Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mrpandy
Hej!
Du kan ju prova att stänga av värmen genom att öppna klimatvyn i center centerdisplayen genom att trycka på temperaturknappen längst ner i mitten av centerdisplayen.
Tryck på ... så hittar du det med värmen längst ner. Har provat lite i vår och det kan ge upp till 10 km längre räckvidd på el om man bara använder ratt och stolsvärmen.
av Mamel
Mrpandy skrev: tor 14 nov 2024, 14:04 Hej!
Du kan ju prova att stänga av värmen genom att öppna klimatvyn i center centerdisplayen genom att trycka på temperaturknappen längst ner i mitten av centerdisplayen.
Tryck på ... så hittar du det med värmen längst ner. Har provat lite i vår och det kan ge upp till 10 km längre räckvidd på el om man bara använder ratt och stolsvärmen.
Se där, det fanns ett sätt ändå Tack!
av 246
Mamel skrev: tor 14 nov 2024, 09:43
246 skrev: ons 13 nov 2024, 23:06 Pillade med det där härom dagen och visst blåser det på för fullt vid "LO"
Vill minnas att jag valde att avaktivera automatiken genom att trycka på symbolerna för var luften ska ta vägen, klickade i alla och sänkte till minsta fläkt, ett tag senare satte jag fläkten på "off" Körde 20-30 minuter utan imma märkligt nog.
Sen vet jag dock inte om det är rätt väg att gå, men annars är väl 17 grader okej?!
Om man sätter sig i en kall bil borde ju systemet hålla sig lugnt om man sätter det på "Lo". Varför ska det idiotblåsa förstår man inte.

17 grader tycker jag inte är OK om man bara ska åka fem minuter för att handla. Drar massor av el för att värma upp kupén från säg fem grader till 17 grader.
Ok, jag visste inte det gällde endast 5 min. Som svar på din fråga så går det att stänga av allt genom att trycka på "off" vid fläktsymbolen.
Återkom gärna med ett test med strömåtgång vid off vs 17 grader, skulle va intressant att veta
Användarvisningsbild
av Funk
apersson850 skrev: tor 14 nov 2024, 09:11
lennarte skrev: Värmen får du gratis från motorn.
Frågan måste rimligtvis gälla för elmotordrift. Annars är det en icke-fråga, som du skriver.
Inte en i en elbil är det någon direkt fråga heller, då värmen till kupen drar väldigt lite i förhållande till drivning och tempererering av batterier etc.

/Thomas
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu har jag ingen bil som drivs med elmotor, men av det jag har läst finns det andra uppfattningar om hur stor del av förbrukningen värmen står för. Jag vet dock inte hur stor värmeeffekt eldrivna bilar har installerat för kupéuppvärmning? Vet man det är det ju inte svårt att räkna ut ökningen. Första milen brukar värmen gå för fullt när det är minusgrader ute.

Om vi, för att göra matematiken huvudräkningsvänlig, antar att vi har 6 kW värmeeffekt tillgänglig (i min husvagn kan jag komma upp i 9 kW - det är det närmsta jag själv äger när det gäller att värma upp ett fordon som inte har förbränningsmotor) och att vi kör första milen med i genomsnitt 60 km/h samt att bilen gör av med 2 kWh/mil för att flytta på sig, då ökar förbrukningen med 50% på grund av uppvärmningen. 6 kW i en sjättedels timme ger 1 kWh extra för värmen. Finns det bara 3 kW värme att tillgå ökar förbrukningen med 25% och så vidare.
av Mamel
Funk skrev: fre 15 nov 2024, 08:47
apersson850 skrev: tor 14 nov 2024, 09:11
lennarte skrev: Värmen får du gratis från motorn.
Frågan måste rimligtvis gälla för elmotordrift. Annars är det en icke-fråga, som du skriver.
Inte en i en elbil är det någon direkt fråga heller, då värmen till kupen drar väldigt lite i förhållande till drivning och tempererering av batterier etc.

/Thomas
Man skulle ju spontant tycka att det var så, men av det jag försökt läsa mig till verkar det dra mer än man tror. Jag ska se om jag kan göra något ovetenskapligt test och återkomma med en uppfattning.
Användarvisningsbild
av Funk
Mamel skrev:
Funk skrev: fre 15 nov 2024, 08:47
apersson850 skrev: tor 14 nov 2024, 09:11 Frågan måste rimligtvis gälla för elmotordrift. Annars är det en icke-fråga, som du skriver.

/Thomas
Man skulle ju spontant tycka att det var så, men av det jag försökt läsa mig till verkar det dra mer än man tror. Jag ska se om jag kan göra något ovetenskapligt test och återkomma med en uppfattning.
Efter tre år i elbil så kan jag med rätt stor säkerhet säga att värme (inkl stolar och ratt) är mindre än värmepumpens förbrukning för att värma batterierna för driften efter kall start. Bäst range och minst förbrukning totalt sett har jag fått genom att förklimatisera med bilen ansluten till nätet.

Men nu är ju detta lite off-topic.

/Thomas
av perhall
Sätter jag på klimatanläggningen med värme typ 20 grader från att ha haft den avstängd vintertid sjunker räckvidden med fullt batteri direkt från 320 till 260 km (vi pratar nu om -10 grader). Värmestolen och låg fläkt utan AC, och 17 grader, 300 km
Användarvisningsbild
av Funk
apersson850 skrev:Dessutom är det inte speciellt överraskande att det tar mindre på batteriet att värma bilen från elnätet heller.
Citerar mig själv ur texten du missade lite av : minst förbrukning totalt sett

/Thomas
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]