Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1593232
Xanthopteryx skrev:Batteri, där släpar man alltså på ett halv ton (minst) batterier som nästan aldrig används, som är i princip omöjligt att återbruka
Det här hör man ofta från vissa kretsar men Mercedes exempelvis säger sig kunna återvinna 96% av batteriet. Varför skulle de ljuga och den riktiga siffran är 0%? https://feber.se/bil/mercedes-oppnar-eg ... ng/473169/

Sen har du säkert rätt i att batteriet väger 500kg men viktskillnaden mot en ICE blir inte 500kg eftersom du tar bort den tunga ICE-motorn, växellådan, tanken, mm. Tittar man exempelvis på Audi Q8 och Q8 Etron (som är samma bil under skalet) väger elbilen 2.565kg mot dieselbilen 2235kg och då gissar jag att den senare är otankad i specen. Så riktig viktskillnad är kanske 200kg. Knappast avgörande?

Xanthopteryx skrev:Du klarar alltså 95% av alla dina körningar på detta batteri men sedan kommer räckviddsförlängaren in under kvarvarande 5%.
Nej, detta är ingen hybrid ty åter igen - denna lilla specialmotor kommer att gå på konstant varvtal för att mata en generator och detta gör att motorn kommer att ha en mycket hög verkningsgrad.
Den drivlinan (förutom laddmöjligheten) finns i nya Nissan X-trail. I princip samma teknik som ett diesellok, en ICE som går på konstant varv för att ladda ett litet batteri och bilen rör sig framåt via elmotorn. Tyvärr är effektiviteten inte mycket högre än en ren bensinbil, i test visar det sig att bilen drar runt 0,75lit/mil https://msverige.se/allt-om-bilen/motor ... l-e-4orce/ Så då är det upp till plug-in delen att göra det stora jobbet. https://www.m3.se/article/1837481/nissa ... e-suv.html
Xanthopteryx skrev:Att hålla på med att bygga kvadratkilometer med laddstationer som merparten av året står outnyttjade är inte heller särdeles smart, vare sig ekonomiskt som miljömässigt.
Var finns dessa "kvadratkilometer" av laddstationer som står tomma? Och vilken miljöpåverkan har en laddstation tänker du som inte används? (De används också definitivt, annars byggs de inte. Men en tisdag i november kan det se rätt tomt ut)

Volvo har definitivt sina utmaningar framöver men inte kommer de av att de avstår de 10-15% av försäljningen som varit diesel. Den stora utmaningen ligger i att man framstår helt handfallen inför de förändringar som kommer nu när mjukvara blivit en mycket större del av bilupplevelsen. EX90 borde rullat på vägarna för två år sedan men den är fortfarande en buggfest och osäljbar. DET är en stor utmaning. Man får inte ut bilar med ny teknik på marknaden alls.
av Xanthopteryx
#1593243
Återbruka sade jag. Inte återvinna.
När ditt batteri har 70% kapacitet kvar så kommer du nog inte behålla bilen eller batteriet. Och pajjar några celler så är resten oanvändbart.
Extremt slöseri. Eller hur?

Viktmässigt:
Batteribilen har batteri som vger minst ett halvt ton, motorer samt växellåda (ja, alla batteribilar har växellåda med Minst en växel).
Det är mest sannolikt också mer köldmedia i mot förbränningsbilen.
Hur du än ser på saken så skiljer det flera hundra kilo, helt i onödan.
Tar du nu en bil med räckviddsförlängare i stället så kan du ha mindre batteri plus att du saprar vikt på att en stor motor blir en väldigt liten med högeffektiv och transmissionen utgår också delvis då förbränningsmotorn inte längre skall röra på bilen.
Du kommer därmed att köra nästan samtliga av dina resor på batteriet duhar i och sedan går motorn in för den lilla extra delen du sällan kör, som sommarsemestern.
Här innebär det då att ett batteri som i dag används i en bil i stället kan användas uppdelat i mindre delar och då räcka till 5-8 bilar i stället. Smart va?

Är det totalvikt eller tjänstevikt du talar om?
Helt olika saker.
I tjänstevikten ingår full tank.

Överallt.
En laddstation kostar enorma summor pengar och resurser att bygga. Stora ytor går åt som skall markberedas och sedan asfalteras (med fossil olja märk väl...). Det är fullt med kopparkablar på stationen och i trafos på stationen och sedan skall det grävas och markberedas för matning som i sin tur kräver ännu fer kopparkablar och trafos. Därtill förluster i laddningen som ökar med högt uttag av effekt, alltså från eltillverkningen till mottagarbilen.
I USA har man tittat på hur läget såg ut 2022 och då nyttjades snabbladdare till mindre än 14 kWh, per dygn!
En laddplats användes i snitt till mindre än 0,7 laddningar. Per dygn!
Det är skitdålig nyttjandegrad på snabbladdare.

Exempel: Just NU finns det 12 av 16 lediga platser på Teslas station utanför Västerås.

Det måste finnas ett extremt(!) överutbud för att det inte skall bli totalkaos under storhelger och reseperioder.
Detta innebär att majoritetan av alla laddstationer står tomma nästan hela dygnet. Och det är... många.... och som sagt var, kräver
Gissa varför lönsamheten är skitdålig?
Sedan kommer nästa våg då alla laddstationer måste uppgraderas. Är nog inte allt för många år kvar, och detta gäller såklart även Tesla.
Plus underhållet som är extra knepigt i kallt klimat med snö och halka. Någon måste ju snöröja och halkbekämpa alla dessa platser...


IonityTeslaInnlandsportenNorge.jpg
IonityTeslaInnlandsportenNorge.jpg (53.05 KiB) Visad 2384 gånger
Resurseffektivt?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1593297
Nu är det ju inte så att det är överfullt på alla diesel- och bensinstationer hela tiden heller. Man dimensionerar efter någon Poissonfördelning.

Under förutsättning att batteriet fungerar alls skulle man kunna återanvända (inte återvinna) traktionsbatterier som bara har 70% kapacitet som buffertar till solpaneler i hus i stället. Elpaneler på tak utan buffertlagring är vansinne ur flera synvinklar, men kompletterade med en batteribank blir de mycket vettigare.
av Lövet
#1593308
Xanthopteryx skrev:Här innebär det då att ett batteri som i dag används i en bil i stället kan användas uppdelat i mindre delar och då räcka till 5-8 bilar i stället. Smart va?
Nej det är inte smart att bygga en extra drivlina som används högst ett par gånger per år. Bättre stanna och snabbladda de gångerna. (Om vi pratar energieffektivitet och resursutnyttjande. Naturligtvis är det bekvämare att bara åka vidare)
Xanthopteryx skrev:När ditt batteri har 70% kapacitet kvar så kommer du nog inte behålla bilen eller batteriet. Och pajjar några celler så är resten oanvändbart.
Nej man plockar isär batterierna och använder de friska cellerna och återvinner råmaterialet från de kasserade. Utbytessystem för batterier finns redan. Att bytta batteri exempelvis på en Tesla S kostar runt 70k. Dvs som att byta en växellåda i en bensinbil och det är lika ovanligt. Det INTE vanligt att byta högvoltsbatterier bara för att man kan läsa det på internet.
Xanthopteryx skrev:Plus underhållet som är extra knepigt i kallt klimat med snö och halka. Någon måste ju snöröja och halkbekämpa alla dessa platser...
Kom igen nu. Skulle halkbekämpning eller markutnyttjande vara ett elbilsproblem, har du sett en ICA-maxi parkering hur stor den är? Och den är tom halva dygnet också ;)

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]

Försökte mig på en bromsservice (t[…]

Hej Vad krävs för att montera 2005 face[…]

Inte en chans. Ända gången det ä[…]