Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Göte skrev: Var osäker på om lackbehandling har nån nytta på metallic som ändå är klarlackade, kanske bättre på solid svart o vit. Men tog en dyr behandling 3000kr från bil firman jag köpte den av, tänkte att då ingår det jobbet i min leverans besiktning oxå.

Bilen gick lätt att tvätta och kändes snabbt ren efter enbart avspolning, får se om effekten är kvar till andra tvätten..

Har fått flera reklambrev efter köpet om lack skydd allt från 1800 till 3000 med olika innehåll. Misstänker att det enda som är värt pengarna är behandling av rutorna med vattensavstötande medel, men är även där osäker på hur länge det fungerar.
Jag lackkonserverade min bil på en liten firma som jag litar på till 100%. (efter att Ditec förstörde min förra XC70 genom att ta på stark avfettning så all svart plast blev oreparerbar grå) Den behandling jag har på nuvarande bil har hållit i 2år nu och är helt underbart, smutsen rinner av extremt lätt trots andra vintern. Jag använder bara kallvatten vid tvätt. Aldrig atomattvätt, biltvättmedel, avfettning eller varmvatten. Bara rent kallvatten. Det är nog därför lackskyddet sitter kvar och verkar opåverkat.
VolvoB20 skrev:
Göte skrev: Var osäker på om lackbehandling har nån nytta på metallic som ändå är klarlackade, kanske bättre på solid svart o vit. Men tog en dyr behandling 3000kr från bil firman jag köpte den av, tänkte att då ingår det jobbet i min leverans besiktning oxå.

Bilen gick lätt att tvätta och kändes snabbt ren efter enbart avspolning, får se om effekten är kvar till andra tvätten..

Har fått flera reklambrev efter köpet om lack skydd allt från 1800 till 3000 med olika innehåll. Misstänker att det enda som är värt pengarna är behandling av rutorna med vattensavstötande medel, men är även där osäker på hur länge det fungerar.
Jag lackkonserverade min bil på en liten firma som jag litar på till 100%. (efter att Ditec förstörde min förra XC70 genom att ta på stark avfettning så all svart plast blev oreparerbar grå) Den behandling jag har på nuvarande bil har hållit i 2år nu och är helt underbart, smutsen rinner av extremt lätt trots andra vintern. Jag använder bara kallvatten vid tvätt. Aldrig atomattvätt, biltvättmedel, avfettning eller varmvatten. Bara rent kallvatten. Det är nog därför lackskyddet sitter kvar och verkar opåverkat.
Låter ju nästan för bra för att vara sant :) Vad heter behandlingen? Tycker det fastnar väldigt mycket på min vita bil som inte heller går bort med lättare avfettning och högtryck, vore guld att kunna spola av och slippa det
Körde en avspolning med högtryck och varmvatten/schampo, vit bil. Körde av bilen en omgång och väntade sedan någon minut innan jag blåste av den en gång ytterligare, avslutade att spola rent den med högtryck kallvatten.
Bilen blev helt Ok, däremot tar det ej riktigt rent på fälgarna där damm från bromsbeläggning blivit blött utan där kan man se att det inte är riktigt rent, vill inte spola med avfettning i onödan för det får bara skiten att fästa bättre. Men allt beror ju på vilka krav man har.
Lite off topic men ändå inte - återförsäljaren rekommmenderar Toughguard behandling till ett
hyffsat pris innan hämtning av ny bil, någon med erfarnheter som kan komma med åsikter......

Har aldrig tidigare känt behov av ett lackskydd, tvättar oftast bilen för hand, brukar dra på ett
vaxlager i halvtid (2 år) och bilen har sett fräsch ut när jag efter 4 år byter in den ändå.
Ta lackskydd direkt. Kostar väl kanske 1-2 tusen?
Sen underhåller du med något sprayvax eller något bättre skydd som du lägger lika snabbt eller snabbare än ett vax. Det finns även schampon med skydd i.
Jag är skeptisk till sånna där "professionella" behandlingar. De gånger jag har gjort det har resultatet inte blivit särskilt bra, håller inte i närheten av lika länge som de lovar, och kostar skjortan. I värsta fall har de gjort saker värre eller repat nåt. Personligen tar jag nog hand om min bil bäst själv. Men alla har ju inte tid att hålla på förståss.
filippb skrev:Låter ju nästan för bra för att vara sant :) Vad heter behandlingen? Tycker det fastnar väldigt mycket på min vita bil som inte heller går bort med lättare avfettning och högtryck, vore guld att kunna spola av och slippa det

Det där känner jag igen, hade vit bil tidigare, körde med allt starkare avfetting för att få bort skiten, men avfettningen gör ju att lacken blir lika smutsavvisade som dasspapper, så det räcker att man kör hem från tvätthallen så har blien sugit åt sig skiten.

Började om från början, Polerade upp lacken och lade på bra lackskydd och lät bli all avfetting och det håller ju i flera år,
Det beror ju lite på vad man använder för avfettning också. Jag kör uteslutande med så kallad naturavfettning. För asfaltsrester tar jag lite petroliumbaserad avfettning på utsatta ställen (bakom hjulhusen), vilket behövs ungefär var 5-10 tvätt under vinterhalvåret. Typ varannan månad.

Lite beroende på vilket fel du har på […]

Vattenrör som vibrerat loss

Har bilen inne för kamremsbyte (inkl. vattenp[…]

Trasig Renault Scenic

Tvärstopp igen. Monterat topplocket satt till[…]

Ja den funkar bra.