- tis 04 jan 2022, 13:47
#1481752
Google äger Waze.
Google äger Google Maps.
Google Maps samlar in data från folk som använder bland annat Waze.
Google gillar att samla data.
Google gillar att fler använder Waze, och Google maps såklart.
Så det känns som en fråga om När och inte Om Waze kommer till ANdroid Automotive.
Man kan aldrig veta nej men om vi nu kan få mer spridning på Automotive till andra tillverkare av bilar så, gäller det ju att ha vettigt utbud på vägen dit.
Google är inte dumma, den saken är klar. Dock kan det ju finnas saker som inte är färdigt i AUtomotive än så att man inte vill släppa Waze och liknande innan alla delar är klara.
Först verkade det ju som att Waze inte skulle dyka upp i Android Auto heller men så plötsligt... Pågår säkert mer bakom kulisserna än vad man vill kommunicera utåt, av konkurrenshänsyn.
Något som förbryllar mig, på riktigt faktiskt, är hur Tesla kan ligga så långt efter på denna punkt. Saknar all form av Android Auto och Apple Carplay och inga tredjepartsprogram. Jag som följer runt lite i olika forum om olika bilar, främst batteribilar (för att se vilket håll vindarna verkar blåsa om ett antal år när det är dags för bilbyte här), märker att det finns en stigande irritation över sådana saker där.
Och irritationen över saknaden av program med mera finns hos alla möjliga tillverkare av modernare så kallade 'smarta' bilsystem. Jag tror en bra väg där för många kommer att vara system typ Google Android Automotive, där man kommer få mycket på 'köpet' i form av utvecklare, bakomliggande strukturer med mera. Kraven från användarna stiger ju där helt klart, vilket även märks tydligt här.
Man vill kanske inte främst ha sina spel och sådant men just smarta navigationssystem, hantera parkeringar, poddar, radioprogram, spellistor med mera och i en föränderlig värld måste dessa ju hållas konstant uppdaterade samtidigt som säkerheten måste bibehållas.
Vi såg ju alla hur det gick för Pyttemjuk att lansera sin egen 'appstore' för sina fönstertelefoner, som sedan fullständigt gick i backen, på grund av bland annat problemen med tillgänglighet, uppdateringar med mera.
Lite lång utläggning kanske men det dök upp en hel del tankar såhär efter lunch.
least skrev:Waze har inga planer på att lansera sin app för Android Automotive. Detta kan ändras imorgon, så klart.Google äger Android Automotive.
AA är dock en speglingsfunktion, appen körs på Android-telefonen och speglas till bilen.
Carplay fungerar även den som en spegling av telefonen.
AAOS är däremot ett helt operativsystem, och kan köra apparna direkt på bilens hårdvara.
AA som redan finns, och Carplay som kommer, körs som appar i AAOS.
Google äger Waze.
Google äger Google Maps.
Google Maps samlar in data från folk som använder bland annat Waze.
Google gillar att samla data.
Google gillar att fler använder Waze, och Google maps såklart.
Så det känns som en fråga om När och inte Om Waze kommer till ANdroid Automotive.
Man kan aldrig veta nej men om vi nu kan få mer spridning på Automotive till andra tillverkare av bilar så, gäller det ju att ha vettigt utbud på vägen dit.
Google är inte dumma, den saken är klar. Dock kan det ju finnas saker som inte är färdigt i AUtomotive än så att man inte vill släppa Waze och liknande innan alla delar är klara.
Först verkade det ju som att Waze inte skulle dyka upp i Android Auto heller men så plötsligt... Pågår säkert mer bakom kulisserna än vad man vill kommunicera utåt, av konkurrenshänsyn.
Något som förbryllar mig, på riktigt faktiskt, är hur Tesla kan ligga så långt efter på denna punkt. Saknar all form av Android Auto och Apple Carplay och inga tredjepartsprogram. Jag som följer runt lite i olika forum om olika bilar, främst batteribilar (för att se vilket håll vindarna verkar blåsa om ett antal år när det är dags för bilbyte här), märker att det finns en stigande irritation över sådana saker där.
Och irritationen över saknaden av program med mera finns hos alla möjliga tillverkare av modernare så kallade 'smarta' bilsystem. Jag tror en bra väg där för många kommer att vara system typ Google Android Automotive, där man kommer få mycket på 'köpet' i form av utvecklare, bakomliggande strukturer med mera. Kraven från användarna stiger ju där helt klart, vilket även märks tydligt här.
Man vill kanske inte främst ha sina spel och sådant men just smarta navigationssystem, hantera parkeringar, poddar, radioprogram, spellistor med mera och i en föränderlig värld måste dessa ju hållas konstant uppdaterade samtidigt som säkerheten måste bibehållas.
Vi såg ju alla hur det gick för Pyttemjuk att lansera sin egen 'appstore' för sina fönstertelefoner, som sedan fullständigt gick i backen, på grund av bland annat problemen med tillgänglighet, uppdateringar med mera.
Lite lång utläggning kanske men det dök upp en hel del tankar såhär efter lunch.