Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
timebandit skrev:Hej,

Drive mode hjulet på min V90 tidig 21 kärvar. Går trögt eller inte alls att rulla nedåt. Uppåt brukar fungera ok men kärvar liite också.

Någon som har koll om detta är ett vanligt fel och vad man kan prova att göra?
Är knappen enkel att ta loss och kontrollera visuellt?

Tack.

Skickat från min CPH2581 via Tapatalk

IMG20240814152615.jpg
Var glad att du har ett drive mode hjul. Googlebilarna sparades 50:- på att utesluta det. Jag måste gå ini menyn. Körsäkert noll.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag skiftar titt och tätt. Behöver ett annat läge när husvagnen dras och ännu ett när det ska rangeras, särskilt om det är trångt och underlaget besvärligt.
av timebandit
Jag använder drive mode hjulet vid en del omkörningar så det är en bra funktion som inte gör att man behöver släppa blicken från vägen.
Så ja, är glad att jag har hjulet när dom nyare inte har :)

Blåste ett antal gånger med munnen och hjulet fungerar bra sedan dess utan tecken på att kärva men samtidigt har vädret blivit mycket svalare. Får känslan att det är den höga värmen som fått den att kärva.
Återstår att se nästa gång det blir varmt i bilen.

Skickat från min CPH2581 via Tapatalk

av Xanthopteryx
Jag har satt ett individuellt körläge som är baserat på eko men normalklimat. Detta läge väljer jag alltid vid start.
Vid vissa situationer vid omkörningar så drar jag i dynamic för att få det lilla extra när det är till exempel kurviga bohusländska 70-landsvägar där det äntligen kommer en kort raka bakom bilen som legat i 50 och bromsat i varje kurva, men som nu på rakan minsann kan köra i 90(!).
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har bara haft min XC90 över sommaren och då har jag också konstaterat att ECO-läget ger för dålig luftkonditioneringseffekt. Vilket de också säger att det ska göra, så det är inget konstigt med det. Men för övrigt har jag, de dagar det inte gjort något att AC är klen, har jag provat ibland på väg till jobbet. När jag tittar på vad färddatorn säger kan jag konstatera att jämfört med om vägbanan är torr eller fuktig eller om man råkar komma bakom något luftmotståndsminskande lastbilsskåp förbi vägarbetet på E4:an som jag kör på, så gör ECO-läget varken till eller från. Möjligen från, då det inte går att rulla med nollförbrukning i lite högre hastigheter utan den släpper motorbromsningen och så går det åt diesel för att hålla motorn på tomgång i stället.

Just möjligheten att kvickt få i sportläget är fint på den XC70 vi har kvar. Bara att luta spaken i sidled. Jämförelsevis är körlägeshjulet i XC90 helt värdelöst. Det ska tryckas på och rullas till rätt läge (helst ska man titta på displayen så man hamnar där man ska bland de fem lägena) samtidigt som man håller koll på den trafik som man tänker köra om. Därför är det sällan jag skiftar över till Dynamic i stridens hetta, utan det är mer planerat.

Däremot har jag pillrat in ett individuellt läge där dämpning och fjädringshöjd kommer från Dynamic men övrigt från Comfort. Det läget använder jag när jag drar husvagn.
av Xanthopteryx
Lite av vitsen med ekoläget är att den dels segdrar på växlarna samt också att du kan frihjula.
Detta kräver ju dock att du nyttjar det rätt och anpassar körningen efter det.
Dessutom skall farthålaren vara lite mer tolerant, det vill säga kunna glida lite över och lite under satt hastighet i stället för att bromsa så fort det går över och gasa så fort det går under för att paniskt sikta på satt värde. Jag uppleverl även vår V90 lite sävligare i gasen så att den rundar av gaspedalfladder på ett annat sätt.
Sedan kombinerar jag det med att motorbromsa via växelspaken (automatlåda) så mycket som möjligt. Även det lite tekniksak och kräversom med det mesta av sådant här en aktiv körning med framförhållning och planering.
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]