KrilleW skrev:Xanthopteryx skrev:
Du pratade om en tio år gammal bil. Skulle det varit en tio år gammal Volvo i samma krock skulle den garanterat klarat sig bättre.
Teslan fick på årsmodell 2017 enbart acceptabelt på litet överlapp hos IIHS. Det anser jag vara rent ut sagt skitdåligt för en bil som kostar uppåt miljonen. Att de nu då designar om för att få bra betyg i det delmoment visar ju att de kanske mest byggt den säker för just testerna.
Att krocka med en stor suv behöver inte vara katastrof. Vissa små bilar är oerhört säkra och vissa stora är katastrofalt dåliga med stora inträngningar i kupén. Ålder stämmer inte alltid väl överens då en ny bil kan få extremt mycket sämre krockresultat jämfört med en gammal.
Vill du vara vänlig och specificera vart någonstans jag påstod att en 10 år gammal Volvo inte skulle klara krocken bättre än Renaulten? Jag har aldrig heller påstått något annat än att Volvo är i världsklass vad gäller krocksäkerhet.
Att som bygger om för att göra den säker just på de testerna? Skojar du? Jag väljer att se det som att man lyssnar på IIHS och rättar till säkerhetsbrister som kommer fram. Precis som att Volvo rättade till sitt airbagproblem när det blev känt.
Du nämner att det var orättvist jämfört då ena bilen är tio år gammal och den andra är sprillans ny, och dessutom större. Därav reagerade jag på att det faktiskt inte alls behöver betyda särskilt mycket vilken ålder det är på bilen, eller heller inte vilken storlek.
Självklart bygger tillverkarna bilarna för att klara testerna. Det görs på många olika håll, exempelvis bilbanstolar (exempel: barnstol som släpper från isofix och flyger iväg med barn och allt vid en krock, och tillverkaren säger att Råd och Rön har krockat i för hög hastighet[sic!]), eftersom att den ju följer standarden (där man medger krock i löjligt låg hastighet för att bli godkänd)), bränsleförbrukning (exempel: man tejpar skarvar, kör med specialdäck, anpassar körcykler och gud vet vad, som ju är smärtsamt påkommet hos VW).
Titta på när IIHS tog fram small overlap. Många bilar klarade sig inte. Man gjorde förändringar för att klara. Men... bara på förarsidan. Gör de samma test på passagerarsidan ser det sämre ut.
Varför? För att biltillverkarna fokuserar på testresultat snarare än verkliga resultat.
Där ligger Volvo lite i en egen klass generellt då de tenderar att vilja bygga bilar som klarar olyckor, verkliga olyckor, och därmed får de oftast mycket bra även på testerna sedan. När small overlap togs fram 2012 så klarade sig exempelvis Volvo S80 med betyget Good, medan Audi A4 hade Poor.
Läs mer här:
http://www.iihs.org/iihs/news/desktopne ... rs-at-risk