Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Linqid skrev:Förutom att det är en helt annan ljudkuliss, tyvärr till det sämre, så tycker jag att nya T5 är mer alert och på hugget än den gamla 5-cylindriga. Förstå mig rätt nu, jag tycker gamla T5 är en härlig motor med en trevlig karaktär och jag hade gärna sett att det suttit en sådan i min bil snarare än en 4-cyl T4, men upplevelsen är ändock olika mot den nya..
OK. Det kan ju vara så att man på ett eller annat sätt lyckats minska "turbolagen" på den nya T5an trots att det fortfarande bara är enkelturbo, i motsats till VEA D4 och D5 som båda har sekventiell dubbelturbo för snabb reaktion på lågvarv kombinerat med bra "flås" på högre varv.
Linqid skrev:Växellådan bidrar säkerligen väldigt mycket till skillnaden i upplevelse mellan 2002 och 2017. 5-stegad låda från 90-talet jmf med en modern 8-stegad.
Ja den 8-stegade lådan, som ju är vad jag har till min D4, är ju trevlig på alla sätt och vis. Dock har jag varit rätt nöjd även med den gamla 5-stegade i min V70 T5 -02.
Linqid skrev:Jag vidhåller alltså att jag inte tycker man kan bilda sig en bra uppfattning av nya T5 genom att ha kört en T5:a från 2002.
Visst. Det är förstås aldrig fel att provköra.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ja för att jämföra MY17 T5 med MY02 T5 är som att jämföra MY17 D5 med MY02 D5, dvs som natt och dag. Tyvärr tror jag att det finns väldigt få återförsäljare som har en XC90 T5 awd att provköra. Men att köra motorn i en annan modell ger iallafall en känsla för hur drivlinan känns.
av andersuw
Självfallet är inte T5 -02 och T5 -17 som natt och dag. Ungefär samma toppeffekt och toppmoment. Lite bättre bottendrag på den nya. Huvudsakliga skillnaden är förbrukningen. Sedan är det förstås olika automatlådor (jag är välbekant med båda) men ingen av lådorna är ju specifik för just T5.

D5 -02 kontra D5 -17 är ju en lite annan sak eftersom effekt och moment i det fallet ökat ganska ordentligt: från 163/340 till 235/480.

Någon som vet var man kan köpa denn[…]

Ni behöver heller inte lösa ett problem […]

Vanlig service kan hjälpa (olja, filter m.m).[…]

V70 T5 -05 DSTC/ABS fel

Okej här kommer en uppdatering. Fick tummen u[…]