- tor 25 okt 2018, 11:39
Har en Amazon årsmodell 1969 och en V90CC årsmodell 2018 och båda behöver stödladdas med jämna mellanrum. Samma med båda de XC70 jag haft tidigare, så ingenting konstigt. Vilken lösning som är bäst beror lite på förutsättningarna men klart smidigast är en fast installerad batteriladdare som ligger på samma slinga som motorvärmare och kupéuttag. Då är det bara att stoppa i kontakten så laddas batteriet. Det gäller dock att inte glömma den där sladden när man ska köra iväg bara.
Jag har använt CTeks laddare i 15+ år utan några som helst problem. Amazonen står på underhållsladdning från oktober till maj varje år och laddaren tar hand om batteriet på ett bra sätt (batteriet är kvar i bilen men bortkopplat från bilens 12V-system, dvs endast anslutet till 220V via laddaren). Bruksbilarna (V90CC, XC70) stödladdar jag någon gång i månaden under vinterhalvåret (därför att batteriers kapacitet är lägre vid lägre temperaturer samt därför att de där bränslevärmarna är lite för bra för att inte användas frekvent under just vintern). På sommaren laddar jag sällan, men då går bilarna också mer frekvent och typiskt lite längre sträckor än att skjutsa ungarna till diverse träningar eller åka till ICA och handla.
Just nu har jag CTeks MXS 5.0 i båda bilarna och de brukar gå att få tag på för 600-700kr på diverse kampanjer hos Jula, Mekonomen, m.fl. Lite mer fast installation i Amazonen men med Comfort Indicator eller vad de heter i V90:n så att man slipper hålla på med krokodilklämmor. Men visst, det är lite meckigt att behöva rulla ut skarvsladd från eluttaget i (flerbils)garaget, öppna motorhuven och koppla in batteriladdaren varje gång. I just flerbilsgarage brukar saker som skarvsladdar och batteriladdare få fötter så bäst är nog fast installerad laddare. Men bilen går i alla fall att låsa även med motorhuven på glänt.
Går ju även att ordna med anslutning av batteriladdare via dragkrokskontakten om man vill ha en fast anslutningspunkt för laddaren på bilens utsida, och det går även att ansluta laddaren till cigguttag inne i bilen.
Kring 5500kr tror jag Bilia vill ha för fast installation av Volvos-egna-batteriladdare. Tillkommer nog lika mycket till om du även vill ha kupéuttag och motorvärmare.
Volvo V90 Cross Country Plus T5 AWD Business Advantage MY2018
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se