- sön 06 jun 2021, 18:16
För mig så skulle det vara en ickefråga om det är bensin eller diesel, skulle välja bilen med rätt utrustning och den motor jag föredrar, klart om du hatar endera ska du kanske undvika den men.....
Skatten skiljer inte mycket på diesel och bensin längre, jag tror att dieslarna kan vara eftertraktade även i framtiden för vissa, om våra politiker inte plötsligt straffbelägger alla fossila bränslen ännu mer, men misstänker att kanske elbilarna får börja betala för sig. Totala skattkistan kan inte tillåtas minska och minskar antalet individer som väljer fossila bränslen så måste man hitta andra ställen att casha in skatten, kanske kilometerskatt rakt över fordonsflottan baserad på Vikt, skulle i och för sig straffa elbilar hårt men vem har sagt att världen ska vara rättvist?
Vet att du inte gillar hybriden, men jag vet inte vilken sanning du pratar om, jag har nyligen bytt till en hybrid, kört ca 250 mil och har snittat 0,4 liter milen med den, det är bra mycket mindre en min V90 D5 som låg på runt 0,7 liter milen, så den riktiga sanningen är att det är en rejäl mijövinst att åka hybrid jämfört med Fossil bil och det tycker jag reflekteras i de skatter och avgifter rätt väl just nu. Jag vet att man kan förstöra förbrukningen rejält om man vill genom att köra som en galning och skita i och ladda.........Men det var väl också ett av problemen med etanolbilarna på sin tid, använder man det så som den är avsedd så är det klart en förbättring för miljön.
Det är aldrig för sent att ge upp!
-V70 2,5T AWD 2004 Såld
- V70 D5 AWD 2008 Såld
- XC60 D5 Polestar 2013 Såld
- V90 CC D5 AWD PRO 2017 Såld
- BMW X5 45e 2021