Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Xanthopteryx skrev:Förvisso några år gammal men:

http://teknikensvarld.se/whiplashskadan ... ok-131063/

Logiken är ju tämligen enkel egentligen:
Du saknar all form av deformation i en dragkrok till skillnad mot en mjuk kofångare e.t.c. med andra ord kommer du få större gkrafter när du blir påkörd jämfört med om du inte har krok som är ute.
Vad som dessutom händer med bilens grundstruktur när dragkroken stumt trycker till balkar e.t.c. jämfört när plast och annat skit mosas sönder är en annan fundering åtminstone jag ställer mig.
Det beror väl till stor del på vad som kör på dig, en lastbil med massiv kofångare i dragkrokshöjd kan ju vara illa.

Men är det en annan personbil går ju dragkroken in som en kniv i smör i den andra bilens front och påverkar inte deformationen nämnvärt.

Sen kan man ju undra hur mycket det hjälper med infällbar krok, hela den styva hållaren för den lösa kroken sitter ju lik förbaskat precis innanför plastkofångaren och för över kraften till balkarna innan några deformationszoner har börjat komprimeras. Läste någon tidningsartikel om det för ett tag sedan att skillnaden var försumbar på fast och infällbar krok.

Ska man vara säker så skall ingen krok alls monteras, fast eller infällbar.
av Xanthopteryx
VolvoB20 skrev:

Du saknar all form av deformation i en dragkrok till skillnad mot en mjuk kofångare e.t.c. med andra ord kommer du få större gkrafter när du blir påkörd jämfört med om du inte har krok som är ute.
Vad som dessutom händer med bilens grundstruktur när dragkroken stumt trycker till balkar e.t.c. jämfört när plast och annat skit mosas sönder är en annan fundering åtminstone jag ställer mig.
Det beror väl till stor del på vad som kör på dig, en lastbil med massiv kofångare i dragkrokshöjd kan ju vara illa.

Men är det en annan personbil går ju dragkroken in som en kniv i smör i den andra bilens front och påverkar inte deformationen nämnvärt.

Sen kan man ju undra hur mycket det hjälper med infällbar krok, hela den styva hållaren för den lösa kroken sitter ju lik förbaskat precis innanför plastkofångaren och för över kraften till balkarna innan några deformationszoner har börjat komprimeras. Läste någon tidningsartikel om det för ett tag sedan att skillnaden var försumbar på fast och infällbar krok.

Synd att det är så svårt att hitta. Komplexa saker det där i och med alla lågt stående balkar som exempelvis en krok träffar i den som kör på. Det närmaste vettig information, av nyare snitt, är detta:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... d-dragkrok

Men har inte hittat krockvideo eller mer bakgrundsdata.
Någon annan som vet?
Tycker sådant här är intressant helt klart och har funderat på det av och till under lång tid.
Någon skillnad är det ju uppenbarligen, men varför och hur ser det ut när krocken är ett faktum?
av Lövet
Att använda en utfällbar krok som fickparkeringsskydd är ingen bra idé. De går sönder relativt lätt och reparationen är dyrare än att byta eller lacka om stötfångaren bak. Så det bör ni sluta med.
av Strei73
Xanthopteryx skrev:
VolvoB20 skrev:

Synd att det är så svårt att hitta. Komplexa saker det där i och med alla lågt stående balkar som exempelvis en krok träffar i den som kör på. Det närmaste vettig information, av nyare snitt, är detta:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilf ... d-dragkrok

Men har inte hittat krockvideo eller mer bakgrundsdata.
Någon annan som vet?
Tycker sådant här är intressant helt klart och har funderat på det av och till under lång tid.
Någon skillnad är det ju uppenbarligen, men varför och hur ser det ut när krocken är ett faktum?

Om man blir påkörd i högre fart så tar ju inte endast draget stöten, den skär ju rätt lätt in i en front innan resten av fordonet smäller in i bakänden.

Att använda dragkroken som parkeringsstöd läste jag inget om innan den kommentaren kom, varför skulle man göra så??
av Flajjan
Med påkörningsskydd tänker jag mest på matvarubutikernas parkeringar, där har vi fått så otroligt många dörr uppslag och påkörningar så vi tappat räkningen - kan folk ens parkera eller öppna sina dörrar??
av AndS
Dragkrok tillhör prio 1 som tillbehör och har nu den semiautomatiska efter 30 år med fast krok. Det var en tillfällighet att det blev så, men har nu upptäckt att det är jäkligt skönt att slippa ha något att slå emot och skita ned byxor på, när man minst 2 ggr/dag öppnar bakluckan (har hund också). Tryck på knappen och peta kroken i position md foten, faktiskt smidigt.
Användarvisningsbild
av sony
Erligt talat vem av er köpte fast dragkrok pga säkerhet? Snälla ....helt ok för mig att vissa har fast drag men jag förädrar delbar. Jag använder den4 ggr om året max. Men prata inte om säkerhet. Jag tror inte att någon av er tänkte på säkerhet.
Användarvisningsbild
av sony
Erligt talat vem av er köpte fast dragkrok pga säkerhet? Snälla ....helt ok för mig att vissa har fast drag men jag förädrar delbar. Jag använder den4 ggr om året max. Men prata inte om säkerhet. Jag tror inte att någon av er tänkte på säkerhet.
Användarvisningsbild
av joel80
Ingen har nämnt säkerhet... Men att den skyddar mot folk som inte vet hur lång deras bil är på parkeringen är ju rätt rimligt. I låga hastigheter blir det ju inte som helst skador på ens egna bil om nån kör in i kroken.

Jag har också blivit påkörd bakifrån på centralbron i Stockholm av en yngling som missade att det var stillastående.. Gick vän kanske i 25-30km/h. Hans front såg ut som ett V och motorhuven var lite knölig, men bilen jag satt i fick bara liten buckla på bakre kofångaren. Den bilen jag körde hade alltså fast dragkrok.
Dom kontrollerade balkar och skevhet på verkstan utan att hitta något. Bilen gick fint i dom år efter händelsen tills att jag sålde den.

Om krockvåldet och risken för personskador var ökat skulle kunna vara rimligt... Jag klarade mig dock helt utan några känningar.
av AndS
En dragkrok får absolut inte påverka deformationszonen som det i vissa inlägg påvisar som en fördel för att minimera skador på bilen, redan vid hastigheter från 30km/h gör den nytta för att minimera nackskador. Och även att man väljer en fast dragkrok för att undvika parkeringsskador orsakade av andra bilar :)
Ökad komfort med 17”

@mikkiz , Har dessa 17” på vinte[…]

Köpte en nästan ny XC40 i okt-24. Sedan […]

Vel John, vet nå at sigarett uttaket fungere[…]

1986 GLT kamdrivning

Det finns två olika utföranden av vevax[…]