Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man kan tillägga här att moderna mobiltelefoner kan användas som dB-mätare. Man laddar ner en app och installerar. Finns både gratis och betalning. Man kanske kan gissa att dom som kostar pengar är lite mer noggranna???
Finns säker på många ställen men börja på Google Play.
OBS! Jag har inte prövat någon av dom. Bara vet att dom finns. Men lite närliggande erfarenhet: Skall man göra jämförande mätningar så skall det göras så lika man kan varje gång, telefonens läge, samma vägsträcka (asfalten), samma motorvarv och växlar och även samma väder. Regnväder hörs mycket mer.
Snabel skrev: tis 12 sep 2023, 12:22Men min nästa fråga är då, hur gör jag med vinterdäck?
Provkör och välj därifrån om du vill köra med dem under vintersäsongen eller byta ut dem direkt. En fördel är även där att kika på en dimension i kring 225/55-18, om det nu är 18”-fälgar på vintern. Utöver de egenskaper jag nämnt tidigare skär den smalare däcken igenom snön med större lätthet. Vinterdäck avger en del ljud och inte minst dubbat, jag tycker dock att man vänjer sig snabbt. När det väl är dags för nya vinterdäck är det svårt att göra fel om man väljer från utbudet som exempelvis Continental, Nokian Hakkapeliitta eller Goodyear har med dubb- och/eller nordiska friktionsdäck. Det finns även andra tillverkare som Michelin, Kumho och Pirelli som har riktigt bra alternativ. Har testat en hel del av dem.
Snabel skrev: tis 12 sep 2023, 12:22 Har kollat åldern på mina däck. De tillverkades vecka 26 2021. Däremot så såldes de nya våren 2023 och är använd en säsong. Jag har fått bra tips i denna tråd på hur jag ska göra med just sommardäcken. Det är väl sannolikt att det ska gå att få mindre vägljud med en annan uppsättning däck.

Men min nästa fråga är då, hur gör jag med vinterdäck? Har dubbat, o de ska snart bytas, kanske i vinter nångång. Bra mönster o dubb iofs men de börjar bli gamla. De som sitter på är nokian hakkapellita 8. Har inte testat så vet inte hur de låter. Är det nån som har en åsikt i frågan kring vinterdäck?
Jag har Nokian Hakkapeliitta 10 på min V90. Kört med dessa i två vintrar. Har inte märkt nåt störande buller. Men du som önskar däck som är tysta på just grov asfalt får kolla extra noga.
Kanske värt köpa artikeln i ett "Dagspass" för 39 kr och läsa Vi Bilägares senaste vinterdäckstest 2023 och se vilka som kan vara tystast på grov asfalt?:
https://www.vibilagare.se/test/dacktest ... nterdacket
De testar även ett begagnat Nokian Hakkapeliitta 8 från 2015 och jämför med nya vinterdäck.
Du borde få rätt bra vägledning den vägen.
William85 skrev: tis 12 sep 2023, 22:26 Döm inte ut dubbdäcken på förhand, tycker mina Michelin X-Ice north 4 går tystare än sommardäcken på vår XC70. :-)
De däcken är ett bra val till vinterfälgarna. Vill dock påpeka att många menar på, även jag själv, att SPA-bilarna är mer känsliga när det kommer till däck. Det kan helt klart spela roll att många av bilarna, åtminstone i 90-serien, har bredare däck och fälgar jämfört med på tidigare plattformar. Däremot finns det andra saker som exempelvis ljudisolering, generella förbättringar och andra åtgärder som är till SPA-bilarnas fördel.

I ett test monterades Volvo originalfälgar på 19x8,5” med något använda men nytillverkade Nokian Hakkapeliitta R3 (nordisk friktion) med dimension 255/40-19 på en S60 Cross Country MY18. Hjulen satt strax innan på en S90 MY19 som vid körning på motorväg skapade en hel del buller som var väldigt påtagligt. Samma hjul monterades även på en S60 MY21 och de två lät avsevärt mindre vid körning på samma sträcka i samma hastigheter. S60 Cross Country klarade sig allra bäst av de två och det var den enda av bilarna som saknade akustikrutor. Samma test gjordes också med samma bilar, på samma sträcka och i samma hastigheter men med Volvo originalfälgar på 18x8” med använda Continental IceContact 3 (dubbdäck) med dimension 245/45-18. Det gav ett liknande resultat (sett till skillnader bilarna emellan) även om det generella kupéljudet var lägre med Continental.
V90 e inte den tystaste bilen tyvärr, spec med 18” el större fälgar.

Våran bmw 330 Gt -18 med 19” upplevs tystare.

Köpte Goodyear f1 ass 6 (245/45/18) till våran v90 och upplever dem rätt bullriga på grövre asfalt faktiskt, trots de ska vara tysta enl tester å likn.
Michelin Primacy va bättre tyckte jag. Tystare och lite bekvämare.
Andra och sista gången jag äger Good year :)
Jobbigt ändå att en 330 med 19 " fälgar känns tystare än en v90. Men positivt att du upplever good year däcken (som jag har) som lite sämre än michelin. Verkar som sagt vara känslig för underlaget, på grov asfalt dånar det. Sen jag har tänkt på en annan grej. När man kör på löst grus så hörs grussprut jättetydligt i kupen, alltså genom hjulhusen antar jag. Dålig ljudisolering? I XC70 har jag aldrig hört nåt sånt smatter.. Snart är det dags för vinterdäck och det är väl då jag får fälla domen. kör dubbat o det brukar man kunna höra och jag misstänker att det kan vara outhärdligt på denna bil.. men vi får väl se :-)
Snabel skrev: lör 07 okt 2023, 09:23 Jobbigt ändå att en 330 med 19 " fälgar känns tystare än en v90. Men positivt att du upplever good year däcken (som jag har) som lite sämre än michelin. Verkar som sagt vara känslig för underlaget, på grov asfalt dånar det. Sen jag har tänkt på en annan grej. När man kör på löst grus så hörs grussprut jättetydligt i kupen, alltså genom hjulhusen antar jag. Dålig ljudisolering? I XC70 har jag aldrig hört nåt sånt smatter.. Snart är det dags för vinterdäck och det är väl då jag får fälla domen. kör dubbat o det brukar man kunna höra och jag misstänker att det kan vara outhärdligt på denna bil.. men vi får väl se :-)
Om du väljer ett tyst dubbat (enl tester där de provkört även på grov asfalt) borde även du slippa undan högt vägbuller från grov asfalt. Grussprut tycker även jag är lite väl högljutt inne i kupen på min V90. Kanske Volvo lägger krut mest på att bilen skall gå tyst och fint på slät och fin asfalt...? Om så är fallet bör de tänka om för vägarna blir bara sämre och sämre och mer och mer grov asfalt.
mikkiz skrev:V90 e inte den tystaste bilen tyvärr, spec med 18” el större fälgar.

Våran bmw 330 Gt -18 med 19” upplevs tystare.

Köpte Goodyear f1 ass 6 (245/45/18) till våran v90 och upplever dem rätt bullriga på grövre asfalt faktiskt, trots de ska vara tysta enl tester å likn.
Michelin Primacy va bättre tyckte jag. Tystare och lite bekvämare.
Andra och sista gången jag äger Good year :)
Ah, det var min plan att köra på just Goodyear F1 då flera rapporterat dem som tysta (mest på andra märken än Volvo). Kanske får gå på Primacy när det är dags ...om jag inte hinner sälja den innan. :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Är man bekväm av sig och inte har n&arin[…]

Tack för snabbt svar , men hur felsöker […]

Finns det överhuvudtaget vinterdäck uta[…]

Nu är jag inte alls inläst på tekn[…]