Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Körbarheten i D4 till vardags är ingen större skillnad mot D5.
Någon som minns DRIVe 109 hk 5 vxl V70 240 Nm? Den hade extremt dålig körbarhet, D3 6 vxl 163 hk 320 (?) Nm gick oerhört mkt bättre i varje läge
Så är det inte här...
av Malmstroem
Ja, i vardagskörning duger D4 gott.

Där jag har problem med den är vid t.ex. landsvägskörning med full last. Där är effekten i mitt tycke så pass låg att omkörningar försvåras. Även motorvägspåfarter med full last är för ansträngt för min smak.

TS får prova. Jag är rätt klar över att jag aldrig kommer att äga en XC90 D4. Jag har funderat på att byta ut vår XC90 D5 mot en XC90 T8 -- men som tidigare sagts så är XC90 inte en bil som är speciellt rolig att köra. Den är stor och rätt bekväm, men knappast rolig att köra. Jag väljer därför att lösa mitt behov av körglädje genom att hämta ut en BMW i4 M50 som komplement till XC90 D5 nu den 2/5.

Det blir intressant att se om en elbil kan vara "rolig". :-)
av RivenFlush
Hej alla,

tack för alla svar - jag har noggrannt läst igenom dem :-) .

Jag har förmånsbil via jobbet och där har vi under fyra år haft två olika XC60 T8 Inscription men pga ändrade förmånsregler blev det en väldig skillnad om vi skulle fortsätta med en hybrid istället för att gå på en helelektrisk. Valet föll då på en XC40 "Ultimate Bright" (motsvarande Inscription) men tyvärr valde vi "single motor". Ångrar det så här i efterhand då jag vant mig vid accelerationen hos T8:an -men det är ju ändå ingen racer...

XC40n kommer vara den som används vid daglig körning men på helger när hela familjen skall ut (vi är fem) och när kompisar nu börjar hänga med vore det bar med sju-sits istället för att som nu kört två bilar. För oss är det storleken på bil och inte svart inredning som får bli det viktiga - panorama, bra ljud, accelaration etc. får ses som lyx. Det verkar dock som att vi skall undvika D4:an, om inte annat för att den skall bli hetare när vi väl säljer den. T8:an har varit trevlig, men jag funderar på vilka extra omkostnader en sådan kan dra med sig om ett par år - kanske är överdrivet?

I alla fall, specen ser nu ut som följande:

- MY 2018
- D5 (eller T6)
- Ljus inredning (därmed går alla R-design bort)
- Panorama (kör nog ändå på det, är så trevligt)
- Parkeringssensorer fram + bak alternativt 360 kamera
- 20+ tum fälgar

Extra plus
- Växelspaksknopp i kristall
- B&W

Undvik
- Luftfjädring
- Ventilerade säten (verkar slitas mer och bli smutsigt snabbt?)

Något annat som är ett måste (har haft fullspecade bilar innan så vet inte helt vad man missar).
Räcker 20 tum fälgar eller "måste" man ha 21?

Om någon orkar skulle jag vara tacksam kring lite åsikter om dessa fem bilar (inte helt enligt ovan wishlist):
Bil 1: https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... /107772751
Bil 2: https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... /102884862
Bil 3: https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... /102884862
Bil 4: https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ ... /106502772
Bil 5: https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107741609
av Malmstroem
TS behov av billösning verkar vara rätt likt mitt eget. Elbil för daglig körning, och en större traditionell bil för de tillfällen när man behöver utrymmet (och kör längre).

Titta på bilen och bestäm dig för vad du tycker ser bäst ut. Jag tycker 20 tum räcker. Därmed har jag 20 tum på sommar, och 18 tum vinter på min XC90 D5 -17. När jag köpte bilen hade möjlighet att uppgradera till 22 tum sommar och 20 tum vinter för 20.000:- men valde att inte göra det. Huvudorsaken var främst att jag inte ville ha breda vinterdäck, men även att jag tycker att 22 tum blir för stötigt, speciellt utan luftfjädring.

Jag valde också en bil utan luftfjädring. Det efter ha sett problemen hos diverse bekanta med något äldre bilar med luftfjädring. Jag förstår också oron för en T8 när den blir äldre. Jag misstänkte att vi nog skulle äga vår XC90 rätt länge, och valde därför en MY17 för att slippa AdBlue, ingen hybrid och ingen luftfjädring. Allt för att få så få problem som möjligt när bilen blir äldre. AdBlue kom på senare MY18, och är inte något jag hade velat ha på min bil. Ja, det ger mindre utsläpp av kväveoxid. Där jag normalt kör med min bil spelar det rätt liten roll. Och det är inte ovanligt att AdBlue strular när den blir äldre, speciellt om du kör där det är kallt.

På sex år och snart 12.000 mil har EGR-ventil och kylare bytts på emissionsgaranti. Jag har också fått åtgärda ventilkåpspackningen mot oljeläckage. I övrigt har allting fungerat. Jag hoppas att den håller åtminstone tre år till. Det kan tänkas att vi har kvar den ännu längre, men det blir med stor sannolikhet åtminstone tre år till.

Börjar den strula kan den naturligtvis bli utbytt tidigare. Jag brukar ha rätt lite tålamod med saker som inte fungerar.
av RivenFlush
Malmstroem skrev: tor 20 apr 2023, 11:52 TS behov av billösning verkar vara rätt likt mitt eget. Elbil för daglig körning, och en större traditionell bil för de tillfällen när man behöver utrymmet (och kör längre).

Titta på bilen och bestäm dig för vad du tycker ser bäst ut. Jag tycker 20 tum räcker. Därmed har jag 20 tum på sommar, och 18 tum vinter på min XC90 D5 -17. När jag köpte bilen hade möjlighet att uppgradera till 22 tum sommar och 20 tum vinter för 20.000:- men valde att inte göra det. Huvudorsaken var främst att jag inte ville ha breda vinterdäck, men även att jag tycker att 22 tum blir för stötigt, speciellt utan luftfjädring.

Jag valde också en bil utan luftfjädring. Det efter ha sett problemen hos diverse bekanta med något äldre bilar med luftfjädring. Jag förstår också oron för en T8 när den blir äldre. Jag misstänkte att vi nog skulle äga vår XC90 rätt länge, och valde därför en MY17 för att slippa AdBlue, ingen hybrid och ingen luftfjädring. Allt för att få så få problem som möjligt när bilen blir äldre. AdBlue kom på senare MY18, och är inte något jag hade velat ha på min bil. Ja, det ger mindre utsläpp av kväveoxid. Där jag normalt kör med min bil spelar det rätt liten roll. Och det är inte ovanligt att AdBlue strular när den blir äldre, speciellt om du kör där det är kallt.

På sex år och snart 12.000 mil har EGR-ventil och kylare bytts på emissionsgaranti. Jag har också fått åtgärda ventilkåpspackningen mot oljeläckage. I övrigt har allting fungerat. Jag hoppas att den håller åtminstone tre år till. Det kan tänkas att vi har kvar den ännu längre, men det blir med stor sannolikhet åtminstone tre år till.

Börjar den strula kan den naturligtvis bli utbytt tidigare. Jag brukar ha rätt lite tålamod med saker som inte fungerar.
Ok, kanske skall satsa på en senare MY17 eller en tidig MY18 då. Vet du hur man ser ifall bilen har AdBlue (på distans)?
av Malmstroem
RivenFlush skrev: tor 20 apr 2023, 15:45 Ok, kanske skall satsa på en senare MY17 eller en tidig MY18 då. Vet du hur man ser ifall bilen har AdBlue (på distans)?
Öppnar du tankluckan så ser du påfyllningsröret för AdBlue. Jag känner inte till något annat sätt att enkelt kontrollera om det finns AdBlue.

Om jag kommer ihåg rätt infördes AdBlue i produktion vecka 46 2017 för MY18. Bilar tillverkade innan ska ej ha AdBlue.
Tysta sommardäck V90

Enligt volvo cars så kan man få proble[…]

Ny stereo i min s40 2004

@nizzan ,

Köpråd volvo s60 t5

Bjud 35.000:- om det var så du hade vär[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Grattis "kom-hem-tiil-oss-dagen" 1 &arin[…]