Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nej jag menade inte att du sa det. :)
Jag säger bara att det är svårt att räkna på. De flesta bilresor i städer är absolut med bara en person i bilen. Kollar man längre resor, där man skulle kunna ta flyg istället, vet jag inte hur det ser ut.

De flesta gånger jag åker på långresor är det med familjen eller med jobbarkompisar. Dom vardagliga resorna och mina veckopendlingar Gävle-Stockholm är jag dock ensam.. Sen snittar min bil också oftast under 4l/100km.. ;)
Jo så kan det förstås vara, men omvågen för att åka till exempelvis London med bil är... påtaglig, jämfört med flyg.
Sedan kan jag själv tycka att fler faktiskt borde ta tåget. Bor man i Stockholm så är det fasiken ingen tidsvinst att tala om när det gäller flyg till exempelvis Göteborg.
Visst, flygresan tar 55 minuter, men så skall du ta dig till Nödlanda eller Bromma, så incheckning och allt därikring, och sedan när du är framme skall du få fatt i bagage om du har det och så ta dig in till Göteborg. Tåget: Centrala stockholm till Centrala göteborg på lite över tre timmar.

Men, i vilekt fall - flyg är bra i vissa lägen men bör undvikas i andra, men att deras bränsleförbrukning skulle vara skyhög som vissa anser stämmer oftast inte i verkligheten. Dessutom bidrar gröna inflygningar och kortare taxande till en stor vinst. Kapar man genomsnittstiden för taxning på Heathrow med en (1) minut sparar flygbolagen gemensamt 4.500 ton bränsle per år.
Där ser man också vad viktigt det blir i det stora hela med exempelvis start-stopp, undvika tomgångskörning, syssla med ekokörning e.t.c. 4.907.422.245 mil körde svenska fysiska personer år 2017. Nästan 5 miljarder mil! Skulle varje person köra liiiiite snålare så att förbrukningen sjönk med bara så lite som 0,01 l/mil (inte alls svårt att uppnå för merparten) så skulle vi spara 50 miljoner liter bränsle. Varje år!
Många bäckar små, på alla plan, bidrar.
Fortfarande blir ju t.ex en flygresa till Thailand t.o.r för en familj på 4 pers ungefär lika mycket som 4 års bilkörande (räknat på snittet på ca 1250mil/år) .
Kanske bättre att ta bilen till fjällen om man nu kan tänka sig att välja annan semester... Tåget vore väl bäst... men med rätt små barn blir det ett nästan omöjligt släpande. :)
Man kan också flyga ca 4ggr t.o.r till Kanarieöarna för samma utsläppsmängd som till Thailand t.o.r.

Jag tror vi är sista generationen som håller på på det här viset.
Antingen vi ändrar oss eller så om vi under.
joel80 skrev: lör 05 maj 2018, 16:28
Jag tror vi är sista generationen som håller på på det här viset.
Antingen vi ändrar oss eller så om vi under.
Då är det nog bäst vi börjar planera för undergång, eller så har du en snäv bild på världen, en ganska stor del av vår värld är just nu under utveckling och där tror jag fossil bilar kommer säljas under troligtvis flera generationer, att få till globala miljö avtal har vi sett är svårt. :-(

Att vi är som är privilegade nog att vara födda i länder som är välutvecklade kanske bör ta ett större ansvar och gå över till alternativ, jag jobbar själv i et globalt bolag och de flesta möten sker via telefon/video konferenser vilket är ett bra steg framåt. men jag tror att fossilbränslen kommer leva kvar länge i länder som inte idag inte är så utvecklade
Jag har en vag förhoppning över att man i utvecklingsländerna till viss mån kan hoppa över en stor del av den fossila förbränningen i sin utveckling. Förhoppningen blev lite högre för nått år sen då flera stora installationer av solcellskraftverk i vissa av de här länderna ger lägre pris per kwh än all annan energiproduktion.
Och Kina visar att det går att ställa om även i ett land som varit enormt (fortfarande är, men det går åt rätt håll) beroende av fossila drivmedel både för el och transport.

Men det kan också gå åt helvete fortare än vi tror.. Sverige kommer kunna klara sig rätt okej rent klimatmässigt tror jag, men klimatflyktingströmmen upp hitåt kommer inte bli nådig när/om södra Europa och halva Afrika blir näst intill obeboeligt. :/
Syrienkrisen kommer ses som en piss i Nilen jämfört med det...
Xanthopteryx skrev: lör 05 maj 2018, 13:07 Sedan kan jag själv tycka att fler faktiskt borde ta tåget. Bor man i Stockholm så är det fasiken ingen tidsvinst att tala om när det gäller flyg till exempelvis Göteborg.
Visst, flygresan tar 55 minuter, men så skall du ta dig till Nödlanda eller Bromma, så incheckning och allt därikring, och sedan när du är framme skall du få fatt i bagage om du har det och så ta dig in till Göteborg. Tåget: Centrala stockholm till Centrala göteborg på lite över tre timmar.
Att ta tåget mellan sthlm och gbg är inget man kan göra till annat än nöjesresor desvärre. Jag pendlade mycket över dagen mellan sthlm och gbg med tåg för några år sedan och det var väldigt opålitligt. Jag var uppe i 8 av 10 resor med mer än 1 h försening ett tag...
Massabrassan, intressant tråd du skapade! Tyvärr lyckades några fullständigt slakta den innan jag hann skriva mina tankar om motor och bilval och jämföra med andras tankar. Jag vet inte om du känner att du fick svar på din fråga, annars kanske du skulle försöka igen i en ny tråd och hoppas att det går bättre.
Frågan finns redan besvarad i ett antal liknande trådar, men jag håller i grunden med TS om att en diesel borde i dagsläget vara mer "framtidsäker" än en bensinare, med tanke på alternativa bränslen. ekonomiskt ror jag att det spelar mindre roll om bränslet kostar 15 eller 20 kr, ett fåtal kommer att åka mindre bil, en ny bil kostar typ 40-50 kr milen att åka omkring i alla fall
V70_2005 skrev: lör 05 maj 2018, 18:00 Massabrassan, intressant tråd du skapade! Tyvärr lyckades några fullständigt slakta den innan jag hann skriva mina tankar om motor och bilval och jämföra med andras tankar. Jag vet inte om du känner att du fick svar på din fråga, annars kanske du skulle försöka igen i en ny tråd och hoppas att det går bättre.
Jo tyvärr blev det ju så... Har du en 90-bil med bensinmotor? Vad fick dig att välja det i så fall?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

märket idag att min v40 börjar hoppa och[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Mar[…]

Jag har nu kört 1100 mil sedan jag senast fyl[…]

Tvättad, wipedown, waxat med Autoglym UHD wax[…]