Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag instämmer med föregående talare, det är definitivt mer smak än kostnad!
Trots att jag fått byta både kompressor och åtminstone en bälg blir nästa bil också garanterat med luftfjädring.
Den vanliga fjädringen upplever jag som för svampig vid lite mer aktiv körning och/eller tung last och med tungt släp är det magiskt. Att kunna styva upp bilen när det är krokigt eller fluffigt kunna flyta fram på motorvägen uppskattar jag verkligen.

Med det sagt:
Mitt tips är att ha bilen helförsäkrad, om jag minns rätt pratade teknikern om att ena repararationen hade passerat 30.000:-. Om det är mitt minne som är fel eller serviceteknikern som överdrev spelar kanske mindre roll, men det är inga småpengar om man inte kan skruva själv.
XC90 är med marginal den absolut bästa bilen jag haft, men samtidigt den som med ännu större marginal har behövt repareras.
Notera att en vanlig försäkring täcker inte tekniska haverier utan bara olyckshändelser.
Det måste vara någon form av maskinskadeförsäkring. Tänk också på att det är sällan klokt att försäkra sig mot smällar man kan ta. Då är det bättre att lägga den premien i ett eget konto och så kan man ha pengarna till annat om de inte behövdes.

Jag ska kanske tillägga att på min förra bil, en XC70 2012, fick jag byta bägge bakfjädrarna av konventionell typ. Luftfjädring fanns inte som tillval på den modellen.

Det är fel nånstans i systemet. Du kan […]

Sota ur partikelfilter i Vida

Angående metoden att se när en regene[…]

Finns det möjlighet att ta del av filmen elle[…]

Precis så. De har infört snabbknappar d[…]