Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DejanXC60
#1286413
Information som jag fått ifrån Bil Månsson i Eslöv

Intellisafe surround måste man ha för att man ska kunna uppgradera bilen Intellisafe Support Upgrade .

Det som ingår i Intellisafe Support Upgrade är:
Run-off road Mitigation
BLIS™ med Steer Assist och Cross Traffic Alert1
Oncoming Lane Mitigation
Oncoming Mitigation by Braking
av least
#1286415
Intellisafe Surround är inget krav, men optionskod 603 är ett krav för att få "BLIS™ med Steer Assist och Cross Traffic Alert".
Optionskod 603 är BLIS så det är rimligt.

Paketet går att installera utan BLIS men då lär man bli utan "BLIS™ med Steer Assist och Cross Traffic Alert".

Det står https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 14185/2018
av Xanthopteryx
#1286417
least skrev:
Xanthopteryx skrev:Det bakomliggande påverkar självklart säkerheten. åter igen, man använder inte gärna helt obeprövad hårdvara (såsom man gör i mobiltelefoner som bara beräknas hålla i två år) och när du installerar din telefon så tar den ner, installerar, hoppas på att det gick bra.
Du verkar inte förstå, man gör inte "verkliga livet"-tester på bil-mjukvara.
Man använder automatiserad testning, och klarar mjukvaran dessa så är den godkänd.

Buggar finns och kommer att finnas.
Men så oändligt komplext är det inte att ta in sensordata från radar och andra enheter, och applicera detta data i en algoritm för att avgöra om bilen i andra filen är på väg mot den egna bilen.

Jag tror att många lever i en uppfattning om att mjukvaruprojekt är komplexa och svårbegripliga.
Detta är inte fallet, man utvecklar mjukvaran till bilens funktioner i en ideal situation där alla delsystem fungerar korrekt.
Eventuella fel låter man bilens felhantering ta hand om.
Faller radarenheten bort, så fångar bilen upp detta och stänger av de säkerhetsystem som är beroende av denna.

Bilar har ingen hög grad av redundans, utöver bromssystem.
Visst gör man verkliga tester, för att säkerställa att datorerna hanterat saker rätt.
Det är därför det finns testanläggningar, för såväl krock som andra tester. Man testar även med riktiga människor i simulatorer och i riktiga bilar. Sedan kan inga tester fånga upp alla situationer såklart, men där bidrar sedan efteranalyser av verkliga händelser för att utröna vad som hänt och vad man kunde gjort för att försöka förbättra utgången. Det är ett synerligen komplext system och svårt att testa fullständigt. Man jobbar även på at ta fram radarsimuleringsutrustning som skall placeras framför bilens radarenhet för att simulera olika fall för att se hur bra radarn är i verkligheten och därmed även kunna jämföra exempelvis olika bilars radarer.
Och algoritmen i sig är inte lätt heller att få till. Hur mycket tillåts det avvika från vad man ser och vad man känner med exempelvis radar? På vilket sätt måste det avvika för att anses vara falsk information eller icke tillförlitlig information?
Hur avgör man om radarn fungerar eller inte fungerar? Det är inte så jäkla självklart faktiskt och det finns verkliga fall där radarn blivit blind och inte själv vetat om det, bland annat genom att en snökon täckt för vilket gjort att radarn inte varit medveten om omgivningen. Detta blir även en stor nöt att knäcka för framtida självkörande bilar: Hur säkerställer man att sensorerna verkligen känner av korrekt?
Då jag haft problem med värmeslingorna i bilens ruta (nu bytt till ny ruta) blev detta mycket tydligt att det tar ett tag för systemet att verifiera att saker inte stämmer. Den klagar inte direkt på att kameran (radarn lär ju inte ha något problem där av lite frost på rutan) utan det tar en liten stunds åkande innan den säger att funktionen inte är okej.

Nästa fråga som också är lite intressant i sammanhanget, apropå radar och kamera: Vill man ha förhandsbearbetningen i enheten som härbärgerar radar och kamera (i dagens Volvo är det samma enhet) eller vill man processa informationen på annan plats? Hur säkerställer man då att den preprocessade informationen är tillförlitlig? Hur säkerställer man att informationen som når andra platser i kedjan är tillförlitlig? Hur samanväger man det med övriga sensorer? En felaktig rattsensor kan innebära att bilen tror att den är på väg åt ett håll men är egentligen på väg åt ett annat. Vilken sensor är viktigast?
Och så vidare.

Där är ett problem med dagens verkstäder också att man litar för mycket på datorerna och för lite på kunskap och kännedom om mekanik. "Det finns ingen felkod så det är inte fel".
Men för att det skall bli en felkod så måste bilen veta om att det är fel! Och en sensor som ger trovärdiga värden (som ändock är fel) kommer inte få datorn att förstå att det är något fel.
av least
#1286420
At bilen inte har feldetektering i realtid vid uppstart är "by design". Man vill ge bilens system tid att gör egenkontroller.
Att du eventuellt är utan viktiga system några minuter, är ett problem, men man har bedömt att detta inte påverkar den faktiska säkerheten.
Bilens plåt är online och skyddar från start så att säga.

Att du säger att man testar bilens datorer är korrekt, men detta gjorde man redan i initialskedet.
Hårdvaran ändras inte för att mjukvaran uppdateras.

Vad gäller att bilen har flera olika sensorer, och hur dessa ska tolkas.
Enkelt förklarat så har man redan gjort denna bedömningen innan bilen ens var ute på vägen under utvecklingsstadiet.
Man vet vilka sensorer som är vitala, och vilka som är "nice to have".

Att en rattsensor härkar ur är illa, men den mekaniska ratten, och dess koppling till hjulen finns där och föraren kan alltid dra ratten åt höger om bilen vill dra åt vänster.
Föraren är alltid ansvarig. Sen har föraren en bromspedal som kan tryckas ner mot golvet, löser de flesta problem.

Det känns som att du anser att en modern Volvo är som en Airbus 320 med drive by wire-teknik, och där datorerna alltid har sista ordet för vart bilen ska ta vägen?
av AndS
#1286423
least skrev: fre 14 dec 2018, 09:38 Hehe, churn i bilsammanhang är något dyrare och mer komplext jämfört med byte av mobiloperatör... :)
Då bör Volvo väl kunna räkna hem pengarna snabbare om det bara behövs några nöjda kunder som man behåller :-)
av least
#1286424
Glöm inte, all form av Intellisafe kan rasa och ge felkoder som skriker åt dig som förare: bilen går fortfarande att styra och stanna vid vägkanten.
av AndS
#1286426
Hade Volvos verkstäder direkt vid servicebokning kunnat se vilka programvaror som finns tillgängliga så hade upplägget kunnat vara mycket mera affärsmässigt och t.o.m. ge ännu mera pengar tillbaka för gjord utveckling, det är det felet som jag reagerar på.
En gissning med nuvarande upplägg blir det bara en försumbar del av bilarna som den installeras på, japp gissar men säg max 20%. Flera letar inte runt efter tillbehör eller programuppdateringar.
Om kunden direkt vid servicebokning får info om att det finns en "speciell" uppdatering med nya funktioner och kan installeras för t.ex. 300:- , det är mera proffsigt.
Och då tror jag, japp gissar igen att minst 80% skulle inkludera den och kanske till och med någon extra som väljer Volvoverkstad.
Kanske t.o.m redan lönsamt om flera väljer Volvoverkstad om man marknadsför det som ingående i service med bra information.
Bilen står färdig uppkopplad och bara trycka inte lite mera megabyte.
men det kommer nog för Volvocars har nog ett öga på det här forumet :-) och vet troligtvis redan vilka problem de har med programvara och dess uppdateringar ute på verkstäderna.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 37

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]