Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Snart är era problem ur världen.. I hybrider och elbilar blir s/s lite överflödigt. ;)
Användarvisningsbild
av Spid3r
Intressanta funderingar ni...men håller med att det är nog vettigt att ha den på när det är lämpligt ändå, skulle vilja ha den lite smartare bara, att hålla på (och bara att komma ihåg) att stänga av och på etc och leta sig i menyerna är ingen bra lösning. Men det är klart alla de här funktionerna blir ju smartare och mer automatiska, det kommer säkert snart funktioner som ser att det är köbildning eller rödljus och bestämma avstängning av motor efter rådande situationen (men vi är inte där än :) )
av andersuw
Lövet skrev:Funkar det inte längre att stanna med ratten lite snett? Min V60 stannade aldrig motorn om man gjorde det, räckte med ett kvarts rattvarv ungefär.
Enligt manualen funkar det fortfarande på de nya bilarna. Gissningsvis går det också fortfarande bra att ruska lite på ratten om man vill ha igång motorn sedan den autostoppat.
Jag är också en av dom som verkligen inte tycker om s/s, ändrar varje gång till det individuella körläget för att slippa det. Borde ha varit ett val man fick göra när man beställde bilen, som med miljöklassningen. Hade gärna betalat några kroner mer i skatt för att slippa det. Får väl hoppas på någon lösning framöver, gärna något sånt här som finns till VAG http://www.eftermontera.se/audi/310-start-stop.html
Användarvisningsbild
av Sleeper
Då är lösningen till BMW mycket bättre, skulle gärna se att någon utvecklar en sådan till Volvo. Den bygger på samma princip via OBD men den möjliggör omkodning av enormt mycket av bilens funktionalitet och avancerad diagnos. Allt tillgängligt via wifi mellan OBD-adaptern och en app i telefonen. Jag skräddarsydde min förra BMW att fungera EXAKT som jag ville ha den med hjälp av denna utmärkta lösning.

http://www.mycarly.com/product/bmw-app/
Användarvisningsbild
av Perra83
andersuw skrev:
Perra83 skrev:Ser ingen anledning i att biljävlen stannar när jag stannar utanför uppfarten och lägger i backväxeln för att backa in. Det är kraftigt irriterande.
Min startar igen när jag lägger i backen. Gör inte din det? ;-) Det vore förstås käckt om bilen kunde förutse hur länge ett stopp kommer att vara för att därigenom undvika dem som inte lönar sig (d.v.s. de som är kortare än ca 10 sekunder). Men eftersom det inte är möjligt (än) får man nöja sig med en funktion som lönar sig i genomsnitt, vilket ju är bättre än ingenting.
Jag tror att motorn startar när jag lägger i backen eller om den gör det först när jag släpper bromsen. Oavsett ser jag ingen vinning i det.
Jag bor i en liten stad och under längsta rödljusstoppet hinner jag inte ens läsa ett meddelande i mobilen.
Någon skillnad blir det kanske om 90 av 100 motorer stannar vid ett rödljus.
Är rätt säker på att motorn startar så fort backen läggs i på min och det skulle förvåna mig om det inte vore samma på din. Sedan är jag också rätt säker på att bilen inte autostoppar på nytt sedan backväxeln väl varit i även om man sedan behöver hålla på och trixa en stund fram och tillbaka, t.ex. vid fickparkering. Det förutsätter att hastigheten under trixandet inte överstiger 10 km/h men det gör den ju sällan vid sådana manövrar. I många fall autostoppar bilen inte heller innan backen läggs i första gången därför att framhjulen då är tillräckligt vridna åt ena eller andra hållet för att förhindra autostopp.

Men jag kan förstå att det finns platser, inte minst i Sverige, där stoppen ytterst sällan blir så långa att S/S lönar sig även statistiskt. Det krävs trots allt ett stopp på minst 10 sekunder eller så för att det skall löna sig att autostoppa motorn. Annars går man back rent bränsleekonomiskt. Den elenergi som startmotorn förbrukar vid autostarten måste återvinnas och om stoppet är alltför kort kostar det mer soppa än det smakar att autostoppa motorn. I en framtid kommer vi säkert att ha möjlighet till automatisk mjukvaruuppdatering som gör det möjligt att permanent stänga av S/S om man har "rätt" bostadsadress. ;-)
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]

Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på […]