Spac skrev:Lockis skrev: ↑sön 20 feb 2022, 21:26
Spac skrev: ↑sön 20 feb 2022, 19:48
Ja T8an ska gå i produktion i april och B5an i maj så MY2022, misstänker att det blir MY2023 först under hösten? Har nu i efterhand insett att de körde kampanj till årsskiftet på de priserna du skriver så man kunde räkna av drygt 100 k, eventuellt lite marginal att plocka från handlaren också. https://www.volvocars.com/se/erbjudande ... tion-62453 Men det är ju längre leveranstid på en bil än ett barn så jag har missat att både beställa bil och kampanjen nu. Skatten på T8 lockar ju såklart betydligt mer än den på B5
Glöm inte värdeminskningen. En diesel lär åldras sämre än motsvarande hybrid skulle jag tro. Men är det 300’ i skillnad på inköpet kan det vara svårt att motivera det ändå. Ni har inte undersökt V90? Dessa är ju definitivt stora nog för de flesta familjer med 2 barn. Och rätt mycket billigare.
Jag har själv valt att lära en personalbil som är kostnadsneutral för arbetsgivaren. Slipper slanta upp kontantinsatsen. Och netto mässigt så blir det ändå billigare än vad motsvarande bil skulle kosta privat i månaden. Och jag slipper stå med svartepetter om 3 år 
Själv hade jag haft svårt att motivera en ren bensin eller diesel idag. Med drivmedelspriserna och skatterna som drar iväg.
Värdeminskningen bör rimligtvis vara ännu sämre på en diesel precis som du säger. Listpriset i skillnad mellan dem i PRO-utförande var 120 k, får se i veckan vad det faktiskt blir på beställda bilar nu när inte erbjudandet finns längre. Jag satte mig i en V90 i hallen men hon kollade på bilen och sa bara nej och gick vidare. Vissa saker är dyra i drift.
Ju mer jag kollar på desto mer rimligt kanske det är att ta bilen via något av våra jobb. Jag var inne på att betala bilen rakt av och gå vidare. Men tar jag dieseln kommer jag bli påmind 3 ggr om året vilken dålig affär jag gjort när skatten ska betalas. Kanske bättre att leasa och låta pengarna ligga på börsen som rör sig motsatt mot dieselpriset. Någon dag vänder ju börsen i alla fall. Låter ju skönt med garanterat restvärde som du har!
Det jag har varit fundersam på är när hybrider blir så bra att man kör större delen på el och då även på vintern. Min farhåga är att nuvarande flotta är ganska ointressant på andrahandsmarknaden över en natt när det sker. Men visst, att spara 46 k i skatt på tre år för mig inget
Panelen verkar hålla med handlarna och nu tycks jag ha alla emot mig i frågan om diesel/hybrid 
Varför skulle värdeminskningen vara större på en diesel?
Det har man sagt i flera år nu och priserna i dag är ju helt absurda, på just bensinbilar eller dieselbilar.
Det kommer inte ändras över en natt. Garanterat vågar jag påstå.
Varför?
* Batteribilar är det brist på och kommer vara brist på, länge.
* Batteribilar är en försvinnande liten andel av bilarna på våra vägar.
* Batteribilar, särskild hybrider, ger ingen nämnbar fördel om du har längre sträckor att åka, ochs ärskilt när det är kallt - och efter ett antal års åldrande blir det knappast bättre. Man betalar alltså extra för något som inte tillför något reellt.
* Batteribilar (alla varianter, inklusive hybrider) är knepigare att reparera och underhålla då högspänningen gör att Nisse på hörnet inte har samma möjligheter - kräver specialutbldning och många gånger specialverktyg.
* Folk är fortfarande tveksamma, och lär vara det länge, till att köpa begagnat med batteri.
* Se punkt ovan - gäller särskilt nu när man börjar se effekterna av åldrande batterier, såsom extremt nedgraderad snabbladdning (exempelvis äldre Teslor som nu stryps till i Bästa fall 50 kW som mest).
För övrigt så motiverar knappast prisskillnaden att gå på batteri om man inte kör längre sträckor (rent krasst upåt 1500-2000 mil eller mer på enbart batteri) om man jämför hyfsat likvärdiga bilar. Extrakostnaden är hög, försäkringen är ofta högre dessutom och händer något blir det ofta än dyrare att reparera. Tillkommer då även laddkostnader på långfärder, om vi pratar renodlad batteribil, där milkostnaden lätt hamnar på 10-30 kr/mil i bara snabbladdkostnad.