Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvoraggare skrev:
least skrev: ons 29 jan 2025, 14:45 Att du måste trycka längre i pedalväg låter inte som att det löser sig med att beläggen slits in.
Ett nytt belägg hugger direkt och med bilens vikt på 2 ton så är det mycket rörelseenergi som sliter på beläggen från start.

Att du måste trycka "djupare" tyder på att det finns något som kan komprimeras mellan pedal och ok - det är troligen luft kvar i systemet.
(Och om besiktningsteknikern sa att de är "slut" antar jag att man menar att det biter dåligt när man bromsar.)

Tillbaka till verkstaden och be dem kika på nytt.
Nej besiktningsteknikern sa att bromsverkan är bra. Bara att beläggen är slitna och bör bytas.
Hur kan de vara slitna? Du skrev ju att den var nyss bytta i ditt första inlägg?
Erik Å skrev: ons 29 jan 2025, 15:32
Volvoraggare skrev: ons 29 jan 2025, 15:23 Tack för detta! Testar köra 10 mil sen kollar jag med verkstan
Du bör märka en ganska snabb förbättring om det är spårigheten på skivorna som är boven i dramat ;-)
Belägg och skivor anpassar sig till varandra så att säga :-D

Om du kör i blött väglag kommer du förmodligen att se att slitytorna på skivorna inte blir blanka i sin helhet utan det blir cirklar, omväxlande svarta och blanka, det senare bara där beläggen har bra anliggning.
Ok! Har bara kört ca 300m från verkstaden hittills.

Det är rejält blött ute, men de svarta ringarna försvinner antar jag?
Volvoraggare skrev: ons 29 jan 2025, 16:09 ..men de svarta ringarna försvinner antar jag?
Precis, när allt är inkört :-)
apersson850 skrev:
least skrev:Hur kan de vara slitna? Du skrev ju att den var nyss bytta i ditt första inlägg?
Såvitt jag förstått fick han reda på att de var slitna och därför bytte han.
Exakt

Nu har jag kört ca 50km och märker inte någon större skillnad. Pumpar jag bromspedalen när bilen blir stillastående blir den stummare men aldrig helt stum. Är kvar kanske 2cm rörlighet liksom.
Felsökning av vattenpump

Kan vara vattenpumpen som låter....... f&o[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Hei, hentet ny bil- for meg i går. Vil gjer[…]

Är fästet helt och sitter som det ska?