Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1617965
Jag instämmer med föregående talare, det är definitivt mer smak än kostnad!
Trots att jag fått byta både kompressor och åtminstone en bälg blir nästa bil också garanterat med luftfjädring.
Den vanliga fjädringen upplever jag som för svampig vid lite mer aktiv körning och/eller tung last och med tungt släp är det magiskt. Att kunna styva upp bilen när det är krokigt eller fluffigt kunna flyta fram på motorvägen uppskattar jag verkligen.

Med det sagt:
Mitt tips är att ha bilen helförsäkrad, om jag minns rätt pratade teknikern om att ena repararationen hade passerat 30.000:-. Om det är mitt minne som är fel eller serviceteknikern som överdrev spelar kanske mindre roll, men det är inga småpengar om man inte kan skruva själv.
XC90 är med marginal den absolut bästa bilen jag haft, men samtidigt den som med ännu större marginal har behövt repareras.
#1617966
Notera att en vanlig försäkring täcker inte tekniska haverier utan bara olyckshändelser.
Det måste vara någon form av maskinskadeförsäkring. Tänk också på att det är sällan klokt att försäkra sig mot smällar man kan ta. Då är det bättre att lägga den premien i ett eget konto och så kan man ha pengarna till annat om de inte behövdes.

Jag ska kanske tillägga att på min förra bil, en XC70 2012, fick jag byta bägge bakfjädrarna av konventionell typ. Luftfjädring fanns inte som tillval på den modellen.
#1617997
Lätt att glömma i den här diskussionen att även bilar utan luftfjädring kan behöva byta både fjädrar och stötdämpare. Det är inte heller lika billigt som på 740:ns tid.

Hej. Jag har en vibration som kommer vad det k&au[…]

Jaså, fungerar det så i de här bi[…]

V70 d3 -16 dör vid kallstart

Har en v70 classic d3 aut 2016 som gått 1730[…]

Volvo 745 1992 b200f problem

Japp tack så mycket för hjälpen le[…]