Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fkullberg
SWEiNSANE skrev: mån 15 jun 2020, 09:51 Motorn i T6 Twin Engine och T8 Twin Engine är densamma förutom effektuttaget, dvs båda motorerna har turbo och kompressor.
Nej, stämmer inte det du säger. T8 har en T6 motor och T6 twin har en T5 Maskin.
Användarvisningsbild
av Funk
Du har fel för T6 Twin har samma motor som T8 Twin med både kompressor o turbo B5(T5) har bara en turbo
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ifications

Fick inte jag till mig av en säljare, sjukt vad en del svamlar. Tack för rättelsen :-)
Trist med data på hemsidor som är rörig och tyvärr ofta till och med fel. Tittar och jämför man i bygg din bil på V90 och V60Recharge så står både T6 ochT8 som "turbomatad 2.0 liter 4 cyl"
Jag har dock varit på flera säljkonferenser och liknande där man förklarat skillnaden just med frånvaro av kompressor för att göra det lite billigare i T6 . Jag kör en S60T6 TE (2020, fanns bara ett år) då och då, och måste erkänna att jag aldrig lyft på huven och tittat, men kan konstatera att den helt saknar det kompressorvin som alla i princip alla T8 (och vanliga T6) har.

Jag skall inte säga att jag är 100% säker att T6 Recharge saknar kompressor...men minnet och logiken säger mig det. Skall se om jag hittar info i materialet på jobbet..

/Thomas
Användarvisningsbild
av SWEiNSANE
Det är fakta att motorerna är densamma förutom effektuttaget.

Här är ett utdrag ur mejlkonversationen jag haft med Volvo om detta. Har kört T6 Twin Engine och kompressorljudet går inte att missta. Får min i veckan :-)

” Tack för ditt mejl angående Volvo V60 T6 Twin Eninge.

Motorn i V60 T6 Twin Eninge har kompressor, turbo samt en elmotor.

Du får gärna jämföra specifikationerna för motorerna https://www.volvocars.com/se/bilar/mod ... er/motorer”.
av Lövet
Skulle inte den här tråden handla om färger? Man skulle ju kunna tro det när det står "färger v90" i rubriken.
av TheRealKeffo
Jag har velat fram och tillbaka och nu står det mellan pebble grey och denim blue. Tycker just r-design i denim blå gör sig bra med det svarta (i bygg din bil) men har inte sett så många eller ens någon i verkligheten. Tror dock att Pebble grey kan vara lite mer lätt skött.
Användarvisningsbild
av sura56
Inte V90 men Pebble Grey
7.jpg
7.jpg (219.43 KiB) Visad 384 gånger

jag har fått 3 bilar inlösta av Volvia […]

Tack för svar!! Skönt att veta att det […]

Hård Bromspedal

Problemet löstes genom att rensa hålet […]

Jo priset har stigit varje år, men är s[…]