Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
En återkallning för airbags är ju inte direkt något ovanligt... Låter som nån gör en höna av en fjäder.
av Amli
Håller med om att det är mycket uppståndelse för ganska lite. Att tillverkare återkallar bilar är inget ovanligt och sker ideligen.

Tror nog att det blir lite extra när det gäller nya XC90 här i Sverige då det är en sådan omtalad bil.
Användarvisningsbild
av bjornw
fredrikwt skrev: Jag har ingen exakt insyn i det hela utan vet folk via yrkesnätverk. Eftersom jag köpte en Cayenne kom vi in och prata om biltypen och jag fick den informationen, frågade inte mer... Men nu som synes i media kom en återkallning...
Vore nog bra att kunna underbygga ett sådant påstående mer om det ska vara trovärdigt. Det vi vet är att hybriden är försenad pga tekniska utmaningar, behöver inte alls vara kvalitetsproblem hos de modeller som levereras som ligger bakom dina kollegors info.

Att man nu upptäcker att en krockgardin inte expanderar korrekt på tredje raden pga en detalj i en panel kan bero på massor av saker, tex att något krockprov gjorts om och visat på ny info. Ett krockprov som de flesta andra tillverkare troligen aldrig skulle övervägt att göra.
av Paulo77
bjornw: var har du läst att t8 är försenad pga tekniska utmaningar? Det jag hört hela tiden är att t8 skall börja produceras förrän in på hösten men att det är planerar så sedan länge?

En annan fråga. Är det någon som har färska siffror på försäljning? Sista siffran jag har är ca 40000 sålda bilar varav ca 1/3 till USA. Då Volvo själva räknade med 50000 st sålda för hela året är ju detta en succé. Vill dock veta om försäljningen börjar mattas av eller om försäljningen fortsätter spikrakt uppåt? Vilket ju skulle vara en väldigt trevlig nyhet . Dock undrar jag samtidigt hur de tänker tackla problemet med överfulla orderböcker? Kommer de hinna ikapp produktionen nån gång (givet att succén fortsätter) eller kommer vi få räkna med väntetider på ca 6-8 månader?

Hur som. Väntar med spänning på fler tester med T8 å snart även vintertester på alla motormodeller!
Användarvisningsbild
av bjornw
Baserar det på dels att säljaren påstår det och dels att man skjutit fram leveranserna av den eftersom man inte är helt klar med "finslipningen". Planen från början var att den skulle vara klar till lanseringen tillsammans med D5 och T6, enligt vad som skrivits i diverse tidningar.

Sist jag hörde en sälj-siffra var det drygt 45000 st (typ i juni) och man planerar att hyra ut XC60 till de som beställer XC90 i väntan på leverans. Lite oklart vad hyran blir men det jag hörde var inte billigt, ca 10 kkr per mån. Det är helt klart en säljsuccé och en grymt fin bil.
av lindo
bjornw skrev:Baserar det på dels att säljaren påstår det och dels att man skjutit fram leveranserna av den eftersom man inte är helt klar med "finslipningen". Planen från början var att den skulle vara klar till lanseringen tillsammans med D5 och T6, enligt vad som skrivits i diverse tidningar.

Sist jag hörde en sälj-siffra var det drygt 45000 st (typ i juni) och man planerar att hyra ut XC60 till de som beställer XC90 i väntan på leverans. Lite oklart vad hyran blir men det jag hörde var inte billigt, ca 10 kkr per mån. Det är helt klart en säljsuccé och en grymt fin bil.
Senaste siffran är:
* More than 52,000 orders for the new Volvo XC90

Inte så dåligt :D
S 60 T5

Har stött på en hel del SPA-bilar med y[…]

Fel efter byte VVT

Aha, trodde den skulle vara med och låsa mot[…]

Körde en SAAB 9 3 på akylatbensin i c[…]

Vilken mjukvara har ni?

Det är ju inte alla som släpps OTA, […]