritik för att "förstöra" känslan till en minimal bränslebesparing (ifallet 25d/30d 9,3 mot 9,9 i testförbrukning)....
Per
MB ML 250 CDI ser man ju dock ibland, så helt ovanlig är den inte... Av alla ML 250/350 CDI på blocket av senaste generation är 15 % av det förstnämnda alternativet så visst säljer man några. 25d däremot har jag nog aldrig sett någon, jag håller med om att det vore vettigare att jämföra D5 mot 30d.

Man kan ju hoppas på att det snabbt dyker upp en D6 för annars kan det bli tufft att möta tyskarna på EU-marknaden.
Nu kan jag inte riktigt hjälpa vad tidningarna/magasinen jämför men oavsett motor intressant att Volvon är klart tystare och har mer premiumkänsla än X5... skulle dock tro att 50i får bättre betyg än T8 för drivlinan.../PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https:/[…]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]

Brandsläckare i V90?

Har en liten korg/back bak i bagaget med pås[…]

Det finns ju dessutom R-design till andra motoralt[…]