Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av least
Freelance skrev:Ansluter mig till gruppen av missnöjda ägare.
Har haft bilen V90 D4 AWD i en månad nu och stör mig på alla dessa små fel nämnda i tråden.

Backkameran – skulle vilja träffa den designern som kom på placeringen. Den är oanvändbar 1 dag efter tvätt. Behöver putsa den varje dag … På VW så är den automatisk infällbar men Volvo ville spara pengar …
HUD – behöver justera om positionen väldigt ofta, ibland kommer den ihåg den med ofta så nollställs justeringen utan anledning.
VOC – vilket skämt . Appen funkar när den vill. Fjärrstart funkar ibland men appen visar att det var misslyckat. Parkeringsklimat funkar inte pga dålig batteri.
Batteriet – det finns redan så mycket I tråden om detta, kan bara instämma med alla … Bryr mig inte om det är bug eller underdimension när man inte kan komma in i bilen efter urladdning …
Har egen garage och igår lämnade jag nyckeln i bilen. Bilen låser sig själv av okänd anledning och det gick inte att öppna dörrarna. VOC funkade inte heller denna gången. Tur att jag var hemma så jag kunde hämta reservnyckeln och öppna. Varför låser sig bilen med nyckeln i???
Liten bränsletank med hög förbrukning vid stadskörning, snittar över 10L hela tiden …

Vidare så har säljarna på Bilia varit så arroganta att jag kommer aldrig mer att köpa en bil av de. Vi har alla upplevt både lågkonjunktur och bra tider som nu men sådan behandling har jag aldrig fått som kund. Volvo får verkligen jobba med kvalitén och sina återförsäljare då nuvarande nivå motsvarar Dacia och inte en bil för ~500.000
Detta låter allt annat än bra. Om säljarna är kassa, vad säger deras chef om detta? Då Bilia är en stor organisation, så bör de vara intresserade av att höra hur dåligt just denna anläggningen hanterar sina kunder. Vilken Bilia-anläggning är det som du köpt bilen hos?
av kmi
Kan bare tillægge at jeg har været hos Bilia Jägersro i Malmö 3 gange uden så meget som at blive kontaktet af en sælger. Det virker somom at det bare är företags biler man orker med, da privat kunder är jobbiga!

Derimod har Bilia et rigtigt fint værksted i Limhamn med toppen service!
av Jpi
En annan nästan komisk sak jag blev varse är att HUDen inte fungerar särskilt bra tillsammans med polariserande solglasögon, Vrider du huvudet 90 grader syns HUDen perfekt.
Det verkar som att displayen som speglar informationen till rutan är felvriden 90grader?
Vet att Garmin hade samma problem med sina tidiga GPSer för sjöfart.
av dissonans
Jag har hittills inte träffat på ngn HUD som tål polariserande solglasögon. I min tidigare BMW E92 var det bara displayen mellan mätarna som klarade polariserande, displayerna till radio och acc var helt svarta om man inte tiltade huvudet. HUD tappar lite sin mening när man bara kan använda den gråa vinterdagar.
Användarvisningsbild
av thread
Nu har väl alla bilmärken mer eller mindre samma problem. Verkar som att vissa (BMW?) försökt minska problemet med polariserande glasögon men ingen gör det perfekt. Problemet är att det är samma fysiska effekt man utnyttjar i HUD och andra typer av skärmar i en bil som polariserande glas motverkar :)
av perhall
Tyvärr tror jag märken med stor andel tjänstebilar och då särskilt i stora städer där det är mindre personligt och ännu större andel tjänstebilar (har ingen statistik men borde va fler tjänstebilar där) tenderar att vara nonchalanta. Min kollega i Jönköping lämnade in sin BMW för att laga en minimal parkeringsskada. De debiterade 11000 i vagnskadesjälvrisk. Hade inte ens bytt stötfångaren utan gjort minimala ingrepp. Det hade inte funkat på en privatperson (han tänkte säga till men hans fru hade redan hämtat ut den och .... just det, tjänstebil så han brydde sig inte...)
av Freelance
Något jag glömde nämna är ljudet från bromsarna under lag fart. Backar jag ut fran garaget så låter det från bromsskivan.

Känns också som att bilen blir smutsig väldigt snabbt . Jämför med andra bilar på parkeringen så är V90 smutsigast efter kortare tid och då har jag ändå bilen i garaget och kör inte mycket alls.

Det var storstads Bilia som jag beställde bilen ifrån, bortskämda återförsäljare ... Det blir någon annan återförsäljare nästa gång.
Användarvisningsbild
av eperste
Freelance skrev:Något jag glömde nämna är ljudet från bromsarna under lag fart. Backar jag ut fran garaget så låter det från bromsskivan.

Känns också som att bilen blir smutsig väldigt snabbt . Jämför med andra bilar på parkeringen så är V90 smutsigast efter kortare tid och då har jag ändå bilen i garaget och kör inte mycket alls.

Det var storstads Bilia som jag beställde bilen ifrån, bortskämda återförsäljare ... Det blir någon annan återförsäljare nästa gång.
Jag har också samma problem, när jag backar i låg fart så skriker bromsarna, bilen är 6 dagar gammal, har du pratat med volvo om det, intresserad var det kan vara, säljaren sa att jag skulle prova att bromsa hårt
av filippb
eperste skrev:
Freelance skrev:Något jag glömde nämna är ljudet från bromsarna under lag fart. Backar jag ut fran garaget så låter det från bromsskivan.

Jag har också samma problem, när jag backar i låg fart så skriker bromsarna, bilen är 6 dagar gammal, har du pratat med volvo om det, intresserad var det kan vara, säljaren sa att jag skulle prova att bromsa hårt
Har också skrikiga bromsar, främst när man backar i låg fart. Det lät på säljaren som att det är ett känt problem. Verkstadsbesök bokat 2 feb, återstår att se om det hjälper
Användarvisningsbild
av eperste
filippb skrev:
eperste skrev:

Har också skrikiga bromsar, främst när man backar i låg fart. Det lät på säljaren som att det är ett känt problem. Verkstadsbesök bokat 2 feb, återstår att se om det hjälper
Ge feedback på hur det går, jag skall boka tid när dom har släppt lösningen på VOC problemet, då får dom titta på bromsarna ochså
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]