Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
macattac skrev:Stockholm ( Täby) - Göteborg. 0,55. Snittfart 97kmh. Låg mellan 110-135 på motorväg. Körde i ecoläge. V90 D4 AWD. Sommardäck.

Bildbevis finns :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
På tillbakavägen får du köra max 110 och se hur det påverkar =)
av Xanthopteryx
macattac skrev:Jag funderade på att ta E20/E18 tillbaka för att se skillnad. Mycket 80-90 sträckor där.

Återkom gärna här!
av Jyx
V90 D4 AWD Kört 427 mil sedan jag hämtade bilen för en månad sedan. Förbrukning 0,65 både i färddator och dom gånger jag kollat på pump. Kört landsväg och motorväg och en mindre del i stan. Dubbade 17" Nokian. Medelhastighet enl VOC 79km/h. Använder inte Eco utan kör Comfort. Använder också dieselvärmaren men den förbrukningen märks enbart på pump, Volvo brukar inte registrera i färddatorn (egen bränslepump i tanken). Vid långfärd brukar jag försöka att ligga på skyltad hast + 20 km/h så det går nog att få ner detta lite till för den som vill.
av AndS
macattac skrev:Jag funderade på att ta E20/E18 tillbaka för att se skillnad. Mycket 80-90 sträckor där.

Kan du hålla jämn hastighet med 80-90 jämfört med 110-120 så tror jag du kan minska med nästan 1dl/mil.
av macattac
AndS skrev:

Kan du hålla jämn hastighet med 80-90 jämfört med 110-120 så tror jag du kan minska med nästan 1dl/mil.
jag ska prova. problemet är att min fru gnäller om det går för långsamt "men guuuud kör snabbare karl" - true story.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
av Xanthopteryx
macattac skrev:
AndS skrev:

jag ska prova. problemet är att min fru gnäller om det går för långsamt "men guuuud kör snabbare karl" - true story.

Ge henne en ask sega knäck, eller bara visa henne en film där man ser skillnaden i utfall av krock i lägre hastighet och högre...
Har själv blivit förstahandsvittne till en som plöjde in i en TMA-bil i 110. Rätt i baken, fullt ös.
Som tur i jösse namn så hade de ett fyra meter långt påkörningsskydd nerfällt (det var ungefär två dm kvar av skyddet efteråt...).
Hela TMA-lastbilen blev skev i ramen ändå.
Jag, föraren och de två som arbetade vid TMA-bilen hamnade i Uppsala tingsrätt, med allt vad det innebar av bök, arbetstidsförlust,
ersättning från staten med mera.
Han blev fälld, men fick för låga böter tycker jag.
Orsakade trots allt samhällskostnader på miljontals kronor (stillastående E18 i en timme i rusningstid, förstörd TMA-lastbil, bärgare,
ambulans, brandkår, ersättning för arbetstid, domare, åklagare, tolk, handläggare, poliser och fan och hans moster).

Sänk farten - spara liv och pengar, både dina egna såväl som andras.
av macattac
GBG - Täby, snittfart 89kmh, pilot assist hela vägen, toppfart 124kmh, I övrigt exakt enligt hastighetsbegränsning . E20/E18.
Bild

Fullastad. 2 vuxna, 2 barn. 18" sommarsulor. 2.8 bar tryck i däcken (om någon nu bryr sig) :)

Senast redigerad av 1 macattac, redigerad totalt 0 gånger.
av macattac
AndS skrev:Det där blev jag imponerad av att klara av att snitta 0,45 på så lång sträcka.
ja det var bra; de första 10 milen låg jag i 80 (80-90 sträckor) då var den nere på 4.2....så har man tålamod att köra långt i 70-80 kommer den säkert ner till 4.0 eller lägre....men så bra tålamod har jag inte.

Detta var med 2 vuxna, två barn och fullt bagage skall tilläggas.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Ökad komfort med 17”

Har dessa 17” på vinterdäcken o[…]

Det finns också statistik som visar att whip[…]

Var köpa stödbatteri?

Jag är hyfsat säker på att du klar[…]

Anslutningar motorblock B21