Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Brett skrev:Hej goose, testade att backa i backe utan släp idag, och som du skrev går det bra fort innan kopplingen är helt uppe, (MartinS har visst samma beteende på sin V40CC D2 manuell) då hastigheten går märkbart ner och motorn/växellåda/koppling lugnar ner sig. Men när man på slutet bromsar upp och stannar, dvs kopplar ur och bromsar, ruskar det och lever om och låter illa och bilen känns väldigt klen. Märklig lösning!
Tänk dig då när jag backar hästsläp med 2 hästar i Då vill man inte direkt ligga o slira på kopplingen så jag brukar börja backa på ett rakt ställe så att jag kan släppa kopplingen helt o sedan reglera farten med gas o broms
denna funktionen är tänk så att man undviker tjuvstopp vid take off så man slipper lira med gas o koppling
I min värld borde programvaran känna av att släp är på och ta bort denna funktion hade sparat lamellen en hel del

//Gooose
gooose skrev: denna funktionen är tänk så att man undviker tjuvstopp vid take off så man slipper lira med gas o koppling
I min värld borde programvaran känna av att släp är på och ta bort denna funktion hade sparat lamellen en hel del
I min värld borde folk lära sig köra så skulle man inte behöva ha den här funktionen.
MartinS skrev:
gooose skrev: denna funktionen är tänk så att man undviker tjuvstopp vid take off så man slipper lira med gas o koppling
I min värld borde folk lära sig köra så skulle man inte behöva ha den här funktionen.
I min bil med halvautomatiskt hjälpsystem så gasar, bromsar och styr bilen under färd, men det blev lite off topic i den här tråden. :wink:
Och ändå hyfsad på att köra bil då jag faktiskt tävlat lite inom området, så jag har istället "lärt" mig att använda de nya bekväma funktionerna :D
Tyvärr kan man ju inte stänga av "hjälpgas vid kopplingsuppsläpp" för de som kan hantera en manuell låda....
MartinS skrev:Tyvärr kan man ju inte stänga av "hjälpgas vid kopplingsuppsläpp" för de som kan hantera en manuell låda....
Får nog krypa till korset och erkänna att jag inte reagerat över den funktionen, även jag med manuell låda. Däremot så körde jag tre lass till återvinning i förrgår där man får backa uppför för att hamna i nivå med containerkanten där den står på marknivå, men troligtvis inte mera än 750kg i släpvikt så det kan varit för lätta släp, utan att märka något (bromsat Sävsjösläp nybesiktat med perfekt justerade bromsar av undertecknad enligt besiktningen)
Nu vet jag inte om ts har en D3 med AWD eller ej, för här skiljer det mellan motorerna och även med eller utan AWD. Så en D3 med FWD kan säkert uppträda annorlunda än en D3/D4 med AWD.
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har tagit upp problemet med Volvo support och utmanat killarna att anordna en intern "backtävling med släp slalom i uppförsbacke", (D3 FWD manuell) det kommer nog att ge upphov till en uppgradering av mjukvara får vi hoppas. :-)
Senast redigerad av 1 Brett, redigerad totalt 0 gånger.
AndS skrev:
MartinS skrev:Tyvärr kan man ju inte stänga av "hjälpgas vid kopplingsuppsläpp" för de som kan hantera en manuell låda....
Får nog krypa till korset och erkänna att jag inte reagerat över den funktionen, även jag med manuell låda. Däremot så körde jag tre lass till återvinning i förrgår där man får backa uppför för att hamna i nivå med containerkanten där den står på marknivå, men troligtvis inte mera än 750kg i släpvikt så det kan varit för lätta släp, utan att märka något (bromsat Sävsjösläp nybesiktat med perfekt justerade bromsar av undertecknad enligt besiktningen)
Nu vet jag inte om ts har en D3 med AWD eller ej, för här skiljer det mellan motorerna och även med eller utan AWD. Så en D3 med FWD kan säkert uppträda annorlunda än en D3/D4 med AWD.
Det var nog det jag misstänkte. Det är helt olika utväxling på V90 Aut/Manuell D3 D4 och FWD/AWD, utväxlingen för AWD ser mycket lugnare och starkare ut med hög utväxling på ettan och backen
https://www.media.volvocars.com/global/ ... ifications
Front v70 stöldbegärligt

Tyvärr är V/XC70 08-16 mycket stöld[…]

Skumt fel b230ft

1 bar ca Turbon är speccad för att klara[…]

Ökad komfort med 17”

@mikkiz , Har dessa 17” på vinte[…]

Köpte en nästan ny XC40 i okt-24. Sedan […]