Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är svårt att komma till annan slutsats än att en mer än fyrcylindrig motor skulle lyfta hela 90-serien rejält. För någon bränslebesparing ger ju inte fyran jämfört med konkurrenterna, det är en sak som är klar. XC90 D5 brukar dra på pricken som Q7 272 hk i tester... och den går som en raket jämfört med Volvon.

Visst funkar en fyra. Var på ett mingel i eftermiddags och två hade 520d, en 530d. En del tycker sexa är onödigt, andra inte. Men jag tycker det är svårt att komma ifrån att en sexa ger fördelar även för den som inte är bilintresserad. Den går lugnare, tystare, mjukare, låter bättre, är och låter mer kraftfull, mer premiumkänsla. Min fru är mycket ointresserad av bilar men kommenterade spontant en fyrcylindrig diesel häromdan: Den lät fult. Samma när vi för ett antal månader sen hade en lånebil, BMW X1 20d. Audin med dieselsexa eller Volvon med bensinfyra har hon aldrig kommenterat...
PH
Pratar vi ny bil faller i alla fall nuvarande 5-serie bort. Den kan inte betraktas som ny längre. Jag har i alla fall kört tillräckligt många mil i F10/F11 för att omöjligen kunna få känslan av nybil i dem.

Nya E-klass är fin. Jag skulle definitivt kunna tänka mig den. Jag skulle dock titta på leveranstiden...

S90/V90 finns det en stor möjlighet att jag provar på, förhoppningsvis i CC-utförande. Det som kan ställa till det är den fullständigt idiotiska lösningen med genomlastningsluckan. Den kan mycket väl medföra att det blir någon annan bil -- men jag vet att jag är rätt kräsen när det gäller möjligheten att transportera skidor. I övrigt är den riktigt trevlig, och den är ny. En D5 torde räcka mer än nog för att kunna köra säkert.

Så titta på Volvon. :wink:
Malmstroem skrev:Pratar vi ny bil faller i alla fall nuvarande 5-serie bort. Den kan inte betraktas som ny längre. Jag har i alla fall kört tillräckligt många mil i F10/F11 för att omöjligen kunna få känslan av nybil i dem.

Nya E-klass är fin. Jag skulle definitivt kunna tänka mig den. Jag skulle dock titta på leveranstiden...

S90/V90 finns det en stor möjlighet att jag provar på, förhoppningsvis i CC-utförande. Det som kan ställa till det är den fullständigt idiotiska lösningen med genomlastningsluckan. Den kan mycket väl medföra att det blir någon annan bil -- men jag vet att jag är rätt kräsen när det gäller möjligheten att transportera skidor. I övrigt är den riktigt trevlig, och den är ny. En D5 torde räcka mer än nog för att kunna köra säkert.

Så titta på Volvon. :wink:
Jag är på min andra F11 och tredje femserie. Hade en E61 525d med trelitersdieseln innan dess. Jag har leasingbil via jobbet och behöver byta i höst. Att beställa en tredje F11 kändes bara för tråkigt även om det är en bra bil utan egentliga svaga sidor. Designen utvändigt är fortfarande fräsch men invändigt känns bilen lite gammal. Nästa femma kommer inte förrän nästa år så den kan jag ju inte beställa nu. MB har företaget inget ramavtal med och jag får inte välja den.

Tidigare hade jag aldrig övervägt en Volvo men nya 90-serien är något helt annat. Jag inser att man inte kan ställa D5:an mot en 530d men mot en 520d blir det en pigg bil. Dessutom en hel generation nyare.

Skidor har jag i takboxen då vi bilar till Österrike varje vinter men jag kan hålla med om att Volvos lösning för fällning av baksätet är helt hål i huvudet.
Jag håller med om att BMW F10/F11 är en bra bil. Men den är inte ny längre, och den är inte så bra att jag skulle vilja ha en i tre år till. Nya 5-serien blir däremot ett synnerligen intressant alternativ.

Jag har också skidorna i takboxen på turerna ner till Österrike.

Det är speciellt dagsturerna till Kungsberget, och även till viss del helgturerna till Vemdalen, Lofsdalen etc där det är skönt att bara lägga in skidorna i bilen utan att behöva skruva dit takboxen. Jag störs tillräckligt mycket av vindbruset för att vara rätt snabb på att plocka bort takboxen -- och då har jag ändå en Packline FX SUV 2.0, som sägs vara rätt strömlinjeformad. Det gör att de kortare turerna ofta görs utan takbox.

Bara att åka upp och åka längdskidor i Uppland över dagen blir svårt att göra med familjen i nya V90. Så liten är luckan i V90...

Det som stör mest är att det fungerar utmärkt i vår XC70. Det fungerar något sämre i A6 Allroad, men det är fortfarande enkelt att få in skidorna i den stora genomlastningsluckan. I BMW 5-serie sedan vi hade tidigare så gick det med lite arbete att få in skidorna. V90 har ännu mindre skidlucka så den kommer bara att fungera när jag är ensam i bilen. Riktigt, riktigt dåligt...

Storleken på genomlastningsluckan var faktiskt en av orsakerna att senaste bilen blev en Audi.
valln skrev:Blir inte en sexa framtung, hur löser Merca och BMW det?
BMW brukar ha nära 50/50 viktfördelning mellan axlarna. Vikten hamnar längre bak med en rak sexa än en tvärställd motor och kardan och diff gör väl sitt för att flytta vikt bakåt.

När man jämför BMW:s 8:or så är dessa tyngre än 6:orna vilket kan ge ett framtungt beteende. En del väljer hellre en 535i än en 550i på grund av detta. Det valet är mest aktuellt i USA. Det är få som beställer dessa bilar i Sverige.
Tycker diskussionen om 4-cyl eller fler är av akademisk karaktär. Har kört ca 30 mil i vardera S90 D5 och V90 D4 nu och motorn fungerar fantastiskt fint. För Svensk trafik och våra förhållanden saknas det inte kraft eller ork, den går vibrationsfritt och riktigt tyst. Antal gånger man hör motorn är få. Visst, den lyfter inte känslan som en skönsjungande motor kan göra men det gör inte heller de gamla 5-cyl och många fler-cyl råmar alldeles för mycket i onödan.

Sedan skulle jag vilja säga att de går snålt, riktigt snålt. Enligt färddatorn har förbrukningen hamnat på 5,4l/100km för V90 D4 FWD och 5,7l/100km för S90 D5 AWD under mina provturer. Har inte kört snålt utan snarare lite fortare och mer aktivt än normalt. Kan jämföras med XC60 D4 AWD som tar ca 7,5 och Golf TDI 105 4motion som ligger runt 6.0 på samma typ av körning, typ "blandad landsvägskörning". Brorsans Passat TDI 4motion landar på ca 6,5.

Jag tycker vägljudet och baksätets fällning är större plumpar i protokollet. Även den ibland lite syntetiska styrkänslan när man inte har drive-mode settings som saknades på V90n.
bjornw skrev:Tycker diskussionen om 4-cyl eller fler är av akademisk karaktär. Har kört ca 30 mil i vardera S90 D5 och V90 D4 nu och motorn fungerar fantastiskt fint.
Allt är ju relativt, om jag någon gång i livet skulle slanta upp 3/4-dels mille :-O) , vilket en fullmatad bil i denna klass kan gå loss på, då vill ju jag ha mycket pulver under huven, annars är det ju helt ointressant att betala sådan summor för en bil, då kan man ju lika gärna köpa en enklare bil, eller en nödtorfitg utrustad D3-D4 för under hälften av det priset.

Om man nu är benägen att kasta in en mindre förmögenhet för en premiumbil så vill man nog att det ska märkas under huven också. Tex en BMW 550 xd som får asfalten att skrynkla ihop sig när man startar av allt vrid.

För medelsvensson som bara vill ha en tjänstebil som kvalar in i 7,5 basbelopp är väl 4 cylindrar helt ok.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]