Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av goranbtkemi
Skulle varit elvärmare. Men som jag förstått så är det komponentbrist så det är bensinvärmare igen på 2022 late. Om my23 får det har nog med om det finns komponenter eller inte
Användarvisningsbild
av bem
SundanceKid skrev: tor 24 mar 2022, 16:46 Beställer du idag så kommer du få en MY23 och tyvärr då med Google på XC90:in.
Med lite tur och om Volvos mjukvaruavdelning som jobbar med Google Android Automotive har finslipat och kanske fört över lite mer funktioner som Sensus redan har till MY23 kan nog Google-bilarna bli nog så bra som Sensus är på infotainmentsidan. Är rimligen på det nya infotainmentsystemet utvecklingen kommer ske framöver, Sensus är väl på väg gå i graven.
Jag har kört en Volvo Google-bil i 7 månader nu. Funkar rätt bra vid det här laget efter några mjukvaruuppdateringar. Har inte haft Volvo med Sensus att jämföra med. Det tråkigaste f.n. är väl att det är såpass få funktioner ännu i Volvo Cars appen tillsammans med en Google-bil men det kommer fler funktioner under 2022. Så det bör ju vara klart till MY23 med de rätt långa leveranstider Volvo har f.n. på de flesta modeller vad jag sett.
av AndS
Volvo lägger med största sannolikhet sin största fokus på det egna operativet för elbilarna.
Vad som sedan är bra är utifrån vad du använder, ett Sensus som fungerar och har flera funktioner än Google.
Har inte riktigt förstått vad som är viktigt med att det ska vara Google, borde vara fokus på de funktioner som du behöver utifrån att det är en bil för transport? ;-)
av Trawally
Man får väl hoppas att Volvo har en tanke med att gå över till Google mer än att det ska vara någon form av säljknep eller försök till att ge en modern vibb. Vore konstigt annars kan jag tycka!

Tillbaka till värmaren i XC90:)
Om man står hemma med laddaren inkopplad och sätter igång värme/kyla via appen, kommer bränslevärmaren gå igång då ändå? Tyckte läsa mig till på Swedespeed att så länge laddaren är inkopplad så klarar den sig på el.
Användarvisningsbild
av Zanders
Det beror ju på om bilen är utrustad med elektrisk eller bränsledriven värmare. Är det bränslevärmare på den så "kan" du inte starta den hemma i garaget oavsett om den är inkopplad och laddar eller inte.

Har du däremot den elektriska värmaren så är det inga konstigheter.
av Lockis
bem skrev:
SundanceKid skrev: tor 24 mar 2022, 16:46 Beställer du idag så kommer du få en MY23 och tyvärr då med Google på XC90:in.
Med lite tur och om Volvos mjukvaruavdelning som jobbar med Google Android Automotive har finslipat och kanske fört över lite mer funktioner som Sensus redan har till MY23 kan nog Google-bilarna bli nog så bra som Sensus är på infotainmentsidan. Är rimligen på det nya infotainmentsystemet utvecklingen kommer ske framöver, Sensus är väl på väg gå i graven.
Jag har kört en Volvo Google-bil i 7 månader nu. Funkar rätt bra vid det här laget efter några mjukvaruuppdateringar. Har inte haft Volvo med Sensus att jämföra med. Det tråkigaste f.n. är väl att det är såpass få funktioner ännu i Volvo Cars appen tillsammans med en Google-bil men det kommer fler funktioner under 2022. Så det bör ju vara klart till MY23 med de rätt långa leveranstider Volvo har f.n. på de flesta modeller vad jag sett.
Google systemet är skit i jämförelse med Sensus.

1. Hål i huvudet att behöva pilla i menyn för att ändra mellan Speed Limiter och Farthållare.
2. ingen förarprestation?! Kasst!
3. Kartan i förardisplayen lever sitt egna liv (kanske bara var min hyrbil dock?)
4. Drive Modes i center skärmen? Åter igen, varför ska vi in där och pilla under körning?!

Det enda positiva med Android systemet som jag upplevde det är google maps. Men även där saknar jag plinget som varnar för fartkameror. Inte för att jag kör snabbt, men för att folk har en tendens att panik bromsa vid dessa...

Nej, jag saknade sensus.. Nu kör jag annan hyrbil (med sensus) tills min V60 kommer, som tyvärr kommer ha Google... :crying:

Gällande värmaren, så har XC90 inte eldriven värmare. Enbart bränsledriven, som jag tolkar infon på bygg sidan.
V90 däremot ska ha eldriven värmare även om man beställer idag.
Användarvisningsbild
av bem
Lockis skrev: fre 25 mar 2022, 09:36 ...
Google systemet är skit i jämförelse med Sensus.

1. Hål i huvudet att behöva pilla i menyn för att ändra mellan Speed Limiter och Farthållare.
2. ingen förarprestation?! Kasst!
3. Kartan i förardisplayen lever sitt egna liv (kanske bara var min hyrbil dock?)
4. Drive Modes i center skärmen? Åter igen, varför ska vi in där och pilla under körning?!

Det enda positiva med Android systemet som jag upplevde det är google maps. Men även där saknar jag plinget som varnar för fartkameror. Inte för att jag kör snabbt, men för att folk har en tendens att panik bromsa vid dessa...

Nej, jag saknade sensus.. Nu kör jag annan hyrbil (med sensus) tills min V60 kommer, som tyvärr kommer ha Google... :crying:

Gällande värmaren, så har XC90 inte eldriven värmare. Enbart bränsledriven, som jag tolkar infon på bygg sidan.
V90 däremot ska ha eldriven värmare även om man beställer idag.
Tur jag inte hade Sensus innan jag börja köra med min Google-bil. Hade en V70 MY14 innan min nuvarande V90 MY22.
Jag misstänker väl att jag skulle tycka som dig om jag hade haft en Sensus-Volvo innan. :-)
Jag har dock kört demobilar, flera stycken (MY21:or) med Sensus och jag tyckte det fungera väldigt bra det jag hann använda det. Nu har jag vant mig vid Google infotainmentsystemet så pass att jag tycker det är OK, det som finns att använda (att det saknas en hel del funktioner jämfört med Sensus är en annan femma). Det jag retar mig mest på än är att behöva hoppa in i centerdisplayens inställningar, Körlägen, när jag vill ändra körläge. Och en sak till som jag retar mig på än idag det är dubbelduttandet med växelföraren när man skall ha i Drive eller Reverse, så urbota dumt, vissa saker fattar man nog aldrig varför de inför på en bil, detta är exempel på det. Men jag har hört de skippat dubbelduttandet på MY23, det är då för väl så folk slipper det.
av Sevir
Kan man inte använda hey google för ändra det?
Användarvisningsbild
av bem
Sevir skrev: fre 25 mar 2022, 12:02 Kan man inte använda hey google för ändra det?
"Hej Google" var kul några dar i början. Jag använder det sättet att kommunicera med min Google-Volvo ytterst sällan. Är väl för jag är van sitta mest moltyst i bilen sen över 40 år tillbaka när jag kör (utan nån Google tant att prata med). :-)
Jag kanske skall använda det mer, jag glömmer nog mest av att det finns i min bil.
Men tanten kan svara rätt roligt ibland, så har man inget att göra kan man ju slänga lite svåra meningar åt ná så får man i regel nåt tillbaka att le åt.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 55
Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]

Hjälp med Vida