Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

poscarjr skrev: ons 17 feb 2021, 00:19 Tack! Håller med dig, snyggt både in- och utvändigt.
Och det passar extra bra till ljus bil med kontrasten som blir tycker jag.
Tror mig minnas att du sagt att du är lång och det är ju bra - då hamnar du ju ännu mer under taket. :-)
Jag har ännu inte testat att köra på öppen lucka så kan inte uttala mig om vindbrus. Hoppas nån annan kansvara på det. Jag ber att få återkomma i vår... :-D
Vad bra, att panoramatak passar kanske lite extra fint till en ljus bil, för det är en ljus bil jag har offert på... Pebble grey (lite sandfärgad metallic, ungefär samma färg jag har på min nuvarande V70 MY14).
Till sådan färg gör sig mörka eller svarta detaljer väldigt bra.
Ja jag är lång så det är ju bra att det ovan huvudet är lite rymd upp till panoramataket.
Ja du får testa sol-luckan till våren. Jag vet inte ens om luckan bara öppnar sig i bakkant eller åker undan så det blir ett "hål" rakt upp... här ser du en som vet noll om sol-lucka (ännu). :-D
Bo
HitTheRoadJack skrev: ons 17 feb 2021, 08:56 Panoramatak är en komplicerad produkt i ett utsatt läge. Frågan är om fördelarna är fler än nedsidorna. Slutar mekaniken som motor/vajern blir det ett nytt tak a’ 40k gissar jag. Så undvik att öppna den om bilen är infrusen eller i farten, sådant som belastar det mekaniska.
Ha bilen parkerad under ett tak för att skydda panoramataket från smuts, barr och sånt som kan sätta igen avrinningsrören. I övrigt har jag hört om kalldrag på kyliga platser i norr och svettigt i heta sydeuropeiska 40 graders värme.
Leasar du bilen behöver du inte ta höjd för ovan men köper man, och vill minimera riskerna är väl ett heltäckande tak att rekommendera.
Jo, det är förstås så att mer prylar i bilen desto större risk nåt strular. Jag är ju lite anhängare av KISS (Keep It Simple Stupid) men jag kan ju göra undantag. En V90 T6 eAWD Recharge har ju så in i baljan mycket potentiella felkällor, speciellt på den elektriska sidan så ett panoramatak kanske är lite som en droppe i det stora havet av möjliga felkällor ändå... ;-)
Blir lite för mig i detta fall: man lever bara en gång så... lite roligt och snyggt (och kanske opraktiskt) kan man ju få unna sig ibland. :-) Blir ju att man bara pillar på reglaget och ev. öppnar en glugg i takluckan en fin varm sommardag och då borde det inte belasta nåt mekaniskt, så den biten skall vara lugnt i mitt fall.

Jag tänkte ha en ny V90 T6 Recharge i garaget nu, för jag kommer åka så pass lite med den (jämfört med bilar jag haft förr sen 1979...), den kommer stå skyddad vintertid (och egentligen övriga årstider också) nästan för jämnan. Jag skall rensa upp i garaget och göra bilens hem riktigt fint så allt "skräp" i garaget skall bort, golvet målas på nytt, bredare gummiremsor på golvet som bilens däck skall rulla på, fixa en bra laddbox jag kan nå både inifrån garaget och utsidan garaget (skall ta bort gamla soptunnans plats i väggen i garaget, rätt stor yta, och hitta på nån smart lösning med en platta eller nåt sånt som laddboxen kan monteras på som kan svängas utåt eller inåt beroende på behov, vete tusan hur men på nåt sätt skall jag lösa detta. Istället för att räkna får på kvällarna vid läggdags ligger jag och grunnar en stund på en lösning på detta i-landsproblem. :-D

Jag skall privatleasa, går ju inte "köpa" Volvobilar i den här storleken längre "cash" (som privatperson) som jag alltid tidigare gjort. Den V90 T6 Recharge jag önskar är ju ungefär dubbelt så dyr som min nuvarande V70 MY14. Är man inte miljonär (och det är inte jag) går det svårligen köpa nya Volvobilar i den här storleken kontant längre (med gamla V70 funka det för mig men inte med en V90 i den här modellen och med lite användbara paket på). :-D

/Bo
Hej
Den främre halvan kan öppnas i bakkant eller att den glider upp över den bakre halvan (då åker "skyddsnätet/brusredusering" upp i framkant.
Någon skrev om stenskott, och det är kanske en "risk" när man har takräcket på (se den länkade tråden) så då kör vi med bara vädringsläget.

Det var lite YOLO (You Only Live Once) när vi köpte också, och jag hoppas vi skall åka upp till våra vänner på Vestlandet i Norge i sommar, då jag skall slänga mig i baksätet när vi åker genom Gudbransdalen och ned i Romsdalen förbi Trollveggen. Limmo feeling :-D
rylle skrev: ons 17 feb 2021, 13:55 ... jag hoppas vi skall åka upp till våra vänner på Vestlandet i Norge i sommar, då jag skall slänga mig i baksätet när vi åker genom Gudbransdalen och ned i Romsdalen förbi Trollveggen. Limmo feeling :-D
En nog så bra anledning att ha ett panoramatak, ge baksätespassagerarna fina upplevelser t.ex. på semeter i fina dalgångar och andra spännande landskap. :-D
Gäller bara få nån i mitt fall att vilja köra runt med mig så jag får sitta i baksätet och beundra himmel (men inte helvete) när det rusar förbi genom panoramataket. :-)
Skall i alla fall få provköra en V90 T6 Recharge i helgen, tror inte den har panoramatak dock. Skall kolla i bilhallen om de har nån annan Volvo med panoramatak så jag får se det i verkligheten.
/Bo
Håller inte med de flesta här. Dyrt, onödigt och varenda en jag har haft har antagligen läckt eller gett fläckar av kondens. Jäkel på vintern att skrapa så det skiter man i och har ingen nytta av det 6 mån om året. På sommaren blir det för ljust och då stänger man. Dessutom ”krymper” taket och bilen känns mindre. Stenskotten är inte snygga heller.
Självklart ska du ha panoramataket, riktigt trevligt och stort, ger bra och schyst rymd i bilen. Jag har haft taklucka på varenda bil jag haft, aldrig några problem. Bara trams att det är vanligt att de läcker in osv, aldrig träffat någon som drabbats av det. Mindre? Bilen upplevs definitivt som rymligare och större, mer luftig. Skulle aldrig köpa en bil utan.
Jo det blir ju plus och minus med ett panoramatak, som med det mesta här i livet (plus och minus). Jag tänker just nu så här: Om jag inte provar nån gång (nu t.ex.) så får ju aldrig veta hur det är att susa omkring i en bil med panoramatak, alla årstider. Tror nog det är en av de "fräckaste" sakerna jag vågat mig på i en Volvo nånsin, och jag har haft hyfsat många vid det här laget sen den orange 143:an jag köpte av en pedant 1979.
Säga vad man vill om en kombi men en V90 2021:a med panoramatak är svårslagen i att vara ursnygg, tycker jag.

Det mest olikt mig hittills i en Volvo var på min V70 2001:a när jag smaska på med värsting stereoanläggningen med subwoofer under lastrumsgolvet. Hyfsat ljud i den bilen... :-D
Förnuftet skrek åt mig den gången: Bo vad skall du med sånt jädra (bra) ljudsystem i bilen till? Men jag hade många trevliga timmar i den bilen med den ljudanläggningen för jag körde 40 000 mil med den bilen innan jag bytte till den V70 MY14 jag har nu.
Men ljudanläggningen i en V90 T6 Recharge skall visst vara rätt bra den också, "Harman Kardon Premium Sound". Finns säkert ännu värre ljudanläggning att köpa till men sån jädra audiophile är jag inte. Har väl börja, som alla äldre, höra mindre i frekvensbandet så jag nöjer mig med Harman Kardon Premium Sound (är i alla fall bättre än det jag har i min nuvarande V70 MY14).
/Bo
Innan du bestämmer dig till 100% så råder jag dig att leta upp en V90 med panorama och testa. Inte så mycket för känslan och looken i sig (där verkar du redan vara klar) utan för att taket sänks med ca 3 cm. På marginalen kan ju det vara avgörande om man är lång.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Hej! Tänkte lägga ut en intressekoll p&a[…]

B30a i en 740?

Fast den såldes väl aldrig här? De[…]

Automatlådan fast i "P"

Kolla kontakten på bromspedalen.

98 oktan - er også skånsom mot drivsto[…]