Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lockis
poscarjr skrev:
Lockis skrev: sön 07 feb 2021, 22:59
poscarjr skrev: sön 07 feb 2021, 22:53 På riktigt? Inget märkvärdigt?
Vad i TS frågeställning var konstigt?
Han bad inte om subjektiva kommentarer huruvida ett köp är vansinnigt eller ej.
Nej tycker inte det.
Första posten som kommer direkt efter att kontot är skapat. Känns som ett troll.
Finns absolut ingenting som pekar på det...och nån gång är man alltid ny och nån gång gör man sitt första inlägg.
Att då godtyckligt bli kallad för troll är nog inte det bemötande/svar man hade väntat sig. Trist inställning. Riktigt trist.
Du får ju tycka vad du vill.. Precis som jag och flera andra gör.
Hela tråden osar troll. Allt från att man är villig att lägga 4-500k på en bil för 8 månaders bruk. Men man kan samtidigt inte för allt smör i småland tänka sig att hyra en bil för detta blir "för dyrt"..
Det rimmar illa. Visst man får igen en del pengar vid försäljning av bilen. Men lek med tanken att den ligger ute till försäljning i 2 månader? Eller längre? Och då kanske inte inbringar dem pengarna man tror.

Har man dem pengarna att lägga på en bil borde det bekymmerslösa i en hyrbil överväga. Men det är ju bara min "inställning"...
I mina ögon finns det inte mycket trovärdighet i TS.
Kul för honom att han lyckas engagera ett forum. Och ännu mer kul om han faktiskt har dessa "lyx" problem. Jag ställer mig dock fortfarande väldigt frågande till TS då jag inte förstår vad bekymret är. Han har tillgång till Blocket. Där finns all information. Han verkar ju ha beställt en Volvo och då har han väl viss koll på dessa bilar får man anta?

"If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck."
av least
Låt grabben köpa bilen, han har ju råd att ligga ute med en halv miljon.
Men att betala lite extra per månad till en biluthyrning verkar det inte finnas budget till, underligt.

Han lånar antagligen på sitt hus, och har en ansträngd likviditet.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Om det gått förbi några av er andra så undrar TS vad man ska kunna tänkas köpa för 400K och göra minsta förlusten vid försäljning om 8 mån när han får en bil han/hon beställt. Inget konstigt. TS vill köra nått snyggt även innan den beställda nya bilen.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
least skrev:Han kan köra en lika snygg, och nyare bil från Hertz.... :-)
Jo det är en idé precis som leasing, köpa nått billigt snyggt eller ställa en undring här. Det tycker jag man ska kunna göra utan att bli påhoppad av konfliktsökare som som verkligen ägnar sig åt så kallad trolling. Tror att om TS kör ca 1000 mil på 8 mån så kan en nybesiktigad 60K bil vara en idé och den kan fram i sept-okt visst ge tillbaka och kanske även ligga plus.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Malmstroem
Jag har full förståelse för TS fråga.

Min gissning är att en sju-sitsig XC90 i bra skick håller värdet bäst. Jag skulle personligen valt en 2017.

Problemet med att köpa en bil på 8-9 månader och med ett känt slutdatum när den måste säljas är för mig två saker:
- Risk. Du vet inte hur marknaden ser ut när du säljer. Det kan ha kommit en lågkonjunktur. Då är det möjligt att priserna går ner kraftigt -- och du är tvungen att sälja.
- Transaktionskostnad. Det kant kosta en del att köpa/sälja bilen. Det slår hårt på månadskostnaden under så pass kort tid som 8-9 månader.

Risk vid bilägande har du alltid. Om min bil tappar mer i värde än vad jag tänkt mig så slutar det oftast med att jag behåller den något år till -- för det är väldigt sällan som jag byter till en billigare bil...

Ska du hyra eller kortidsleasa en så pass stor bil som en XC90 blir det dyrt. Naturligtvis blir det billigare att hyra en liten bil -- med det är inte vad TS verkar vilja ha.

Jag har också lite svårt att förstå varför detta skulle vara en fråga från ett troll. Jag har också köpt bilar som bara skulle användas för en kortare period. Nu har det rört sig om "andrabil" och priset varit betydligt lägre. Men om jag behövde en "förstabil" så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köpa en XC90 -17 för att äga i tre kvartal. Det som gjort att jag tvekat är att jag inte tycker om riskprofilen med att ha ett låst slutdatum där jag måste sälja bilen.
av Keiser
Går det inte att deala med firman där du beställt nya bilen, säkerligen har de någon lättare begagnad bil som kanske går att få ett fixt återköpspris på?
av William85
Jag skulle försöka undvika att köpa bilen hos bilfirma för att slippa deras påslag som nog blir huvuddelen av pengen vid en sån affär. Värdeminskningen i sig är nog inte så stor. Du kan ju fråga i förväg vad inbytet är i dagsläget på tänkt objekt så du har det i beräkningen också.

Kanske finns något bra exemplar på KVD?
av Hemingway
Jag tycker inte frågan är det minsta konstig. Det jag tycker är konstigt är att vissa skribenter verkar tro att köpet av en bil resulterar i ett värde noll efter 8 månader, som om det var ett par sneakers man köpt.

Hyrbil - 12000-15000kr/månad x 8 månader = 96 000 - 120 000kr. Det är ganska mycket pengar! Plus att det inte är säkert att hyrbilen har den utrustning man önskar och behöver. Som drag osv.

Men att köpa en fräsch bil kan landa på
Inköp: 450 000kr
Försäljning: 400 000 kr
Försäkring: 8000kr
Skatt: 3000kr
Reparationer och service: 0kr (Köper man en såhär ny bil så är inte detta orealistiskt)

Kostnad: 50 000 +8000 +3000 = 61 000kr. Märkbart mindre än 96 000 - 120 000!

Men risken i kalkylen är det som TS själv redan identifierat, andrahandsvärdet vid försäljning. Så därför vill nu TS diskutera en bil med så stabilt andrahandsvärde som möjligt.

Jag tror generellt att XC90 av senaste generation håller värdet tillräckligt bra för att du ska våga gå på en sån! Men fundera över finansering dagen du ska sälja. Behöver du byta in den så kommer den såklart tappa mer i värde, men alla som köper en bil för 400' kanske inte har pengarna utan behöver hjälp med finanseringen... Så det kan hjälpa dig om du har idé på lösning där.
av least
Vad är det som säger att man endast förlorar 50000 vid försäljningen?
Varför inte 75000?

Eller så drar försäljningen ut på tiden då köparna blir avvaktande för att man säljer efter endast 8 månader.
Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]